Aiaiai, nye Hyundai Kona sviktet i Euro NCAPs kollisjonstest. (Fotos: Euro NCAP)

Åtte nye biler fikk 5 stjerner

Euro NCAP har avrundet 2023 med å kollisjonsteste 11 nye biler. Åtte fikk 5 stjerner, mens den store skuffelsen var Hyundai Kona.


Hvordan bilverden utvikler seg kan vi se ut av den siste runden av kollisjonstester gjennomført av Euro NCAP. For her er det et stort flertall av store og tunge SUV-modeller. Og ja, med elektriske drivverk.

Store biler har som kjent et større miljøavtrykk enn de mer kompakte, så sett med bærekraftbrillene er ikke store SUVer så veldig positivt. Men sett fra et sikkerhetsperspektiv er dette bra, for generelt er man tryggere i store biler. Eller er det kun noe man tror?

‒ I årevis ble Euro NCAP anklaget for å presse opp vekten på biler. Man trodde at ekstra sikkerhetsfunksjoner betydde ekstra masse, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

‒ Det var egentlig aldri tilfelle, og økningen i kjøretøyvekt vi ser i dag er absolutt ikke sikkerhetsrelatert – det er ned til forbrukernes preferanse for større kjøretøy og til elektrifisering, med stadig større batterier som brukes til å dempe forbrukernes rekkeviddeangst.

At bilene blir stadig større viser årets siste testrunde, for av åtte av de 11 bilene som nå har fått kjørt seg veier kun tre under 2 tonn. Og kun en, Smart #3, hører hjemme i segmentet liten familiebil.

‒ Dette er en trend som verken hjelper på sikkerheten eller miljøet, sier van Ratingen.

‒ Store, tunge biler er generelt mindre energieffektive enn små, lette, og det er en sikkerhetsbekymring når disse to kjøretøytypene kolliderer, eller enda verre, når sårbare trafikanter er involvert.

Årets siste runde inkludert for det meste kjente modeller også her i Norge, men som du kan se av listen er det spesielt en ganske ukjente en.

De 11 bilene er: Volkswagen ID.7, BMW 5-serien, Mercedes EQE SUV, BYD Tang, BYD Seal-U, Kia EV9, Xpeng G9, VinFast VF8, Smart #3, Honda ZR-V og Hyundai Kona.

Her finner vi altså et nytt navn, VinFast, og dette er intet mindre enn et vietnamesisk bilmerke. De har nylig lansert sin første modell i Europa, og Euro NCAP har dermed testet den aller første bilen fra dette nye merket.

VF8 er en 5-seters SUV, og scoret ganske bra. Men dessverre var ikke sikkerhetssystemet robust nok til 5 stjerner, så nykommeren må ta til takke med 4 stjerner. Euro NCAP legger til at beskyttelsen av barn og sårbare veibrukere er god.

Resten av merkene er velkjente, men her finner vi også noen ganske nye biler ‒ noen har ikke engang kommet til Norge. Vi starter med en rykende fersk en som mange venter spent på.

Volkswagen har nemlig på gang et elektrisk flaggskip i form av ID.7, en bil som er på størrelse med Passat. Og den er ikke uventet trygg, både for de i bilen og de på utsiden. Det er ikke overraskende en 5-stjerners bil.

En annen spennende er BMWs nye 5-serie, og selv om denne ikke scoret helt i klasse med ID.7 blant annet på bekken- og lårbensbeskyttelse i frontkollisjon er også denne en 5-stjerners bil.

Det er flere spennende biler for nordmenn. Mercedes EQE er en heftig elektrisk og premium SUV, og håndterte de tøffe krasjtestene veldig bra. Euro NCAP trekker spesielt fram gode sikkerhetsassistanser, men det lille minuset er en mangel på robusthet i bilens midtkollisjonsputesystem. Denne viste potensielle hodeskader for passasjerer foran, men EQE får selvsagt 5 stjerner.

BYD er et spennende kinesisk merke, som også er en av verdens største batteriprodusenter. Euro NCAP har allerede testet tre modeller fra dem, og alle oppnådde 5 stjerner.

Her en av de to nye de nå har testet, BYD Tang: 

BYD satser nå så hardt på Europa at de ikke bare fikk en modell testet, men to. Både Tang-modellen og den mindre Seal-U scoret i snitt godt nok til å få de viktige 5 stjernene, og det betyr at alle de fem bilene fra BYD er 5-stjerners biler.

Her den nye Seal-U:

Seal-modellen er blant de sju bilene som har tatt seg til finalen i kampen om årets bil i Europa, og en annen som også befinner seg i finalen er Kia EV9. Også dette er et elektrisk flaggskip, og er så stor at den har tre seterader.

Bilen er utstyrt med en rekke barnesikkerhetsutstyr og har en god dynamisk ytelse, og var godt innenfor grensene til 5 stjerner i kollisjonstesten.

Xpeng satser i likhet med BYD tungt her i Europa, og G9 er den andre modellen fra det kinesiske merket som testes av Euro NCAP. Ja, på samme tid ble den også testet av Green NCAP, den grønne søsteren som måler hvor grønne bilene er.

Og for de som lurer, den er både sikker og bærekraftig nok til å få 5 stjerner hos begge. Det var dog et lite minus i kollisjonstestene.

Euro NCAP sier at den kvinnelige testdukkens bekken kunne skli under hoftedelen av beltet, noe som gir en litt større risiko for mageskade. Fotgjengerhodebeskyttelse er heller ikke like god som mange av de andre bilene som nå ble testet, men G9 oppfylte altså kravene til Euro NCAPs 5 stjerner.

En som nå har tatt overgang til Kina er Smart, som er eid av Mercedes og Geely og produsert i Kina. Nummer tre i rekken, altså Smart #3, har ifølge Euro NCAP noen utfordringer med underytelse i fjernsidebeskyttelse, og bilen er ikke utstyrt med teknologi som registrerer barn i bilen.

Det holdt likevel til 5 stjerner.

Hondas kompakte SUV, ZR-V er den eneste bilen i denne runden som tilbyr en ren hybrid drivlinje. Dette er også den letteste av de 11 bilene med egenvekt på 1,6 tonn.

Euro NCAP sier at ytelsen i både kollisjonstester og aktive sikkerhetstester var like under 5-stjerners ytelsesterskler, så den lille bilen må nøye seg med 4 stjerner.

Testorganisasjonen er godt fornøyd med alle de 10 bilene vi har nevnt, selv om to altså måtte ta til takke med 4 stjerner. Men de er også misfornøyd med en bil, og dette er en tidligere favoritt her i Norge.

Den nye Hyundai Kona var heldig som unngikk den store flausen med 3 stjerner, men klarte akkurat å skrape til seg mange nok poeng i de forskjellige kategoriene til å få 4 stjerner. Euro NCAP sier at den underpresterer både når det gjelder førerassistanse og kollisjonsunngåelse, og er altså misfornøyde.

De legger til at selv om Hyundai har gjort bilen større og interiøret større for å konkurrere innenfor sin klasse, må ikke merket tro at kundene nøyer seg med et sikkerhetsnivå som henger etter konkurrentene.

Her kan du se når Euro NCAP krasjer den nye Hyundai Kona:

Årets siste testrunde endte dermed med følgende score for de 11 bilene:

  • BMW 5-serie: 5 stjerner
  • BYD Seal-U: 5 stjerner
  • BYD Tang: 5 stjerner
  • Kia EV9: 5 stjerner
  • Mercedes EQE SUV: 5 stjerner
  • Smart #3: 5 stjerner
  • Volkswagen ID.7: 5 stjerner
  • Xpeng G9: 5 stjerner  
  • Honda ZR-V: 4 stjerner
  • Hyundai Kona: 4 stjerner
  • VinFast VF8: 4 stjerner
Les også:

Debatt