Så hvor må vi gå, eller skal vi si kjøre, for å finne de norske søkertrendene når det kommer til bilmerker? Jo, vi må selvsagt helt til den andre siden av kloden.
For der finner vi Compare the Market AU, som hvert år før jul
analyserer dataen til Google Trend for å sette sammen en global toppliste over mest populære bilmerker.
Og skal man komme med en global liste må man også ta tempen i mange land, og det er en formidabel jobb den australske avdelingen til Compare the Market legger ned. De analyserer nemlig tall fra 155 land i Google Trends.
Så landet med kenguruer og Crocodile Dundee har sett på hva som foregår når nordmenn åpner Google og søker etter bilmerker, og de har også vært hyggelige nok til å bryte ned de norske tallene for oss.
Men la oss begynne med de globale tallene, og dermed den store søkertrenden.
Siden målingen startet i 2019 har Toyota vært den ubestridte eneren, noe de også er i 2023. Men nå må de virkelig titte i bakspeilet.
For ut av nærmest ingenting har Tesla dukket opp, og det amerikanske elbilmerket troner på topp i hele 29 land. Det holder til å være den nærmeste utfordreren, men Tesla har fortsatt en jobb å gjøre om de skal kåres som årets mest populære bilmerke i verden.
Toyota troner nemlig på topp i 64 land, så ja, i over dobbelt så mange som Tesla.
Videre følger BMW som er det mest søkte merket i 26 land, mens Audi er på topp i sju land. Hyggelig nok figurerer også Volvo på listen, men det svenske merket er kun på topp i ett land. Du kan jo gjette hvilket…
Så hva med den norske trenden?
Her har altså BMW vært konge, men den tiden er nå over. Ikke overraskende er det Tesla som har overtatt tronen, og det har i snitt 90.500 søk hver måned sørget for.
Tesla var oppe på 2. plass i 2021, men falt ned til 3. plass i fjor. I år har merket ikke sett seg tilbake, og er det klart mest registrerte nybilmerket i år med over 23.000 biler ‒ rundt 10.000 foran Toyota på 2. plass.
Ikke bare har Tesla inntatt 1. plassen også på det norske nettet, men de har knust rivalene på veien dit. BMW er nummer to med et snitt på 33.100 månedlige søk, mens Volvo er tredje mest søkte bilmerke med et snitt på 22.200. Så Tesla er den soleklare eneren nå.
Morsomt nok er også folket Finland interessert i de samme bilmerkene som det vi er, og er det eneste landet sammen med Norge med rekkefølgen Tesla, BMW og Volvo på topp.
Svenskene er også ganske like oss med de tre samme bilene på pallen ‒ dog i en annen rekkefølge. Der topper Volvo foran Tesla og BMW.
Så ja, giganten både i bilverden og på Google, Toyota, har en jobb å gjøre her i Norden, og vi kan også legge til at T-merket heller ikke er inne på topp-3-listen til Danmark som har rekkefølgen Tesla, BMW og Mercedes.
Trøsten er at Toyota topper på Island, og der søker de nest mest etter BMW og 3. mest etter Tesla.
Med inntoget av kinesiske merker i Europa og Norge er det selvsagt litt ekstra interessant å se hva de søker på i Kina, og heller ikke der er det noen store overraskelser. Tesla er dog ikke blant favorittene, for det er de etablerte merkene BMW, Toyota og Audi som det søkes mest etter der. Så nei, ingen kinesiske merker på topp-3 der.
Det er de heller ikke i Norge. Og her er kanskje ikke BMW søker-konge lenger, men trøsten er jo at de troner på topp i verdens aller største bilmarked. Og det er
muligens hakket viktigere for det tyske merket.
Her er topp-10 globalt:
- Toyota 64 land
- Tesla 29 land
- BMW 26 land
- Audi 7 land
- Mercedes 6 land
- Kia 6 land
- Fiat 4 land
- Hyundai 3 land
- Honda 2 land
- Nissan 2 land
Les også: