Det norske nybilsalget består i hovedsak av elbiler, og det var ventet at salget ville stagnere litt målt mot i fjor grunnet nye avgifter. Ap, Sp og SV har nemlig banet vei for både en ny vektavgift og en ny moms rettet mot elbiler over 500.000 kroner, og resultatet var at det ble registrert en masse nye elbiler i de siste par månedene før disse slo inn 1. januar 2023.
Trekker vi fra 2023’s soleklart mest populære nybil er det i år registrert rundt 40.000 færre nybiler enn på samme tid i fjor, viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Legger vi til årets mest populære bil, Tesla Model Y, ligger derimot nybilsalget «kun» 20.000 bak fjorårets, for rundt hver femte nye bil som har fått skilt i år er nemlig en Tesla Y.
Men hvorfor er den så populær?
Det har mange spurt seg, og nå kan en ny undersøkelse kanskje gjøre disse litt klokere. For elbilmessen eCarExpo som kommer til Norge i februar har nemlig spurt nordmenn om hva de foretrekker når det kommer til nybil.
– Nordmenn er kvalitetsbevisste, men mindre opptatt av utseende enn man skulle tro, sier Anna Fägersten, markedssjef i det som er Europas største elbilmesse.
For i undersøkelsen gjennomført av YouGov kommer det fram at det ikke er selve designet som mest sannsynlig ikke gjør enkelte elbiler populære, men noe langt mer praktisk.
Nå har ikke Tesla Y med sine aerodynamiske linjer den aller lengste rekkevidden av elbilene, men SUV-modellen kan skilte med kombinasjonen pris og rekkevidde. Langdistanseutgaven av Y-modellen har 533 kilometer rekkevidde og en pris som akkurat bikker en halv million kroner. Det faller åpenbart i smak.
Og ifølge nordmenn er rekkevidden det aller viktigste.
I den ferske undersøkelsen til eCarExpo svarer nemlig hele 69 prosent av de som eier eller vurderer å kjøpe elbil at rekkevidde er viktigst når de skal velge elbil.
– Til tross for at de fleste produsentene nå tilbyr god batterilevetid, er rekkeviddeangsten fremdeles til å ta og føle på og derfor også øverst på listen. Deretter kommer kjøreegenskaper og sikkerhet, hvor henholdsvis 46 prosent og 43 prosent mener dette er viktig, sier Fägersten.
– Med disse tallene er det ikke så rart Model Y med en rekkevidde på 533 kilometer ruver i toppen. Litt overraskende er det likevel at kun 24 prosent er opptatt av elbilens utseende. For ikke å nevne innovativ teknologi som kjørefeltvarslingssystem og selvkjøring, som kun har 18 prosent tilslutning. Nordmenn er kvalitetsbevisste, men mindre opptatt av utseende enn man skulle tro, slår hun fast.
Norge har som mål om at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler, og i år er rundt 8 av 10 nye biler som har kommet til helelektriske. I undersøkelsen eier 22 prosent av de spurte en elbil, mens 30 prosent vurderer å gå til innkjøp av en elbil i løpet av de neste tre årene.
Videre sier hele 60 prosent at de vurderer elbil fordi det er rimeligere å lade opp en elbil enn å fylle opp en drivstofftank, mens 39 prosent oppgir miljøperspektiv som årsaken til at de har elbil eller vurderer å kjøpe en.
– Norge har lenge hatt en rekke gode incentiver, som åpenbart har båret frukter selv om vi ser det er en bit til vi er i mål. Tallene viser imidlertid at 48 prosent fortsatt ikke vurderer eller vil gå til innkjøp av elbil, sier Fägersten.
Litt nedslående for nye merker som vil bane seg vei her i Norge er det at kjennskap til bilprodusent er ganske avgjørende for mange. Ifølge Norsk elbilforening er det 46 ulike elektriske bilprodusenter tilgjengelig på det norske markedet, og det er også velkjente navn på toppen salgslistene.
Undersøkelsen viser at merkene Ora (på vei til Norge), JAC og Voyah er de merkene nordmenn har minst kjennskap til, og det gjenspeiles også på salgslistene ‒ det er registrert drøyt 100 biler fra JAC og rundt 450 fra Voyah her i Norge så langt.
– Kjennskap til bilprodusenten er viktig for de som eier eller skal gå til innkjøp av ny elbil. I undersøkelsen oppgir nemlig over halvparten at dette er helt avgjørende. Derfor ser vi også et samsvar mellom salgslistene til OFV, YouGovs Brand Index og undersøkelsen vår, sier Fägersten.
Les også:
Nordmenn får altså muligheten til å bli bedre kjent med en masse elbiler når eCarExpo for første gang også finner veien til Norge, og elbilmessen arrangeres i Nova Spektrum (tidligere Varemessen) på Lillestrøm.
– Vi har stor tro på at nordmenn vil ha stor glede av messen i februar der det vil presenteres et bredt utvalg elektriske biler, solenergiløsninger og ladeløsninger, sier markedssjef Anna Fägersten hos eCarExpo.
‒ Her kan man også prøvekjøre haugevis av elektriske biler, og det skal avvikles seminarer om ulike aspekter ved elektrisk transport.
Les også: