Seat Arona er imponerende klimavennlig

Lille og rimelige Seat Arona fornekter seg ikke. Den hanketnemlig inn 4 av mulige 5 grønne stjerner etter å ha blitt utslippstestet avGreen NCAP.


Nå kommer det kanskje ikke som en veldig stor overraskelse
at Arona scoret 4 stjerner under utslippstesten, for Seat hører hjemme i den
store Volkswagen-gruppen.

Tidligere har nemlig Green NCAP, en søsterorganisasjon til
Euro NCAP som kollisjonstester biler, utslipps-testet en Volkswagen Up GTI, og med
en 1-liters motor imponerte denne så mye at det ble 4 grønne stjerner.

I Aronaen som nå er testet satt den en 1.5-liters TSI-motor,
og denne er like imponerende.

Faktisk imponerte modellen så mye at den til slutt kom ut
med 9,8 poeng i indeksen kalt «Clean Air», hvor elbilene selvsagt scorer 10 poeng.

«Arona har en imponerende kontroll på forurensende utslipp, og 9,8 er langt over det som trengs for å få 5 stjerner», melder Green NCAP.

Testen er dog delt opp i to kategorier, og den andre er kalt
«Energi Effiency». Og her scoret Arona 6,1, og modellen snuste faktisk på 5
stjerner.

Men effektiviteten var for dårlig da den ble testet på
landeveien med en fullastet bil, og dermed ble 4 stjerner.

Green NCAP testet også to andre modeller.

Skoda er et annet merke som hører hjemme i Volkswagen-familien, og Green NCAP testet 3. generasjon av Octavia.

Testbilen var utstyrt med en 2-liters dieselmotor, og
dessverre klarte den ikke å score like bra som Arona.

Den oppnådde scoren 6,7 i luftkategorien og 5,7 i effektivitet-kategorien, og totalt endte den opp med 3 stjerner.

Den siste modellen ut var Fiat Panda CNG, altså med en motor
som kan kombinere bensin og gass. Fiat forventer selv at den kjøre på gass det
meste av tiden, men har også puttet inn en generøs bensintank på 35 liter.

Vi gjetter at Fiat selv har presset igjennom en test av denne, for Panda var nemlig en av de første bilene som ble testet av Green NCAP tidligere i år. Da ble pinlige 0 stjerner for modellen som da kun gikk på bensin.

Og Green NCAP rapporterer da også at den nye versjonen scoret bra når den gikk på gass, men falt igjennom da den også ble testet med bensindrift.

Dermed endte den opp med 5,5 poeng for den rene luften, og
bare 4,9 når det kommer til effektiviteten.

Det ga den totalt 2 stjerner, og trøsten er jo at det er betraktelig
bedre enn 0 som den fikk første gang.

Totalt har Green NCAP testet 20 forskjellige biler, og det klart mest oppsiktsvekkende resultatet kom da de testet en Mercedes C220d.

Dieselmotoren var faktisk så god at den innkasserte maksimal score på luftindeksen, den første til å gjøre det foruten elbilene.

Så de som påstår at alle dieselbiler slipper ut en masse farlige stoffer kan jo henvises til denne saken vi skrev etter det imponerende og overraskende resultatet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter