Roger Ytre-Hauge, fagsjef motor hos Frende, er ikke imponert over nordmenns vaner. (Fotos: Frende Forsikring)

Utbredt mobilbruk og mange vet ikke om de er edru

Det har kommet nedslående tall rundt to av de tingene som skaper flest ulykker, nemlig mobilbruk bak rattet og kjøring i påvirket tilstand.


La oss ta det som de fleste har gjort bak rattet først, nemlig mobilbruk.

Ekspertene er enige om at forstyrrende elementer mens man kjører er en av de vanligste årsakene til ulykker, og her er mobilbruk en versting. Førere kan ta blikket fra veien i mange sekunder, og på den tiden kan trafikkbildet har endret seg totalt.

-->
Av den grunn har myndighetene skrudd opp boten til astronomiske nivåer, og blir du tatt for ulovlig mobilbruk bak rattet venter det en bot på 9.700 kroner pluss tre prikker på førerkortet.

Det skremmer ikke mobilavhengige nordmenn, viser tall fra en ny fersk undersøkelse gjort av Norstat for Frende. Her svarer formidable 45 prosent at de sjekker mobilen bak rattet, og fagsjefen hos forsikringsselskapet er svært lite imponert.

‒ Det skal ikke skje, uansett om du står i ro eller ikke, slår Roger Ytre-Hauge fast.

‒ Bøtenivået er blitt skyhøyt med god grunn. Det er fordi det er utrolig risikabelt.

Boten og prikkene er en ting. Potensielle ulykker er noe helt annet.

‒ Distraksjoner er noe av det farligste når du er i trafikken, sier daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen, Geirr Tangstad-Holdal.

‒ Enten det er mobilen eller andre ting som forstyrrer deg, så kan det ende i dypt tragiske ulykker med drepte og hardt skadde.

Det er slått fast at forstyrrende elementer er en medvirkende årsak i mange ulykker.

‒ Vi vet fra tidligere undersøkelser at uoppmerksomhet var en medvirkende årsak i en av tre dødsulykker fra 2011 til 2015. Det er mange, sier Tangstad-Holdal.

Så er det lov å sjekke mobilen når bilen står i ro på rødt lys? Eller når bilen står i kø? Slett ikke, slår Frende fast.

‒ I undersøkelsen som Norstat har gjort for oss blant 1.007 nordmenn svarer de også på om de vet akkurat når de bryter loven. 95 prosent sier at de har kontroll på reglene for mobilbruk i bil. Da er det skremmende at nesten halvparten også sier at de bryter dem med viten og vilje, sier Ytre-Hauge.

‒ Mobil og bil hører ikke sammen, med mindre den står fast i en holder. Hvis du må sjekke en melding, bytte podkast eller ta en telefon skal du kjøre til siden og stoppe helt opp. Du skal ikke være i trafikkbildet når du sjekker mobilen. Tenk hvis beskjeden du leser eller hører er dramatisk eller skremmende. Hvordan håndterer du det hvis du kjører når du får den.  

Her bryter flest mobilreglene bak rattet:

  • Innlandet – 57 prosent  
  • Agder – 54 prosent  
  • Oslo – 52 prosent  
  • Møre og Romsdal – 49 prosent  
  • Troms og Finnmark – 49 prosent  
  • Viken – 45 prosent  
  • Vestfold og Telemark – 45 prosent  
  • Vestland – 43 prosent  
  • Nordland – 42 prosent  
  • Trøndelag – 37 prosent   
  • Rogaland – 36 prosent
(Kilde: Frendeundersøkelsen, utført av Norstat)

Frende har flere nedslående tall rundt uvaner når det kommer til trafikksikkerhet.

Frendeundersøkelsen viser nemlig at 1 av 5 har kjørt bil uten at de har vært sikre på om de har vært edru, en annen stor årsak til ulykker. I fjor ble 11.651 ble anmeldt for ruspåvirket kjøring, og nå er vi altså inne i julebordsesongen.

‒ Hver eneste dag ble 32 personer i snitt anmeldt for ruskjøring i Norge i fjor sier Ytre-Hauge.

‒ Jeg fatter ikke at folk tør å kjøre hvis de ikke vet at de er edru. Du setter eget og andres liv i fare.

Så hvor lenge bør man vente med å kjøre bil etter den siste alkoholenheten?

‒ Mange tenker at så lenge de har fått åtte timer på øyet går det fint å kjøre bil etterpå, sier Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.

‒ Det stemmer ikke. En tommelfingerregel er at du skal vente minst 12 timer fra du drakk den siste alkoholenheten til du kjører.

 

Tidligere anslag viser at det blir gjennomført 140.000 ruspåvirkede kjøreturer hver eneste dag i Norge, og ifølge MA Rusfri Trafikk har i underkant av 25 prosent av dødsulykkene på norske veier vært ruskjøringsulykker de siste årene.

‒ Bestem deg før julebordet om du skal drikke eller kjøre. Når promillen er der er dømmekraften dårligere og det er lettere for å ta dårlige valg du kan angre på resten av livet, sier Roger Ytre-Hauge.

‒ Det er kun ditt eget ansvar som sjåfør at du er edru. Det er ingen unnskyldning at du tror du er edru. Hvis det ble sent på julebordet kan det godt være at du bør holde deg unna bilen hele dagen derpå.

Tall viser også at 9 av 10 som blir anmeldt for ruskjøring er menn. I Frendeundersøkelsen sier 27 prosent av de spurte mennene at de har kjørt bil uten å vite om de var helt edru fra kvelden før, mens andelen kvinner som svarer det samme er på 16 prosent.

‒ Disse tallene liker jeg dårlig. Det er mer enn nok å passe på bak rattet i edru tilstand og det er aldri verdt det, sier fagsjefen hos Frende.

Fakta promilleregler og straff:

  • Promillegrensen i Norge er 0,2
  • 0,2-0,5 promille: Stort sett bot, men førerkortet kan ryke for en periode
  • 0,5-0,8 promille: Bot og inndratt førerkort i 12-18 måneder
  • Hvis det har skjedd et uhell, kan inndragningen bli lengre. Dette gjelder selvsagt også med høyere promille.
  • Bøtene i promillesaker blir satt i forhold til inntekten til den som blir tatt.
Kilde: Frende

Dette gjør du hvis du mistenker rus bak rattet:

  • Hvis det er noen du kjenner som vurderer å kjøre, stopp dem!
  • Ring en taxi eller få noen som er edru til å kjøre personen hjem.
  • Ser du vinglete eller rar kjøring på veien, ring politiet på 02800.
Kilde: Frende

Les også:

Debatt

Les mer om:

Frende Samferdsel