Det er vanskelig å finne en mer spektakulær debut for en ny bilmodell enn det M2 fikk. I 2015 dukket den nemlig opp i dataspillet «Need for Speed», og året etter hadde også M2 tatt steget over i den virkelige verden.
I 2023 kom den 2. generasjonen som selvsagt løftet det meste opp et nivå, og nå knaller tyskerne til med en oppdatering som gjør den enda litt bedre.
Det handler selvsagt fortsatt om en rekkesekser i motorrommet, en 6-trinns manuell girkasse (valgfritt) og klassisk bakhjulsdrift, og denne gang på et enda høyere nivå.
3-liters motoren har nemlig fått 20 nye hestekrefter, og dette tar den totale effekten opp til solide 480 hk. Maksimalt dreiemoment, 550 Nm, er nå tilgjengelig mellom 2.650 og 6.130 omdreininger per minutt for de som går for den manuelle girkassen.
Men vi er som kjent i en ny tid der mange ikke en gang har sertifikat for å kjøre bil med manuelle gir, så BMW kjører nå med en automatkasse som standard. Med en 8-trinns M Steptronic-girkassen med Drivelogic øker dreiemomentet til 600 Nm.
Uavhengig av girkasse barberes sprinttiden opp til 100 km/t med 0,1 sekund, og som automat går øvelsen unna på 4,0 sekunder og som manuell på 4,2 sekunder.
Men det er mer.
De ekstra kreftene gjør at M2 med automatkasse nå klarer 0-200 km/t på ganske imponerende 12,9 sekunder, 0.6 sekund raskere enn tidligere.
Med manuell kasse stopper klokken på 13,7 sekunder, mens toppfarten som vanlig er 250 km/t ‒ men kan økes til 285 km/t med M Driver's Package.
BMW kjører også på med nye farger, og det er nå mulig å velge mellom tre solide farger, fem metallic-nyanser og seks BMW Individual-lakkeringer. De nye heter Sao Paulo Yellow solid, Fire Red metallic, Portimao Blue metallic og Skyscraper Grey metallic.
I tillegg inneholder utvalget av BMW Individual-lakkeringer nå Java Green, Voodoo Blue, Grigio Telesto og Twilight Purple.
Felger er som kjent viktig for slike biler, og M2 har 19-tommere foran og 20-tommere bak. Nytt av året er M-lettmetallfelger i dobbel-eikers design som er i fargen Silver, og disse kan kombineres med racingdekk med M Race Track-pakken, opplyser BMW.
På innsiden har tyskerne gitt M2 et nytt ratt som nå har en flat underkant, og det er også mulig å velge et M Alcantara-ratt. De som gjerne vil ha rattvarme må huke av dette på tilvalglisten, og det er også mulig å få M2 med M Carbon bøtteseter.
Foran rattet er det selvsagt BMW Curved Display, men ikke head-up som standard. De som vil ha det må altså over på tilvalglisten.
Det er to skjermer, en 12,3-tommers informasjonsdisplay og en 14,9-tommers kontrollskjerm, og BMW iDrive-styrings-/operativsystemet er basert på BMW Operating System 8.5.
Hyggelig nok er også de norske prisene klare. En BMW M2 starter fra 1.303.000 kroner, og de første bilene skal etter planen lande på norsk jord etter sommeren.
Les også: