FIA, det internasjonale bilforbundet, har seks verdensmesterskap. De to mest kjente er Formel 1 og rally-VM, og i Norge kjenner de fleste også til rallycross-VM hvor Petter Solberg ble den aller første verdensmesteren.
I tillegg er det VM i terrengfokuserte rally-reid og den helelektriske Formel E, og så har vi langdistanse-VM. Denne er offisielt kalt World Endurance Championship, og dermed forkortet til WEC.
– Nå er det på tide at vår ikoniske sportsbil får prøve seg i det viktigste løpet i verden, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.
‒ Vi er veldig glade for å komme tilbake til den internasjonale racing-scenen, og til Le Mans hvor Ford deltok for første gang i 1923. Dette tegner til å bli en av de mest spennende løpene i moderne tid.
I tillegg til den europeiske debuten til Mustang GT3, får også Mustang GTD sin debut her i Europa. Dette er en gatebilvariant av GT3.
– Selv om Mustang GT3 er høydepunktet i vår racingsatsing rundt i verden, er det bare en del av en langt bredere strategi rundt Mustang-racing som også inkluderer vår nylige lanserte Mustang Challenge Series, GT4 og mye mer, sier Mark Rushbrook, Global Director, Ford Performance Motorsports.
‒ Vi kjører for å vinne, men også for å bygge opp Ford Performance-fellesskapet. Dette er en spennende tid å være fan av Mustang.
Les også:
- Nye Nio EL8 klar for salg
- Tysk tuner har kastet seg over Toyotas superbil
- BMW M2 har fått mer krefter