Mercedes-Benz Trucks skal selvsagt som personbilene også over på elektrisk kraft og lokale nullutslipp, og de har funnet ut at rundt 60 prosent av langtransporten ikke er så veldig lang ‒ faktisk i underkant av 500 kilometer.
Det betyr igjen at en elektrisk lastebil med 500 kilometers praktisk rekkevidde ikke trenger ekstra stopp, for disse kan da lades i forbindelse med lastingen. Så dermed har de satt 500 kilometer som rekkeviddemål for den kommende eActros 600.
Tyskerne er som kjent grundige, og nå starter Mercedes-Benz Trucks på sin mest omfattende testkjøring noensinne. Tirsdag satte to lastebiler kurs fra Frankfurt am Main, og dermed var «eActros 600 European Testing Tour 2024» i gang.
To eksemplarer av nær produksjonsklare eActros 600, det nye elektriske flaggskipet, skal gjennom store deler av Europa. Og ja, hver av bilene med 40 tonn slepevekt. Så nei, Mercedes tuller ikke.
Her sparer ikke stjernemerket på kruttet, så de har også blinket seg ut de to ytterpunktene i Europa, og totalt skal bilene tilbakelegge solide 13.000 kilometer.
Mercedes vil høste erfaringer på alle områder når de tester så omfattende, og her spiller både avstand mellom ladere, toppfart, temperaturer og topografi inn.
Målet er altså å lage en lastebil som klarer 500 kilometer før den må lades, og for å makse ut rekkevidden har Mercedes også utviklet en ny og effektiv elektrisk drivaksel.
- En liten bulk førte til vraking av ny elbil
- Slik har du ikke sett Ford F-150 Lightning
- En UP-utgave av Tesla Cybertruck