Det satses tungt på elbiler, både fra myndigheter og bilprodusenter, og grunnen er enkel. De er mer miljøvennlig enn andre biler. Men det er en regel med unntak.
Elbilene starter med et bærekraftig handikap når det ruller ut av fabrikken, for også for naturen koster det å utstyre elbilene med store batteripakker. Men elbilene henter det raskt inn, spesielt de i Norge som lades på fornybar kraft, og fra vugge til grav er de helelektriske langt grønnere.
Men det er om de kjører så langt som det vanligvis måles etter i en livtidsanalyse, 200.000 kilometer. For noen elbiler vrakes lenge før det.
Bare spør en kunde av Gjensidige. Vedkommende hadde kjøpt en 2022-utgave Hyundai Ioniq 5 som hadde en verdi på 600.000, og fikk dessverre det som så ut som en ganske ubetydelig skade i garasjen.
Sjokket var stort da verkstedet kom med kostanden. For dette var ikke bare en parkeringsbulk, men bilen hadde også usynlige og rådyre skader under skallet. Totalt kom kostnaden på over 700.000 kroner, inklusiv et batteri til 440.000.
Det var dermed ingen annen løsning enn å kondemnere bilen, og dermed havnet en nesten ny Ioniq 5 på skraphaugen.
Et annet eksempel kommer fra en av våre lesere som er Tryg-kunde. På glatta i februar mistet han kontrollen på en Tesla Modell X, og bilen gled baklengs inn i en trapp. På bildene ser ikke skadene veldig alvorlig ut, men er åpenbart det.
For den første taksten lød på solide 250.000 kroner, og det er forventet at denne blir på over 300.000 kroner. I skrivende stund og over fire måneder senere står bilen fortsatt på verksted.
‒ Å sende en nesten ny bil til vraking føles dårlig, men dette er dessverre ikke et unikt tilfelle. Både prisen på deler og arbeidskraft har økt betydelig den siste tiden, så dette er noe vi stadig ser, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.
‒ Det som er spesielt med elektriske biler, er at batteriene er svært dyre. I noen saker der skadene er marginale, forsøker vi å få til reparasjon av batteripakken, slik at vi unngår å måtte bytte den. Vi gjør alt vi kan for å gjøre dette rimeligere. Vi har ofte god dialog med forhandlere og fabrikanter, men når ikke alltid fram med våre løsninger.
Mange bilister bulker bilen, noe en ny undersøkelse gjort av Ipsos for Gjensidige avdekket. De spurte 3.600 bilister om bulking, og så mange som hver 10. svarte at de har vært i en ulykke eller bulket bilen de siste 12 månedene.
Mange blir også sjokkerte når det har hva dette koster. En del av disse krasjene befinner seg nemlig i 100-tusenkronersklassen.
Rysstad sier at elbiler har et «batteri-problem» når det kommer til skader, og han mener at både bilfabrikker, importører og forsikringsselskaper må bli mer opptatt av bærekraftige løsninger.
Forsøkt på gjenbruk og reparasjon av deler for å kutte kostnader er to stikkord.
‒ I flere av tilfellene ønsker vi å bytte batteriet med et tilsvarende «nytt» brukt, med samme garanti, som kan halvere kostnaden, sier kommunikasjonssjefen.
‒ Kunden får tilbake bilen i samme stand som den var før skaden oppsto. Dette er en type reparasjon som kan avgjøre om en nyere bil skal kondemneres eller kan rulle videre på veiene i mange år, mener han.
Og en ting er iallfall alle enig om ‒ det er lite miljøvennlig å vrake biler som kun er et drøyt år gammel.
Les også: