Det har vært under -30 grader flere steder i Norge de siste dagene, og dette er bare første smak på årets vintersesong. Så ja, den kan bli lang og kald.
Vi har for lengst rundet 700.000 elbiler her i Norge, og ikke tro at disse slipper unna et av de vanligste problemene bilistene har når kong Vinter virkelig biter fra seg ‒ nemlig å få start på bilen.
En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel, og disse er som regel ikke veldig kostbare og er en god investering. De er også enkle å koble til batteriet.
NAF sier at jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest, og mange har nok trengt et slikt vedlikehold de siste dagene.
Et annet problem er nedisede ruter, og mange har helt sikkert allerede opplevd den fryktede stålisen som gir deg en dårlig start på dagen.
Også en del tradisjonelle biler og hybrider har muligheten til å forvarme, og det er selvsagt også lurt å starte bilen før du begynner å skrape rutene om du ikke kan forvarme. Du er nemlig mer trafikksikker som sjåfør i en varm bil enn i en kald en, og da trenger du heller ikke å pakke deg inn i en masse klær som heller ikke er anbefalt rent sikkerhetsmessig.
Frydenlund sier at det tar 10-15 minutter med full defrost på frontruta for at den skal bli isfri, og da går det normalt ikke med mer enn 1-1,5 kilowattime (kWh).
─ Men som vi vet blir jo mange bekker små til en såkalt stor å, så det kommer litt an på hvor bevisst du er på å spare strøm i lengden, sier seniorrådgiveren.
Les også:
- Toyota Hilux blir elektrifisert
- Kun elbiler for Lexus Europa innen 2030
- En skikkelig bølleversjon av Isuzu D-Max