Det skjer en del på ladefronten, og det er utelukkende positivt. (Foto: Circle K/Nio/Wattif)

Ladenytt: Autobetaling, batteribytte-milepæl og norsk eventyr

Det har vært tre ganske store nyheter rundt ladingen av elbiler den siste uka, og vi skal selvsagt oppsummere disse.


De to store utfordringene rundt elbilene kontra andre er rekkevidde og ladetid, og begge delene jobbes det knallhardt med. Rekkevidden er det kun bilprodusentene selv som kan gjøre noe med, mens ladetiden også er noe ladeoperatørene kan hjelpe til med.

En ting er hvor lang tid selve ladingen bruker, en annen er hvor innviklet selve ladeprosessen er og hvor mye tid man bruker på denne. Enkelt sagt ‒ hvor knotede det er å få betalt for ladeøkten.

Her jobber alle ladeoperatører med å forenkle prosessen, inkludert Circle K.

I september innledet de et prøveprosjekt i Sverige med automatisk betaling av ladingen, og denne har vært så vellykket at de nå har rullet ut Autocharge også i Norge. Dermed blir Circle K de første med å lansere dette bredt i hele Skandinavia.

– Motivasjonen vår er å gjøre det så enkelt og sømløst som mulig å kjøre elbil. En del synes lading kan være knotete og komplisert. Med Autocharge går alt av seg selv, sier Anders Kleve Svela, som leder E-Mobility-enheten i Circle K Norge.

Det er over 700.000 elbiler i Norge, og Kleve Svela opplyser at Autocharge kan brukes på tre av fire elbilmodeller.

– Vi tilbyr nå Autocharge på 80 stasjoner fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Om lag 90 prosent av hurtig- og lynladerne til Circle K Norge støtter Autocharge, og de resterende laderne skal byttes ut fortløpende, sier han.

Det betyr at elbilistene verken trenger en app eller brikke når bilen skal lades, men du trenger fortsatt å ha registrert bilen i Circle K Charge-appen før den automatiske løsningen kan tas i bruk.

– Første gangen velger du Autocharge i ladeappen, skriver inn bilmerke og modell, og etter dette vil registrering, lading og betaling gå automatisk, sier Kleve Svela, som legger til at om lag 12 prosent av ladekundene betaler med Vipps.

Over i Sverige gikk testen av betaversjonen uten store problemer.  

– Testen demonstrerte at løsningen fungerer glimrende, og at den gir kundene en sømløs og effektiv ladeopplevelse. De tidligste testerne ga Autocharge karakterer mellom 9,2 og 9,8 på en skala fra 1 til 10. Det er særdeles bra, og gjør at jeg har klokkertro på at også kunder her til lands vil sette pris på tilbudet, sier Kleve Svela.

(Foto: Circle K)

Det finnes en ting som «lader opp» elbilene like raskt som bensinbilen fyller tanken, og det er batteribytter. Her viser Nio vei i Europa, for 30. november nådde de også 30 Power Swap Stations (PSS) her på det gamle kontinentet.

Nios automatiske batteribytte tar rundt fem minutter, og her byttes enkelt og greit batteriet i bilen med et oppladet et. Løsningen åpner også for å bytte til et større batteri, noe som er smart om man skal på langtur og trenger mer rekkevidde.

Norge har vist vei når det kommer til batteribytter, men også andre europeiske land har fått slike stasjoner. Totalt er Nio på plass i fem europeiske land, og det er mulig å kjøre fra Oslo til Hamburg og kun benytte Power Swap. Det er i tillegg planlagt byttestasjoner i seks nye europeiske land, noe som dermed tar totalen opp til 11 markeder.

Landene som har slike byttestasjoner er Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland, og det er også planlagt byttestasjoner i Østerrike, Belgia, Frankrike, Italia, Sveits og Storbritannia.  

Over i Kina har Nio satt opp et digert nettverk av byttestasjoner, og totalt finnes det nå 2.217 slike fordelt på seks land. 

Nio har også inngått batteribytte-samarbeid med to store produsenter som skal bane vei for at enda flere elbiler kan benytte disse, og det er Volvo- og Polestar-eierne Geely og Changan, Kinas eldste bilprodusent og en av de fire store i det folkerike landet. Changan har også planer om å entre det europeiske markedet til neste år.

(Foto: Nio)

En annen viktig ting knyttet til lading er at elbilistene kan få ladet når de står parkert. Det mener iallfall norske Wattif, som har hovedkontor i Bergen og er på plass i både Sverige, Tyskland, Østerrike, Irland og Storbritannia.

I januar gikk det store investeringsfondet Marguerite inn som hovedinvestorer da de la solide 50 millioner euro på bordet, og Wattif har store ambisjoner.

– Målet har fra dag én vært å bli en av Europas ledende tilbydere av destinasjonslading, sier Robert Svendsen, CEO i Wattif EV.

‒ Nå er vi ledende i Norden, størst på borettslag i Europa, og nummer åtte totalt i Europa, basert på antall ladepunkt. Det er et stort skritt i riktig retning og en viktig milepæl for Wattif.

De følger en velkjent oppskrift for å vokse, og har allerede kjøpt opp tre selskaper ‒ BilLader, svenske EFUEL og nå Charge365.

Sistnevnte har mer enn 2.000 ladeanlegg med aktive ladere, og er det mest brukte systemet i Norge, opplyser Wattif.

– Ladesystemet Charge365 sammen med laderen Zaptec Pro er etter vår vurdering den beste kombinasjonen til borettslag og sameier i markedet i dag, sier Svendsen.

‒ Det er en enkel løsning å installere, samtidig som det er brukervennlig for kunden. Systemet passer perfekt for Wattif og vårt fokus på en ukomplisert og sømløs kundereise.

Målet til Wattif er altså at elbilistene skal lade når de parkerer, og ikke parkere for å lade. Totalt drifter de nå over 26.000 ladepunkt fordelt på seks land.

– Vi har klokketro på at framtidens elbiler lades når de er parkert i stedet for at man parkerer for å lade, sier Wattif-sjefen.

‒ Vi tror at med stadig økt kapasitet på batteri og kjørelengde vil lading på destinasjon være framtiden. Derfor vil vi bygge ut lading der biler står parkert. Elbilistene slipper dermed ladekø og rekkeviddeangst.

(Foto: Carina Johansen, Wattif)

Les også:

Debatt