Annonse
Hjem Nyheter Nå skal cruisekontrollen kopiere kjørestilen

Nå skal cruisekontrollen kopiere kjørestilen

En smartere cruisekontroll som faktisk kopierer førerens kjørestil er på vei.

Mange av de nye bilene har adaptiv cruisekontroll, noe som gjør at bilen selv holder avstanden til kjøretøyet foran på landeveien.

Dette forenkler selvsagt kjøreturen, og har bilen i tillegg filholder sitter du på en måte i en selvkjørende bil.

Men teknologien går selvsagt framover, så neste steg i utvikling er en cruisekontroll som kopierer kjørestilen til føreren. Altså en smart cruisekontroll som lærer underveis, og betegnelsen på en slik er SCC-ML.

Dette står for Smart Cruise Control – Machine Learning, og dette betyr kort sagt at kunstig intelligens kalkulerer algoritmer fra dataen som samles inn og mater denne inn i den smarte cruisekontrollen.

Saken fortsetter under Annonsen

Resultatet er en cruisekontroll som kopierer kjørestilen til føreren, og skal på den måte sørge for at den bak rattet faktisk stoler mer på den.

For ifølge Hyundai Motor Group (HMG) er det faktisk et problem at den adaptive cruisekontrollen ikke oppfører seg slik føreren ville gjort, og dermed brukes den heller ikke.

Og det gjør også kjøreturen mer usikker, for en datamaskin er i utgangspunktet en bedre fører enn et menneske.

HMG utvikler altså verdens første som inkluderer kunstig intelligens med sikkerhetssystemet Advanced Driver Assistance System (ADAS), og er planlagt i kommende biler fra den sørkoreanske gruppen.

SCC-ML fungerer som følgende: Sensorer som for eksempel frontkamera og radar, samler konstant inn førerinformasjon som sendes til den sentrale datamaskinen. Denne trekker ut relevante detaljer fra informasjonen og indentifiserer kjørestilen.

Her snakker vi altså om maskinlærings-algoritmer gjennom kunstig intelligens. Jepp, ganske så gresk.

Men resultatet er enklere å forstå.

Den smarte cruisekontrollen kopiere dermed stilen til den som har kjørt, for eksempel måten den fysiske føreren akselerer på og hvilken avstand han eller henne holder til kjøretøyet foran i både lave og høye hastigheter.

SCC-ML analyserer over 10.000 kjøremønstre, som er delt inn i tre hovedområder. Avstanden til kjøretøyet foran, akselerasjonen og responstiden, i tillegg til at den tar høyde for ting som fart og forhold.

Og den er også så smart at den ikke lærer seg de dårlige vanene som kan føre til farlige situasjoner.

Men selv om dette kombineres med Highway Driving Assist som har filassistent er vi langt fra toppen på den selvkjørende skalaen.

Nivåene går fra 0 til 5, og hvor 4 er selvkjørende biler under normale forhold og 5 er helt automatiske biler uansett forhold.

Biler med den smarte cruisekontrollen og filassistent er «bare» på nivå 2,5 på skalaen, så selv med denne smartingen er vi fortsatt et stykke unna de autonome bilene.

Men som vi har erfart de siste årene ‒ utviklingen går lynraskt.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,848FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker