Jeg tror egentlig Toyota planla at det kun skulle bli en facelift på bZ4X, men isteden ble det så mange endringer at vi definerer den som en ny bZ4X. Jeg har kjørt prototypen før i Madrid, men dette er altså produksjonsmodellen, som er slik som bilene som er på vei til kunder i Norge er.
Toyota Norge kan fortelle oss at 95 prosent har bestilt nye Toyota bZ4X med AWD, og det er 51prosent som har bestilt utstyrsnivå Active Tech og 42 prosent som har bestilt utstyrsnivå Executive.
Vi lånte også en Executive Bitone av den forrige Toyota bZ4X, slik at videoklippet du finner nedenfor kan ta for seg hva som er endret på den nye bZ4X.
I Spania var det Executive Bitone (grå/sort bil) og Executive (helblå bil). Vi fikk med andre ord ikke se/prøve utstyrsnivå Active Tech. Executive Bitone er det 7 prosent i Norge som har bestilt, og de må vente med å få bilen sin til det blir 2026.
Infotainmentskjermen var ikke så samarbeidsvillig når vi forsøkte å filme nærme den, men ikke like slem med oss når vi filmet den langt unna, så man får da sett den i videoklippet over her.
De aller fleste bilder vi forsøkte ta av skjermen ble også «sabotert» av skjermens oppdateringsfrekvens, men et par bilder klarte vi likevel å få tatt av den.
Det er en ny og større skjerm som er hentet fra Lexus, og i bildet over her er klimaknappene skjult, de får man fram dersom man trykker på «dobbeltpila» eller «sersjanthakene» lengst nede til høyre i navigasjonsskjermen, rett til høyre for den røde firkanten med «slutt krysset».
Man får også frem klimaknapperaden når man velger et menypunkt, her er bilen valgt. Med Executive får man ventilerte forseter samt minnefunksjon for førersetet, og som du ser i videoklippet litt lenger opp får man også digitalt bakspeil, som kan være genialt dersom man har pakket til taket i bagasjerommet.
I den forrige Executive Bitone er passasjersetet levert med manuelle justeringsmuligheter, mens det i den nye er elektrisk justerbart passasjersete.
I den nye bZ4X er det ikke like travelt førermiljø, men et mer linjerent og oversiktlig førermiljø. Mellom forsetene har man fått to ladeplater, og midtkonsollen er også senket 10cm, og bruken av pianolakk har her nå opphørt.
Nedenfor tar vi med et bilde av forrige bZ4X og førermiljøet man hadde, slik at det blir enkelt å sammenligne.
Det nye armlenet mellom forsetene er også nytt i den nye bZ4X, det kan åpnes fra begge sider, og er også hentet fra Lexus.
De mest sentrale endringene er de man ikke kan se, som et større batteri på 73,1 kWh brutto og 69 kWh netto, det har økt fra 71,4 kWh brutto og ca. 65kWh netto, så bufferen er noe mer redusert enn før.
Toyota har også økt bilens effektivitet, og da i all hovedsak med mer effektive motorer som også leverer mer krefter, men også på grunn av forbedret aerodynamikk og forbedret klimaanlegg. Toyota hevder at rekkevidden har økt med 14 prosent i forhold til forrige bZ4X.
Med AWD får du nå 343 hk i bZ4X, og turen fra 0-100 km/t tar nå 5,1 sekunder.
En av de mer sentrale endringene i den nye bZ4X for oss som bor i Norge er forvarming før hurtiglading, for det gjør at man kan lade fra 10 til 80 prosent på 28 minutter også når det er kaldt ute. Toyota anbefaler 60 minutter med forvarming om det er minusgrader ute, og forvarmeren bruker 7 kW, så på en time har man da eventuelt svidd av 7 kWh på forvarming, men du verden så deilig med 28 minutters ladepause når det er minusgrader ute!
Den forrige brukte 60 minutter fra 10 til 80 prosent uten forvarming, mens den nye bruker 50 minutter uten forvarming, så kan du jo selv vurdere om du vil bruke forvarming eller ikke. Bruker du navigasjon til bestemmelsesstedet vil forvarming og forslag til ladestopp komme opp i navigasjonen automatisk. Du kan også starte forvarming manuelt om du ønsker det. Eller du kan droppe det for eksempel dersom ladestoppet også er et middagsstopp.
Forbedret støydemping, og forbedrede kjøreegenskaper er ikke så lett å se utenpå den nye Toyota bZ4X, og jeg tror man må være litt «kjenner», og kjøre på vante veier for å merke forskjellene i praksis, men det er mange forbedringer som er gjort.
Toyota bZ4X med AWD er kjent for usedvanlig gode vinteregenskaper, og selv de er forbedret, og da spesielt kjøring i svinger på glatte veier. Her har stabiliteten og tryggheten for sjåføren blitt enda bedre enn i forrige bZ4X.
Fra utstyrsnivå Executive får du nå digitalt bakspeil som du kan velge å bruke ved behov, eller velge å bruke hele tiden. Selv er jeg mest glad i det vanlige bakspeilet, men har man pakket til taket i bagasjerommet er det kjekt å ha det digitale bakspeilet som en backup, men det er nå min mening. Det vises i videoklippet.
I den forrige bZ4X måtte man slå av både informasjon om fartsgrenser og pling-plong varslet om man kom 1 km/t over fartsgrensen, på den nye er det mulig å slå av lyden i navigasjonsskjermen, og likevel få informasjonen om fartsgrensene, en kjekk forbedring.
Mange funksjoner er også nå flyttet over til den større infotainmentskjermen, fra skjermen som er bakom rattet.
Toyota bZ4X er en velbygget bil, som også er en elbil, og den er en SUV, en ekte SUV, med enkelte teknologielementer fra Land Cruiseren. Du kan for eksempel vade i opp til 50 centimeter dypt vann, men da med maksimalt 10 km/t hastighet. Den fremragende fremkommeligheten på vinterføre for AWD-utgaven er nevnt.
Med AWD-utgaven kan du nå trekke med deg 1 500kg hengervekt, der kunne den forrige bZ4X trekke med seg 750 kilo uansett om du hadde framhjulsdrift eller firehjulsdrift.
QDR = Quality, Durability og Reliability er i Toyota sitt DNA, og det er bakgrunnen for batterigarantien på 10 år eller 1.000.000 kilometer. Toyota garanterer at så lenge du tar en årlig batterisjekk, så skal du ha minimum 70 prosent igjen av original batterikapasitet selv etter 10 år eller 1.000.000 kilometer.
I den nye bZ4X vil du også kunne finne fram batterihelsen på bilen din i skjermen bakom rattet, litt som man kan på mobiltelefonen sin.
Her er den forrige Toyota bZ4X i Arendal, og vi håper på å få til en test av den nye bZ4X i Norge før jul, så får tiden vise om det lar seg gjennomføre.
Vi mistenker at den nye bZ4X kommer til å gjøre seg sterkt gjeldende på registreringsstatistikken for desember 2025.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Mercedes G 580: Elektrifiseringen ødelegger ingenting
- MG IM5 prøvekjørt – 751 hk, AWD, firehjulsstyring og mye mer
- BMW i4 M60 xDrive – fremdeles noe av det beste du kan kjøpe
- Prøvetur med MG IM6 – 751 hk og firehjulsstyring