Det finnes et land her oppe i nord som har enda mer villmark og natur enn Norge, og det er Island. Og der har det blitt en liten industri rundt det å sende turister og andre ut på eventyr i ombygde biler.
For skal man komme seg lengst mulig unna allfarveien trenger ,man spesialbygde biler, og allerede på 1980-tallet dukket det opp et selskap som skulle bli skikkelige spesialister på dette ‒ Arctic Trucks.
Denne gjengen bygger om biler fra merker som Toyota, Isuzu, Nissan, Lexus, Mercedes, Volkswagen og Ford. Ja, til og med Iveco.
Det tok ikke mange årene før Arctic Trucks også spant over til Norge, og Arctic Trucks Norge ble etablert i 1998. Dette selskapet er nå en av landets største leverandører av ombygginger og utstyr til firehjulsdrevne biler, og har nå kastet seg over D-Max-modellen.
Arctic Trucks har allerede bygd om flere biler fra denne modellen, inkludert utgavene D-Max AT33 og AT35. Nå er det nye Isuzu D-Max AT37 som har fått sin terrengbehandling.
For ved sine lokaler ved Solbergelva har Arctic Trucks nå vist fram en helt ny D-Max, og dette er ifølge Isuzu Norge en fullkommen terrengbil som er skreddersydd for de mest ekstreme forholdene. Og det tviler vi ikke et sekund på.
Som vanlig når Arctic Trucks skrider til verket gjør de det skikkelig, og ombygningen har blant annet resultert i gedigne 37-tommers dekk som også løfter bilen ytterligere fra bakken.
Her må det selvsagt også gjøre flere grep for at hjulene skal få plass, og det er gjort omfattende karosseriarbeid som skal sikre optimal ytelse i alle situasjoner.
De har også byttet til lavere giring i akslingene som gir tilsvarende original slutt-utveksling, og resultatet er en bil som opprettholder optimal akselerasjon og trekkraft selv under de tøffeste forholdene, kan Isuzu-importør RSA melde.
Resultatet er en bil som bør komme seg fram selv i det mest krevede terrenget, så denne kan nesten kalles ustoppelig.
‒ Det har vært stor etterspørsel etter en AT37-ombygning fra markedet, melder Ørn Thomsen, styreleder hos Arctic Trucks Norge.
‒ Etter to år med planlegging, utvikling og testing, har vi endelig lansert AT37. Vi har måttet utvikle helt ny utveksling i akslingene på AT37. Ved å bytte til lavere giring i akslingene som gir tilsvarende original slutt-utveksling, og resultatet er en bil som opprettholder optimal akselerasjon og trekkraft.
De som har sett en Arctic Trucks vet at disse skiller seg vesentlig fra de originale bilene, og det aller ferskeste tilskuddet har markante hjulbuer og robuste detaljer og ser ut som et ekstra bolet D-Max.
‒ Med en AT-ombygging som denne, vil du kunne utfordre bilen din i noe av det mest krevende terreng. Store hjul gir deg bedre komfort og fremkommelighet du ikke ante var mulig med en bil. Denne ombygningen er for de som søker kjøreopplevelser i ekstreme forhold, sier Thomsen.
Salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken, kan fortelle om stor interesse for den nye ombygningen.
‒ Isuzu Norge og Arctic Trucks har hatt et gått samarbeid siden 2012, og både vi og forhandlerne er glade for å endelig lansere AT37. Det har vært stor etterspørsel etter lansering, og det er allerede kommet flere bestillinger, sier Dokken.
Totalt har Arctic Trucks og Isuzu Norge levert ut over 1.100 ombygde Isuzu D-Max, og med en splitter ny modell vil nok dette antallet øke enda mer i tiden framover.
Dette inkluderes i en AT37-ombygning:
- 37x12.5R17 dekk (AT37)
- 17x10-tommers aluminiumsfelger
- Lakkerte skjermbreddere
- Tilpassning av hjulhus foran og bak
- Arctic Trucks skvettlapper foran og bak
- Nye stigtrinn
- Avtagbart hengerfeste
- 20 mm heving foran og bak
- 40 mm karroseriheving
- Bytte av utveksling i akslinger
- Kalibrering av speedometer
- Forstillingskontroll
- Momentnøkkel til dekkskift
- Godkjenning av Biltilsynet
Her er bilder av Isuzu D-Max AT37 Arctic Trucks: