FIA, det internasjonale bilforbundet, har seks verdensmesterskap. De to mest kjente er Formel 1 og rally-VM, og i Norge kjenner de fleste også til rallycross-VM hvor Petter Solberg ble den aller første verdensmesteren.
I tillegg er det VM i terrengfokuserte rally-reid og den helelektriske Formel E, og så har vi langdistanse-VM. Denne er offisielt kalt World Endurance Championship, og dermed forkortet til WEC.
Det er to VM-klasser, hyperbilene og LMGT3-klassen, og sesongens høydepunkt er selvsagt Le Mans, det berømte 24-timersløpet på Sarthe-banen. Her kjøres det også i den europeiske LMP2-klassen, og der kjører alle den samme bilen, en Oreca 07.
Totalt stiller 62 biler på startstreken lørdag ettermiddag.
I år blir det ekstra spennende for oss norske, for en av førerne bak rattet på de tre helt nye Ford Mustang GT3 som kjører i WEC-klassen LMGT3 er Dennis Olsen. Norge kan altså ikke få en historiske sammenlagtsvinner av Le Mans, men en klassevinner er innen rekkevidde.
Ford stiller altså på start med tre Mustanger, og har selvsagt forventinger. Mustangen har siden den kom for 60 år siden deltatt både i NASCAR, NHRA, IMSA, Australian Supercars og Formel Drift.
– Nå er det på tide at vår ikoniske sportsbil får prøve seg i det viktigste løpet i verden, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.
‒ Vi er veldig glade for å komme tilbake til den internasjonale racing-scenen, og til Le Mans hvor Ford deltok for første gang i 1923. Dette tegner til å bli en av de mest spennende løpene i moderne tid.
Dette blir årets 4. løp i WEC, og alle billettene er revet bort. Publikum og TV-seere får altså stifte bekjentskap med en nordmann, og Dennis Olsen deler bil med italienske Giorgio Roda og danske Mikkel O. Pedersen.
De kjører bil nummer 88, og det er totalt 23 påmeldte biler i LMGT3-klassen. Det er for øvrig også 23 biler i hyperbilklassen, og totalt står det 62 biler på startstreken lørdag. Så mange passerer helt sikkert ikke målstreken 24 timer senere.
I tillegg til den europeiske debuten til Mustang GT3, får også Mustang GTD sin debut her i Europa. Dette er en gatebilvariant av GT3.
– Selv om Mustang GT3 er høydepunktet i vår racingsatsing rundt i verden, er det bare en del av en langt bredere strategi rundt Mustang-racing som også inkluderer vår nylige lanserte Mustang Challenge Series, GT4 og mye mer, sier Mark Rushbrook, Global Director, Ford Performance Motorsports.
‒ Vi kjører for å vinne, men også for å bygge opp Ford Performance-fellesskapet. Dette er en spennende tid å være fan av Mustang.
Av kjente førere i den ypperste klassen kan vi nevne de tidligere F1-førerne Jenson Button, Robert Kubica, Daniil Kvyat, Stoffel Vandoorne, Nyck de Vries og Romain Grosjean, og de som følger Dennis Hauger kjenner helt sikkert også igjen Felipe Drugovich som vant F2 i 2022.
Den 92. utgaven av Le Mans vinkes i gang lørdag klokken 16, og det er ingen hvem som helst som sørger for det. Fotballegenden Zinedine Zidane har nemlig fått den æren.
Vi ønsker selvsagt Dennis Olsen all mulig hell og lykke på den lange ferden mot målstreken!
Les også: