Startvansker og nedisede ruter er to store vinterproblemer. (Foto: Norsk elbilforening/NAF)

Elbil: Unngå startvansker og nedisede ruter i kulden

Det er bikkjekaldt over store deler av Norge, og bilfolket sliter både med å få start på bilen og nedisede ruter. Her er rådene mot begge deler.


Det har vært under -30 grader flere steder i Norge de siste dagene, og dette er bare første smak på årets vintersesong. Så ja, den kan bli lang og kald.

Vi har for lengst rundet 700.000 elbiler her i Norge, og ikke tro at disse slipper unna et av de vanligste problemene bilistene har når kong Vinter virkelig biter fra seg ‒ nemlig å få start på bilen.

Som kjent liker ikke rekkevidden til elbilene kuldegradene særlig godt, og den faller i takt med kvikksølvet. Men det er ikke dette batteriet som starter opp elbilene, for også de har et eget startbatteri.

‒ Det lille batteriet i elbilen må også være i toppform for å komme seg gjennom kuldeperioder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For det er nemlig slik at startvansker er det vanligste årsaken til at NAFs hjelpere må rykke ut til bilister som er strandet, og det inkluderer elbilister.

Forbundet forklarer at mange elbiler faktisk har et mindre startbatteri enn bensin- og dieselbiler, og grunnen er at elbilen ikke trenger like mye startkraft.

‒ I en bensin- eller dieselbil skal batteriet bokstavelig talt sette fyr på motoren, mens det i en elbil starter en enkel elektromotor, sier Sødal.

I tillegg til å starte bilene brukes startbatteriet til oppgaver som klimaanlegget, varme i seter, lys og lignende, forklarer NAF.

Batteriene generelt er ikke så veldig glad i kulde, og bilbergere får kjørt seg når gradene blir stadig blåere. Og for de som planlegger turer opp til fjellet er pleie av batteriet ekstra viktig.

‒ Når bilen står parkert i flere dager er det fort gjort at startbatteriet tappes for strøm om det er litt lite strøm på det fra før, sier NAF-rådgiveren.

‒ Derfor er det lurt å lade opp startbatteriet med en vedlikeholdslader før du tar turen til fjells.

(Foto: NAF)

En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel, og disse er som regel ikke veldig kostbare og er en god investering. De er også enkle å koble til batteriet.

NAF sier at jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest, og mange har nok trengt et slikt vedlikehold de siste dagene.

Et annet problem er nedisede ruter, og mange har helt sikkert allerede opplevd den fryktede stålisen som gir deg en dårlig start på dagen.

Og det er en svært dårlig idé å kun skrape fram et A4-område som du kan titte gjennom når du kjører av gårde i den iskalde bilen.

Å kjøre med begrenset sikt kan koste deg 3.700 kroner i bot, lappen og i de verste tilfellene kan det hele ende med ulykker, anmeldelse og fengselsstraff. Alt dette bare for å spare noen minutter med skraping, så nei, det er det absolutt ikke verd.

Men de moderne elbilene har et ess i ermet, for de fleste har en mulighet til å forvarme innsiden via en app på mobilen. Det er også mulig å forvarme elbilen kun ved hjelp av batteriet, så elbilen trenger ikke å være koblet til en lader.

─ Hvis batteriet allerede er ladet godt opp, og du vet at strømmen er dyr på morgenkvisten, kan det være lurt å forvarme ved hjelp av batteriet – selv om det isolert sett ikke er snakk om enorme summer, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk elbilforening.

(Foto: Norsk elbilforening)

Også en del tradisjonelle biler og hybrider har muligheten til å forvarme, og det er selvsagt også lurt å starte bilen før du begynner å skrape rutene om du ikke kan forvarme. Du er nemlig mer trafikksikker som sjåfør i en varm bil enn i en kald en, og da trenger du heller ikke å pakke deg inn i en masse klær som heller ikke er anbefalt rent sikkerhetsmessig. 

Frydenlund sier at det tar 10-15 minutter med full defrost på frontruta for at den skal bli isfri, og da går det normalt ikke med mer enn 1-1,5 kilowattime (kWh).

─ Men som vi vet blir jo mange bekker små til en såkalt stor å, så det kommer litt an på hvor bevisst du er på å spare strøm i lengden, sier seniorrådgiveren.

Les også:

Debatt