Mercedes skal sende denne elektriske doningen på en omfattende veitest, og det inkluderer en tur helt opp til Nordkapp. (Fotos: Mercedes)

Megatest for store eActros ‒ skal også innom Nordkapp

Mercedes Trucks har satt i gang sin mest omfattede veitest noensinne, og to nær produksjonsklare eActros 600 skal gjennom 23 europeiske land. Ja, også Norge.


Mercedes-Benz Trucks skal selvsagt som personbilene også over på elektrisk kraft og lokale nullutslipp, og de har funnet ut at rundt 60 prosent av langtransporten ikke er så veldig lang ‒ faktisk i underkant av 500 kilometer. 

Det betyr igjen at en elektrisk lastebil med 500 kilometers praktisk rekkevidde ikke trenger ekstra stopp, for disse kan da lades i forbindelse med lastingen. Så dermed har de satt 500 kilometer som rekkeviddemål for den kommende eActros 600.

-->
Når denne først må lades går det også unna, for her er toppfarten på 400 kW, og i tillegg er den klargjort for lynraske megawatt charging (MCS) som er under utvikling.

Men for at en kjempe som denne skal klare selv 500 kilometer må Mercedes utstyre den med noe voldsomt når det kommer til batteri. Mercedes eActros 600 har intet mindre enn tre batteripakker hver på 207 kWh, noe som tar totalen opp til solide 621 kWh.

Alt dette er på papiret, for eActros 600 har fortsatt ikke gått inn i produksjonen. Men den nærmer seg, og da er det på tide å sjekke om virkeligheten matcher teorien. 

Tyskerne er som kjent grundige, og nå starter Mercedes-Benz Trucks på sin mest omfattende testkjøring noensinne. Tirsdag satte to lastebiler kurs fra Frankfurt am Main, og dermed var «eActros 600 European Testing Tour 2024» i gang. 

To eksemplarer av nær produksjonsklare eActros 600, det nye elektriske flaggskipet, skal gjennom store deler av Europa. Og ja, hver av bilene med 40 tonn slepevekt. Så nei, Mercedes tuller ikke.

Her sparer ikke stjernemerket på kruttet, så de har også blinket seg ut de to ytterpunktene i Europa, og totalt skal bilene tilbakelegge solide 13.000 kilometer. 

Det tar eActros 600 både til nordlige Nordkapp og sørlige Tarifa i Spania på ferden som de de gjennom 23 land. 

Som det hør og bør satt administrerende direktør Mercedes-Benz Trucks, Karin Rådström, bak rattet på en av de to bilene som tok fatt på den omfattende testen. 

‒ Jeg vil takke våre ingeniører som legger ut på reisen med eActros 600. Kjøretøyteknologien for transformasjonen er klar. Batteri-elektrisk langdistansetransport i Europa er mulig. Nå må politikk og energisektoren samarbeide i samarbeid med OEM-er for å presse frem oppbyggingen av offentlig ladeinfrastruktur, sier svensken.

Mercedes vil høste erfaringer på alle områder når de tester så omfattende, og her spiller både avstand mellom ladere, toppfart, temperaturer og topografi inn. 

Målet er altså å lage en lastebil som klarer 500 kilometer før den må lades, og for å makse ut rekkevidden har Mercedes også utviklet en ny og effektiv elektrisk drivaksel. 

Så får vi se hvordan de to lastebilene klarer seg, for det er virkelig en utfordrende tur de har lagt ut på. 

Dette er landene som eActros 600 skal innom på sin store rundreise: Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Slovenia, Italia, Monaco, Frankrike, Spania, Portugal, Belgia, Nederland og Luxembourg.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Mercedes Lastebiler