Innen 2030 er planen at Lexus kun skal selge elbiler i Europa. Her konseptet Lexus LF-ZC. (Fotos: Lexus)

Kun elbiler for Lexus Europa innen 2030

Inspirert av elbilen RZ gir Lexus elektrisk gass, og sier at planen nå er å fase ut alle biler med forbrenningsmotor her i Europa innen 2030.


Her i Norge har allerede flere importører bestemt at de kun skal ta inn elbiler, og det inkluderer også folkemerket Volkswagen. Og Lexus.

Fra 2024 skal Lexus Norge kun ta inn elbiler, og i første omgang snevres dermed utvalget til to biler ‒ nye Lexus RZ og den helelektriske UX-utgaven 300e. Lexus Norge blir dermed den første nasjonale Lexus-importøren som tar dette grepet.

Man skal som kjent lede ved eksempel, og Norge har som kjent ledet an i overgangen til elbiler. Og Lexus Norge leder nå an i Lexus-verden, for også de andre i Europa og til slutt resten av verden skal følge i hjulsporene til den norske importøren.

Globalt er nå målet at de kun skal lage elbiler innen 2035, og om markedet er modent nok skal de stoppe inntaket av ikke-elbiler her i Europa innen 2030.

I likhet med modermerket Toyota kjører også Lexus mot en spennende elektrisk framtid, noe som inkluderer nye elbiler og ikke minst ny teknologi og lovende batteriløsninger slik som faststoffbatterier.

‒ Lexus har vært en teknologipioner helt siden merket ble grunnlagt i 1989. Det er en stolt arv av å utfordre konvensjonene i luksusbilmarkedet og konsekvent levere ny verdi til kunder, sier Pascal Ruch, visepresident for Lexus Europe og Value Chain.

‒ Når det gjelder elektrifisering, vil vi igjen flytte grenser i premiumbilverdenen. Vi vil utvikle en ny modulær kjøretøystruktur og ny generasjons batterier, ikke bare for å forbedre ytelsen til våre elbiler, men også, og kanskje viktigst, for å gjenoppfinne kjøregleden.

De er altså i gang med elbilsatsingen gjennom to modeller som allerede er tilgjengelig, og Lexus har også på gang en ny RZ-versjon som skal komme til neste år. Dette er en forhjulsdrevet versjon, og senere på året vil også muligheten for One Motion Grip steer-by-wire være tilgjengelig for aller første gang.

Videre har Lexus bekreftet to nye elbiler gjennom konsepter, og disse heter LF-ZL og LF-ZC. Navnene er komplisert, men Lexus prøver også å si hva de tenker rundt bilene gjennom disse.

LF-ZC står for Lexus Future Zero-emission Catalyst, og denne skal gi oss et hint om en ny sedan som er planlagt til 2026. Her er stikkordene slanke proporsjoner, et lavt tyngdepunkt, en romslig kabin og et design som blander funksjonalitet med behagelig estetikk.

Slik ser denne ut:

Det andre konseptet heter LF-ZL som står for Lexus Future Zero-emission Luxury, og dette er en studie for et nytt flaggskip i form av en helelektrisk SUV. Denne skal åpne for sømløs forbindelse mellom mennesker, mobilitet og samfunn.

Slik ser den ut:

Begge konseptene skal kombinere funksjonalitet med skjønnhet gjennom et nytt designtema som Lexus har døpt «provoserende enkelhet», og her er målet å bruke raffinert, enkelt design for å skape en slående tilstedeværelse.

Bilene skal selvsagt utstyres med den nye teknologien som Lexus nå utvikler, og får også nye for bedret sikkerhets- og førerassistansesystemer gjennom ADAS-løsningene. Lexus har også på gang et nytt operativsystem kalt Arene som skal åpne for nye underholdnings- og tilkoblingsmuligheter, og her er selvsagt også AI-teknologien på plass.

Når Lexus planlegger å fase ut alle andre typer biler har de selvsagt en plan rundt kommende elbiler, og mer bestemt skal neste generasjon elbiler bruke en ny modulær struktur som deler bilens karosseri i tre deler – foran, i midten og bak.

Dette er på fagspråket kalt gigacasting, og fordelen er at man kutter ned på antall deler en bil består av. I dag består for eksempel de fremre og bakre delene av en kjøretøystruktur av rundt 175 separate elementer, og ved å støpe tre separate hoveddeler reduseres også produksjonstiden drastisk ‒ de fremre og bakre modulene kan hver produseres på mindre enn to minutter.

En annen fordel med den modulære strukturen er høyere stivhet og vektreduksjon, som igjen åpner for enda bedre kjøreegenskaper.

Til slutt tar også Lexus hensyn til reparasjonskostnader, slik at mindre ulykker ikke skal føre til høye regninger for kundene.

En annen og svært viktig ting er selvsagt batteriene. Lexus og Toyota har på gang et nytt litium-ion-ytelsesbatteri som forventes å tilby en ladetid på 10 til 80 prosent på rundt 20 minutter, og dette skal også åpne for WLTP-rekkevidder på rundt 800 kilometer. Det er også på gang et rimeligere batteri som selvsagt vil senke utkjøpsprisen, og mot slutten av tiåret skal også faststoffbatteriene være på plass.

Lexus forventer å selge rundt 74.000 nye biler her i Europa i år, noe som er en økning på solide 50 prosent i forhold til 2022. Til neste år kommer det også et nytt flaggskip i form av Lexus LBX, og det er også på gang en ny generasjon GX.

Ingen av disse kommer til Norge, men trøsten er at det er flere nye elbiler på gang ‒ og her har du bilder av de to som er bekreftet gjennom konseptene LF-ZL og LF-ZC:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbil Lexus