Volvo hadde nok salgsforventinger til lille EX30, men den er ikke blant de mest populære bilene enn så lenge. (Foto: Volvo)

Volvos elbilsalg fortsatt tregt

Målt mot november i fjor gikk faktisk Volvos elbilsalg opp i forrige måned, men om man ser på hele året så er historien er annen.


Volvo har kommet med tallene for november. De er ikke veldig positive, for med 60.244 leverte biler er det ned -10 prosent målt mot samme måned i fjor, og faktisk er den eneste biltype som her har en oppgang elbilene.

Det ble nemlig levert 14.594 slike, mot 14.073 i november 2024. Opp 4 prosent, der.

-->
De andre, fullhybrider og mildhybrider, falt med godt over 10 prosent.

– Salgstallene for november fremhever de pågående strukturelle og transformative utfordringene som påvirker både Volvo Cars og den bredere bransjen, sier Erik Severinson, Chief Commercial Officer.

– Til tross for en nedgang i det totale salget, er vi oppmuntret av veksten i salget av våre helelektriske biler og akselererte leveranser av den nye XC70 langtrekkende plug-in hybrid i Kina, noe som fortsetter å styrke vår posisjon i det raskt voksende elektrifiserte segmentet. Salget i USA fortsetter imidlertid å være dempet etter utfasingen av skattefradrag for elbiler.

Det er jo alltid smart å fokusere på det positive, og i forrige måned hadde altså elbilene en oppgang. Men kanskje mer interessant er hele året sett under ett, altså fra januar og ut november.

Og her ser det langt fra like positivt ut for elbilene, for bak den totale nedgangen på -8 prosent Volvo-merket har den perioden er det elbilene som står for den største.

I løpet av de 11 første månedene i fjor leverte Volvo ut 161.064 elbiler, men i den samme perioden i år lander de på 133.681. Det er nesten 30.000 færre, og en nedgang på -17 prosent.

Fullhybridene faller «bare» med -3 prosent, mens mildhybridene har en nedgang på -6 prosent i år.

Som vanlig over hos Volvo er det XC60 som sørger for det største salget, og i november ble det solgt 16.267, mot 21.586 i november 2024.

Videre var XC40/EX40 nest mest populær i forrige måned med 13.965 biler (2024: 14.613) og den tredje mest populære modellen var XC90 med 8.304 biler (2024: 10.533).

Og kanskje enda mer illevarslende for Volvo. I november ble det også slått på hjemmebane, og det er, vel, uhørt.

Ifølge Mobility Sweden var Volkswagen det aller mest populære nybilmerket i november med 4.076 registreringer, mens Volvo måtte ta til takke med 2. plassen etter 3.321 registreringer. Det tredje mest populære merket var Kia med 2.116.

Trøsten er at det svenske merket hadde de to mest populære modellene, EX/XC40 (966 reg) og XC60 (926), mens ID.7 (701) fulgte nærmest den blågule duoen.

Og for de som lurer. Det er fortsatt litt «Tesla-skam» i Sverige, og merket var ikke en gang blant de 10 mest registrert i forrige måned – og ble blant annet slått av Cupra!

Les også:

Hva tenker du

Les også