Ifølge skadestatistikken fra Oslo, er det mange barn som skader seg på elsparkesykkel. Barn har liten erfaring som trafikanter, og det gjør dem derfor ekstra sårbare i trafikken. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret for denne utviklingen og varsler at han jobber med konkrete tiltak.
Tallet på ulykker må ned. – Det er helt nødvendig når vi ser på ulykkesutviklingen, sier samferdselsminister Nygård.
Høyere aldersgrense?
Det er særlig fire tiltak det nå ses nøyere på. Med en aldersgrense på 12 år og mange skader blant barn er det å heve aldersgrensen for bruk av elsparkesykler noe myndighetene skal vurdere. Barn har liten erfaring som trafikanter, og det gjør dem derfor ekstra sårbare i trafikken.
Les også:
Et annet viktig område er å få bukt med salg av ulovlige sparkesykler. I dag er det ikke lov i Norge å bruke elsparkesykler som kan kjøre fortere enn 20 km/t. Likevel finnes det kommersielle aktører som selger elsparkesykler som går langt fortere enn dette.
– Jeg oppfordrer foreldre til å følge nøye med på elsparkesyklene de kjøper til barna. Det er ikke mulig å forsikre elsparkesykler som kan kjøre i ulovlige høye hastigheter, og man risikerer derfor både straff og store erstatningskrav hvis det skjer en ulykke, sier samferdselsministeren.
Eget elsparkesykkelskilt? Samferdselsdepartementet ønsker også å gjøre det enklere for kommunene å skilte forbud mot kjøring med elsparkesykkel på fortau. Trafikkreglene er som kjent nasjonale, og et eventuelt generelt forbud mot kjøring på fortauet, må fastsettes av staten. Likevel kan kommunene tilpasse reguleringen for å håndtere lokale utfordringer med elsparkesykkel. Fram til nå har det ikke vært et normert skilt kommunene kan bruke for å vise at det ikke er lov å kjøre på fortauet, men at det fortsatt er lov å kjøre i veibanen.
Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å fastsette et underskilt som kan brukes til dette. I tillegg har departementet bedt Statens vegvesen om å vurdere om det bør fastsettes et eget hovedskilt som kan brukes til regulering av kjøring med elsparkesykkel på fortauet.
Flere kontroller
Det fjerde tiltaket som vurderes er å øke kontrollene med elsparkesykler – både med kjøring og om sparkesykkelen er lovlig. – Mange av dagens regler overholdes dessverre ikke. Jeg vil derfor be Statens vegvesen om å både øke kontrollinnsatsen og ta initiativ til å forsterke kontrollsamarbeidet med politiet. I tillegg skal jeg prate med justismyndighetene for å se hvordan politiet kan bidra med mer målrettede kontroller av elsparkesykler, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Flere av kontrollene kan være aktuelle å gjøre i samarbeid med politiet når det gjelder for eksempel kontroller av fart, rus og ulovlige elsparkesykler.