Extreme E med de norske førerne Hedda Hosås og Andreas Bakkerud er en ekstrem elektrisk rallyserie som startet opp i 2021, og dette har vært så suksessfullt at den nå får en søster.
Extreme H skal starte opp i 2025, og går alt som planlagt blir de også en offisiell VM-serie i regi av FIA allerede i 2026. Det finnes altså bare seks VM-serier i motorsport, Formel 1, rally-VM, rally-raid-VM, rallycross-VM, langdistanse-VM og Extreme E, så at FIA åpner døren for en helt fersk serie så raskt viser hvor viktig de mener denne er.
Extreme H skal begynne å teste chassis til bilene om bare noen uker, og da er de også formelt i gang. Et testprogram for bilene er planlagt allerede tidlig til neste år.
Som navnet sier er Extreme H en hydrogenserie, akkurat som Extreme E er elektrisk. Og målet er å bane vei for hydrogenelektriske løsninger både i motorsporten og generelt i bilverden, og dette er åpenbart mange svært så interessert i.
For nå kan de melde om at både Fédération Internationale de l'Automobile, altså FIA, og selveste Formel 1, går inn i en ny arbeidsgruppe i regi av Extreme H.
Gruppen består av Mark Grain, Extreme E Technical Director som leder seriens overgang til Extreme H, Pat Symonds, F1 Chief Technical Officer og Nikolas Tombazis, FIA’s Single Seater Director.
De skal bringe sammen ekspertise i en strategisk allianse for å evaluere utviklingen og potensiell bruk av hydrogen innen motorsport og i en bredere mobilitet. Her er det flere spennende ting.
Gruppen skal selvsagt overvåke progresjonen og utviklingen av selve hydrogenteknologien – både for brenselcellene og batterisystemene som skal brukes i de første bilene til Extreme H. Men også hvordan man kan bruke hydrogenteknologi innen motorsportens infrastruktur ‒ som transport, lading, lagring og bruk ‒ og hva dette betyr for sikkerheten.
At Formel 1 nå går inn i en arbeidsgruppe er ikke så veldig overraskende, for det er allerede koblinger mellom F1 og Extreme E.
Tre av lagene eies nemlig av tidligere F1-verdensmesterne, Lewis Hamilton, Nico Rosberg og Jenson Button. Og hardtsatsende McLaren Racing som har satt seg tøffe bærekraftige mål har team både i Extreme E, Formel E og Formel 1.
De to organisasjonene er også samstemte når det kommer til utvikling av bærekraftige teknologier, klimautfordringer og økt mangfold innen motorsporten.
‒ Vår sport har en tradisjon for å bringe ny teknologi i forkant av offentlig oppfatning på utrolig korte tidsrom, sier Pat Symonds i Formel 1.
‒ Vi gjør dette ved å være åpne for alle løsninger og omfavne tverrfunksjonell ingeniørkunst. Med bekjempelse av klimaendringer i forkant av alles sinn, er vi forpliktet til å fremme bærekraft og må derfor utforske alle områder for avkarbonisering av mobilitetssektoren. Dette må inkludere bærekraftig flytende hydrokarbonbrensel, elektrifisering og hydrogen. Denne arbeidsgruppen muliggjør et samarbeid som vil tillate oss å få førstehåndserfaring og bidra til forståelsen og utviklingen av de mange aspektene ved hydrogenfremdrift som Extreme H vil omfavne.
Extreme H-sjef Mark Grain ser selvsagt fram til samarbeidet.
‒ Det er et privilegium å jobbe sammen med Formel 1 og FIA mens vi fortsetter å utvikle verdens første hydrogenracing, sier Grain.
‒ Vår overgang til Extreme H gjør oss til pionerer, og det aller første teststedet for hydrogenteknologi i motorsport – ikke bare i racerbilene våre, men også transport, infrastruktur, fyllingsprosesser og sikkerhetsforskrifter. Det er et banebrytende initiativ, og vi ser fram til å samarbeide med Formel 1 og Pat både teknisk og operasjonelt, mens vi fortsetter å kjempe for nye teknologier og bryte grenser på vegne av motorsport ‒ med hydrogen i forkant.
Om Extreme H blir like heseblesende som Extreme E blir serien garantert en suksess, for det finnes knapt nok noen internasjonale serier med mer dramatikk enn Extreme E ‒ hvor både krasj og biler som ruller rundt er ganske så vanlig.
Extreme E har akkurat gjennomført den tredje sesongen, og Rosberg X Racing ble mestere etter en dramatisk finale. Den svenske duoen Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky vant førermesterskapet, mens Hosås ble nummer ni og Bakkerud som ikke kjørte alle løpene endte på 12. plass i en sesong som totalt telte 19 førere.
Les også: