De Tomaso får amerikansk V8

I sommer kunne vi melde at legendariske De Tomaso gjørcomeback, og nå har vi nok en god nyhet. Modellen P72 får nemlig en amerikansk V8’erunder panseret.


Det høres kanskje ut merkelig å juble for en amerikansk V8,
men når det kommer til De Tomaso er dette faktisk en ganske så viktig greie. En
slik motor er nemlig i merkets DNA.

Da racerfører og bilentusiast Alejandro de Tomaso endelig
fikk stablet sin første modell på hjulene i 1963 (etablerte selskapet i 1959),
var det med en 4-sylindret motor fra Ford Cortina.

Denne bilen kalt Vallelunga kunne skryte av drøyt 100
hestekrefter, og de aerodynamiske linjene sørget for en toppfart på 215 km/t.

Men dette var bare starten.

Allerede året etter slo han seg sammen med en virkelig bil-legende,
Carroll Shelby, mannen bak biler som AC Cobra, Shelby Mustang og ikke minst teamet
som vant Le Mans to ganger med Ford GT40.

De to mesterhjernene samarbeidet om en modell kalt P70, hvor
P enkelt og greit sto for Prototipi og 70 for en motor på 7.0-liter.

Nærmere bestemt en Ford V8’er.

Denne ble fulgt opp av Mangusta (1966-1971), Pantera (1970-1993), Deauville (1971-1985), Longchamp (1972-1986) og Guarà (1993-2004) ‒ samtlige med drivverk fra Ford.

Faktisk var båndet mellom De Tomaso og Ford så tett at
sistnevnte kjøpte seg inn i merket i 1970, før de igjen solgte seg ut.

Alejandro de Tomaso døde i 2003, og med han forsvant dessverre
også det kule merket fra overflaten.

Men en ikke helt klart å glemme det et italienske merket var
Norman Choi, eieren av det Hongkong-baserte investeringsfondet Ideal Team
Ventures som også eier sportsbilmerket Apollo Automobil.

Choi kjøpte rettighetene, og fant raskt ut at De Tomaso
faktisk runder 60 år i 2019.

Dermed var det bare å sette i gang.

I sommer kom de første dryppene rundt den nye De Tomaso.

Prototypen, ja, som i Prototipi, het, igjen ja, P. Denne gangen P72.

Kunne det bety en 7.2-liters V8?

Vel, iallfall en V8.

De Tomaso har nemlig inngått en avtale med det amerikanske tuneren
Roush, og Jack Roush og gjengen hans har dermed ansvaret for å levere motoren.

Tuneren er en virkelig motorspesialist, og står blant annet
bak 5.4-literen V8 som vi finner i Ford GT 550 som kom i 2005, og den
3.5-liters store V6 i Ford GT som kom i 2017. Sistnevnte byr på hele 647 hk.

Roush bestemte seg for å gå for en 5-liters V8 fra Ford til P72, og denne driver de fortsatt med å modifisere slik at den blir en ekte De Tomaso V8’er.

Sluttresultatet blir en turbomotor på drøyt 700 hk, og om vi
skal gjette er kanskje målet 720 hk? Da vil den jo passe usedvanlig bra med
navnet P72.

De Tomaso sier selv at de ikke vil gå for over 1.000 hk, for
de jakter på en motor som har en jevn ytelseskurve uten at det går utover den
gode, gamle amerikanske V8-lyden.

De regner også med at turtallssperren blir på rundt 7.500
r/min, og at maksimalt dreiemoment blir på 825 Nm.

Og ja, det blir kun manuelt gir ‒ mer eksakt en 6-trinns kasse.

Om du har lyst til å lese mer om den kommende De Tomaso P72 kan du sjekke ut saken vi skrev i sommer.

Vi gleder oss til å høre lyden, men det må vi fortsatt vente en liten stund på.

I mellomtiden kan vi sjekke ut flere bilder av De Tomaso
P72, bilen med en amerikansk V8 under panseret.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene