Det er på en oppdatert E-Transit Custom som gjør den elektriske varebilen ganske så mye bedre. (Fotos: Ford)

Mer rekkevidde og AWD for E-Transit Custom

Ford oppgraderer populære E-Transit Custom, og det brøyter blant annet vei for mer rekkevidde, raskere lading og firehjulsdrift.


Ford satser selvsagt tungt på den el-utgaven av Transit Custom, for dette er Europas mest solgte varebil i elektrisk drakt. Det ser man blant annet gjennom en stor oppdatering som gjør E-Transit Custom ganske mye bedre.

Det viktigste er kanskje rekkevidden, og med et batteri som går fra 64 til 71 kWt får nye E-Transit Custom nå en elektrisk rekkevidde på opptil 370 kilometer. Og når ladekabelen først må ut går det også raskere.

-->
10-80 prosent tar nå «bare» 29 minutter, det høres kanskje ikke lynraskt ut, men det er faktisk rundt 10 minutter raskere enn tidligere. 10 minutters hurtiglading gir 111 kilometer ekstra rekkevidde, opplyser Ford.

– Med lengre rekkevidde og introduksjonen av firehjulstrekk på E-Transit Custom ligger alt til rette for at denne varebilbestselgeren – som allerede har satt en ny standard i klassen – blir et enda mer attraktivt valg for norske bedrifter, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

– Interessen for AWD-varianten har vært stor helt fra start, og vi gleder oss til endelig å starte salget av firehjulstrekk-variantene, og ser frem til å kunne levere de aller første bilene til norske kunder allerede i april 2026.

Den oppgraderte E-Transit Custom går inn i produksjon fra tidlig i 2026, og blir tilgjengelig både med bakhjulsdrift (RWD) og firehjulsdrift (AWD). For sistnevnte er det tre alternativer, 136 hk, 218 hk eller 286 hk.

I tillegg kan den fås med flere forskjellige karosserityper, og i utstyrsversjonene Trend, Limited og Proff+, Trail, Sport og motorsportinspirerte MS-RT. Her er den største motoren med 286 hk tilgjengelig for Sport og MS-RT-modellene.

Så hva med prisene?

Nye E-Transit Custom med AWD blir kun 20.000 kroner dyrere, før moms, målt mot en tilsvarende med bakhjulsdrift, og Ford Norge sier at Trend starter på 548.480 kroner eks. moms.

Ford forklarer at det avanserte firehjulsdriftsystemet tar utgangspunkt i den bakhjulsdrevne konstruksjonen, og bygger videre på den med en ekstra, tilsvarende kraftig elektrisk motor på forhjulene.

Videre sier de at motorene jobber uavhengig av hverandre og sender dreiemomentet akkurat dit det trengs. Resultatet skal være bedre grep, tryggere kjøreegenskaper og klart bedre fremkommelighet.

Her hjelper også et intelligent system til, og dette overvåker hjulslipp opptil 50 ganger i sekundet og justerer kontinuerlig dreiemomentet til for- og bakhjulene for optimal kontroll hele veien, melder Ford.

Det skjer dog ikke noe med tanke på hengervekten, for AWD har den samme som den med drift på bakhjulene – 2.300 kilo. Fordelen er, iallfall for bilene med 286 hk og 630 Nm dreiemoment, er at slepingen bør gå som en lek.

Videre opplyser Ford at de to elektriske motorene også kan bremse hvert enkelt hjul ved behov, og i tillegg følger systemet med på rattbevegelsene og bruker såkalt «fuzzy logic» – et system som vurderer bilens signaler mer gradert enn tradisjonelle systemer – til å kombinere moment og bremsing for å hindre at varebilen sklir ut av kurs når det blir glatt.

Både den elektriske dobbelkabin varebilen og 9-seters flerbruksbilen E-Transit Custom Kombi blir nå tilgjengelig med forbedret elektrisk rekkevidde, raskere lading og firehjulsdrift, det samme gjelder også 8-seters premium flerbruksbilen E-Tourneo Custom. E-Tourneo Custom med firehjulstrekk fås i utstyrsvariantene Active og Titanium X, og her kan kundene velge mellom 218 hk eller 286 hk, sier Ford Norge.

I tillegg til oppgraderte utgaver vil også Ford via trådløs oppdatering ta ladehastigheten for dagens E-Transit Custom-biler til nye høyder, og kappe 10-80 prosent med 14 minutter ned til 25 minutter.

– Når vi starter utleveringen av de første E-Transit Custom med firehjulstrekk, nå med enda lengre rekkevidde og raskere lading, ligger alt til rette for at 2026 blir et nytt kanonår for våre elektriske nyttekjøretøy, sier Markussen.

– Firehjulstrekk kombinert med en elektrisk drivlinje på bestselgeren i 1-tonnssegmentet er akkurat det bedriftskundene har ventet på. Denne varianten kommer til å bite godt seg fast i salgslistene fra dag en.

Les også:

Hva tenker du

Les også