Boston Consulting Group (BCG) og Alpega har akkurat sluppet en ny rapport som tar for seg europeisk godstransport, og denne sier at veitransporten vil ta stadig nye andeler.
Rapporten peker på krevende utfordringer for godstransport til sjøs, som angrepene i Rødehavet, gjør at forhandlere må se seg om etter andre måter å få varene sine ut til de europeiske markedene.
– Dette er en stor milepæl for oss i Posten Bring, sier direktør for mennesker og bærekraft i divisjon Nettverk Norden i Posten Bring, Margrethe Aamodt.
‒ Vi har arbeidet lenge med å få på plass en lengre korridor der vi hver dag gjennom hele året utelukkende bruker lastebiler på fornybar energi til å frakte pakker og gods. Vi har et tosifret antall transporter som kjører denne strekningen hver dag, så dette er et miljøtiltak som vil merkes.
‒ På lengre sikt skal vi koble sammen de ulike landsdelene i Norge med tunge kjøretøy som bruker fornybar energi, slik som biogass og elektrisitet. Et viktig grep vi nå gjør er å bygge en nasjonal ladeinfrastruktur ved terminalene våre, slik at vi sikrer oss kapasitet på lading av kjøretøyene som kommer i årene framover, sier Aamodt.
Det tar oss over til Nord-Norge, for også der har Posten Bring store planer. I Bjerkvik utenfor Narvik har de satt opp det de selv karakteriserer som et av landets største og mest avanserte ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
Posten Brings tyngre fornybare portefølje består i dag av 1.500 elvarebiler, 500 mindre el-kjøretøy og nærmere 100 el-lastebiler samt rundt 40 lastebiler på biogass.
– Vi jobber for å etablere korridorer mellom terminalene der vi utelukkende skal benytte kjøretøy på fornybar energi, slik vi nylig har gjort mellom Oslo og Stokke. I et mer langsiktig perspektiv skal landsdelene bli knyttet sammen på denne måten, forklarer konserndirektøren.
Over i Bjerkvik er det nå satt opp kraftige ladere som åpner for en maks effekt på 360 kWh.
– I løpet av året vil det komme nye ladepunkter ved fem nye terminaler. Totalt er det snakk om 65 nye ladepunkter, i tillegg til de 96 vi allerede har bygget, sier Ryen.
De fem nye er:
- Tromsø
- Mo i Rana
- Førde
- Drammen
- Fredrikstad
Når det gjelder Europa forventer Scania at det er 230.000 elektriske lastebiler på plass i 2030, og for å legge til rette for lading har merket opprettet et nytt ladeselskap som heter Erinion.
Målet er hårete ‒ 40.000 ladepunkter på kunders anlegg som skal bidra til de 240.000-265.000 ladepunktene som Scania mener det trengs for å elektrifisere tunge europeiske kjøretøyflåter.
Gjennom skreddersydde løsninger skal Erinion også opptil halvere investeringsbehovene, så her er det fokus på både økt driftstid, maksimal driftseffektivitet og kostnadsbesparelser.
‒ Overgangen til elektrifisering krever at våre kunder tar et systemperspektiv, noe som innebærer at de må integrere nye operative strategier, sier Jonas Hernlund, administrerende direktør for Erinion.
‒ Med Erinion tilbyr vi en komplett løsning som forenkler overgangen til elektriske kjøretøy, og gjør det mulig for våre kunder å fokusere på sin kjernevirksomhet mens vi håndterer ladeinfrastrukturen.
Det skjer altså mye rundt ladestrukturen for de største elektriske kjøretøyene, og skal vi tro rapporten til BCG og Alpega haster det også.
I den kan vi nemlig lese at det er 220.000 ubesatte stillinger bare her i Europa, så godstransporten på landeveien går nå på høygir.
Les også:
- Kan bilkjøring bekjempe vinterdepresjon?
- Max verdens raskeste ‒ også i en Olabil
- Dette er Formel 1-stjernenes nye bil(!)