Hiluxen er et rullende pickup-ikon som ble introdusert for godt over 50 år siden, og det kom en ny versjon av denne i 2020. At Toyota satser hardt på denne viser også de mer sportslige utgaven kalt GR Sport, for det er på gang en ny slik fornuftig nok kalt GR Sport II som kommer til neste år.
Nå tar også Hilux det første elektriske skrittet, for det er på gang en helt ny versjon kalt Hilux Hybrid 48V. Det siste avslører hvor mye hybrid denne er.
I likhet med de andre hybridsystemene til Toyota lades også dette batteriet under bremsing, og regenererer bremseenergi som ellers ville gått tapt og på samme tid legger det også til ytterligere bremsekraft.
Når batteriet er ladet sender det opp til 16 hk (12 kW) av kraft og 65 Nm dreiemoment gjennom motorgeneratoren til motoren for å forbedre akselerasjon, kraft og effektivitet. Dermed får den 2.8-liters dieselmotoren med 204 hk og 500 Nm litt hjelp, og løsningen er kompatibel med HVO100 diesel som er et ikke-fossilt drivstoff laget av 100 prosent fornybare kilder.
Ifølge Toyota gir hybridløsningen bedre gassrespons og lineær akselerasjon, spesielt fra stillestående, mens regenerativ bremsing skaper en mer naturlig følelse.
Slike mildhybrider har også et stopp-start-system, og Toyota sier at de har utviklet systemet slik at motoren forbli avslått i lengre perioder. Totalt skal hybridsystemet forbedre drivstoffeffektiviteten med opptil 5 prosent sammenlignet med et ikke-elektrifiserte dieseldrivverk.
Hilux Hybrid 48V blir selvsagt utstyrt med den nyeste Toyota Safety Sense-teknologien, og her er det blant annet et forbedret Pre-Collision System (PCS), en oppdatert Lane Departure Alert (LDA) og Adaptive Cruise Control (ACC) med Road Sign Assist (RSA).
Utgaven kommer også med Adaptive High Beam (AHB) hvor bilens system selv justerer LED-lysene når det er møtende trafikk, og på innsiden finner også det nyeste Toyota Smart Connect-systemet veien. Dette har en 8-tommers skjerm, en skybasert navigasjon med siste trafikkinformasjon og interaktiv stemmeagent for håndfri betjening av mobiltelefonsamtaler, multimedia, klimaanlegg, elektriske vinduer og omgivelseslys, forklarer Toyota.
Denne løsningen åpner også for muligheten til å låse opp eller låse kjøretøyet og kontrollere klimaanlegget via en smarttelefonapp, og dette er avhengig av modellutgaven.
Til slutt kan Toyota opplyse Hilux Hybrid 48V heller ikke skiller på brukere av iPhone og Android-telefoner, for både Apple CarPlay og Android Auto kan kobles trådløst til bilens system.
Den nye Hilux-utgaven er fortsatt litt unna, og skal ankomme forhandlere over hele Europa i midten av 2024. Ombygde varebiler ankommer deretter norske forhandlere i 3. kvartal, opplyser Toyota Norge.
Før den tid kan du sjekke ut masse bilder av den aller første elektrifiserte Toyota Hilux, og de finner du under her: