Det er på gang en ny Hilux, og dette blir den første som også er elektrifisert. (Fotos: Toyota)

Toyota Hilux blir elektrifisert

For første gang finner en hybridløsning veien inn i Toyota Hilux, men dette er også den minst hybride løsningen tilgjengelig ‒ mildhybrid. Se bilder.


Hiluxen er et rullende pickup-ikon som ble introdusert for godt over 50 år siden, og det kom en ny versjon av denne i 2020. At Toyota satser hardt på denne viser også de mer sportslige utgaven kalt GR Sport, for det er på gang en ny slik fornuftig nok kalt GR Sport II som kommer til neste år.

Nå tar også Hilux det første elektriske skrittet, for det er på gang en helt ny versjon kalt Hilux Hybrid 48V. Det siste avslører hvor mye hybrid denne er.

Double Cab-utgaven får nemlig et mildhybrid-system som bør gjøre pickupen enda litt mer allsidig. Her driver motoren en kompakt generator ved hjelp av et beltesystem, som igjen lader det nye og kompakte 48V litiumbatteriet. Dette er lite nok til å installeres under baksetene slik at det ikke stjeler mye av kabinplassen, og batteriet veier kun 7,6 kilo.

48V-batteriet forsyner også kjøretøyets 12V-system gjennom en ny DC/DC omformer, forklarer Toyota.

I likhet med de andre hybridsystemene til Toyota lades også dette batteriet under bremsing, og regenererer bremseenergi som ellers ville gått tapt og på samme tid legger det også til ytterligere bremsekraft.

Når batteriet er ladet sender det opp til 16 hk (12 kW) av kraft og 65 Nm dreiemoment gjennom motorgeneratoren til motoren for å forbedre akselerasjon, kraft og effektivitet. Dermed får den 2.8-liters dieselmotoren med 204 hk og 500 Nm litt hjelp, og løsningen er kompatibel med HVO100 diesel som er et ikke-fossilt drivstoff laget av 100 prosent fornybare kilder.

Ifølge Toyota gir hybridløsningen bedre gassrespons og lineær akselerasjon, spesielt fra stillestående, mens regenerativ bremsing skaper en mer naturlig følelse.

Slike mildhybrider har også et stopp-start-system, og Toyota sier at de har utviklet systemet slik at motoren forbli avslått i lengre perioder. Totalt skal hybridsystemet forbedre drivstoffeffektiviteten med opptil 5 prosent sammenlignet med et ikke-elektrifiserte dieseldrivverk.

En annen positiv ting med Hilux Hybrid 48V finner vi spesielt i terrengkjøring, for i tillegg til regenerativ bremsing nedover er motorens tomgangshastighet redusert fra 720 r/min til 600 r/min ‒ noe som bør gjøre det enda enklere å kontrollere bilen i bratte og krevende nedoverbakker.

Og ja, at dette virkelig er en terrengversjon viser også et nytt system som for aller første gang finner veien inn i Hilux. For her finner vi det nye Multi-terrain Select-systemet, noe som åpner for å justere bilens stabilitetskontrollinnstillinger i henhold til de spesifikke kjøreforholdene.

Her er det mulig å velge mellom flere moduser, en automatisk innstilling eller fem forhåndsinnstilte alternativer – Dirt, Sand, Mud, Deep Snow og Rock.

Selv om dette er en Hybrid med et ekstra batteri er fortsatt vadeegenskapene på plass, og 48V-versjonen kan kjøre gjennom vann opptil 700 mm dybde takket være vanntetting av batteriet og DC-DC-omformeren.

Til slutt sørger en ny anti-skli og forsterkende tiltak på motorgeneratorens beltedrift for å sikre en optimal ytelse også når det glattere underlag.

Kommende Hilux Hybrid 48V er en ganske stor bil med en lengde på 5,33 meter, bredde på 1,90 meter og en høyde på 1,82 meter, og bakerst er det et lasteplan med en lengde på 1,53 meter. Hengervekt og nyttelast er ikke uventet ganske solid, med henholdsvis 3.500 kilo og 1.000 kilo.

Hilux Hybrid 48V blir selvsagt utstyrt med den nyeste Toyota Safety Sense-teknologien, og her er det blant annet et forbedret Pre-Collision System (PCS), en oppdatert Lane Departure Alert (LDA) og Adaptive Cruise Control (ACC) med Road Sign Assist (RSA).

Utgaven kommer også med Adaptive High Beam (AHB) hvor bilens system selv justerer LED-lysene når det er møtende trafikk, og på innsiden finner også det nyeste Toyota Smart Connect-systemet veien. Dette har en 8-tommers skjerm, en skybasert navigasjon med siste trafikkinformasjon og interaktiv stemmeagent for håndfri betjening av mobiltelefonsamtaler, multimedia, klimaanlegg, elektriske vinduer og omgivelseslys, forklarer Toyota.  

Denne løsningen åpner også for muligheten til å låse opp eller låse kjøretøyet og kontrollere klimaanlegget via en smarttelefonapp, og dette er avhengig av modellutgaven.

Til slutt kan Toyota opplyse Hilux Hybrid 48V heller ikke skiller på brukere av iPhone og Android-telefoner, for både Apple CarPlay og Android Auto kan kobles trådløst til bilens system.

Den nye Hilux-utgaven er fortsatt litt unna, og skal ankomme forhandlere over hele Europa i midten av 2024. Ombygde varebiler ankommer deretter norske forhandlere i 3. kvartal, opplyser Toyota Norge.

Før den tid kan du sjekke ut masse bilder av den aller første elektrifiserte Toyota Hilux, og de finner du under her: 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Toyota Toyota Hilux