Kan bilkjøring bekjempe vinterdepresjon? (Fotos: Hyundai)

Kan bilkjøring bekjempe vinterdepresjon?

For mange er det tungt å komme seg gjennom en mørk vinter, så kan bilkjøring gjøre det litt enklere? Hyundai Norge vet litt mer om akkurat det.


Ja, man kan bli litt depressiv bak rattet på bil. Står man for eksempel bom fast i en kø har de flotte endorfinene i hjernen en tendens til å skygge banen, og de negative tingene tar over.

Men i det fleste situasjoner er det å kjøre bil både en glede og en ganske avslappende øvelse, og ting blir hakket bedre om du også befinner deg i en kjøreglad bil.

-->
Som for eksempel en Hyundai Ioniq 5 N, den mer sportslige søsteren til Ioniq 5. Vi kommer snart med en test av denne, men vi skal avsløre litt av hva testeren konkluderte med. Nemlig dette:

«Hyundai Ioniq 5 N er en gavepakke til alle som elsker å kjøre bil, og for dem som mener at man mister noen sanseinntrykk ved å kjøre en sportslig elbil, så anbefales en prøvetur med denne.»

Endorfinene fikk altså fart på seg da denne ble testet, men hva med de som ikke er eksperter på biler. En helt vanlig norsk bilfører?

Mange sliter i den mørke tiden, og denne får iallfall de i Rjukan føle på. Der er det både mørkt og kaldt i store deler av vinteren, som dermed er en ganske perfekt plass for Hyundai Norge til å gjøre et eksperiment.

Over fire dager lot Hyundai 20 deltakere fra området som er disponert for å oppleve vinterdepresjonen teste en Ioniq 5 N. De ville rett og slett se om denne kjøreglade elbilen kunne løfte humøret, spre glede og gi vinterdepresjonen litt kamp.

Hyundai har også verktøyene til å måle dette, som på fagspråket er kalt «Depth of Joy», eller «DOJO» – en ny måte å utforske den følelsesmessige effekten av å kjøre en heftig bil.

Med seg på laget hadde de hjerneforsker Shani Tal og hennes team, og det hele handlet om biometriske målinger gjennom en EEG-hette (elektroencefalogram) og et hjerne-datamaskingrensesnitt (BCI) som viser elektrisk aktivitet i hjernen.

Ikke nok med det, via en biometrisk hudsensor ble det registrert elektrodermal aktivitet (EDA) og hjertefrekvensvariabilitet (HRV) som en måling av opphisselse.

Testen var delt opp i tre felt. Målinger før, under og etter kjøringen, og ikke minst skulle de se om det var noen langvarige effekter.

Resultatene viser at 75 prosent av sjåførene opplevde en merkbar positiv emosjonell respons etter kjøringen, og i snitt hoppet DOJO-tallet opp med 28 prosent. Rett etter kjøring fikk DOIJO et positivt reaksjonsområde på opptil 67 prosent, så mange følte som vår Ioniq 5 N-tester.

Og det blir enda bedre. 87,5 prosent kunne melde at de følte seg mer positivt etter å ha kjørt bilen, og da sammenlignet med basistallene før kjøringen.

Hyundai sier at blant biometriske målingene fremsto EDA som den mest innflytelsesrike med en endring på 22 prosent i snitt, og tallene indikerer også en mer positiv emosjonell tilstand.

Videre avdekte HRV-analyse en nedgang i opphisselse for 62,5 prosent av deltakerne, med en gjennomsnittlig nedgang på 14 prosent etter kjøring.

Nå er dette bare foreløpige resultater, men det store tallgrunnlaget åpner døren for mer forskning innen DOJO og rundt de følelsesmessige aspektene ved å kjøre en slik bil og ikke minst hva vi kan gjøre for å bekjempe vinterdepresjonen. 

Kanskje vi kan få legen til å skrive ut en resept for en Ioniq 5 N, for åpenbart blir mange litt lettere til sinns etter å ha kjørt en slik bil en mørk vinterdag.

Les også:

Debatt