Vi var med da det nye merket MG IM lanserte sin SUV MG IM6. Alt var ikke gull og grønne skoger, for hvordan kan denne få en WLTP-rekkevidde på 505km?? Tallene går ikke helt i hop her!
MG IM er merkets luksusmerke, akkurat som Toyota har Lexus. De har likevel ikke våget å la det hete bare IM, men har lagt til MG først så man skal vite om slektskapet.
MG IM6 kan du få i tre ulike utgaver, alle tre med 100 kWh batteri med 800V teknologi, som gir deg 96,5 kWt netto til praktisk bruk. Det gir deg også lading fra 10 til 80 prosent på 17 minutter på en 350 kW Ionity lader, og 16 minutter når raskere ladere kommer til landet før nyttår. MG IM oppgir 17 minutter og er her sånn sett konservative i sine tall.
Som du kan se på neste bilde er ladeluka på venstre side bak.
Innstegsmodellen av MG IM6 starter på 489.900 kroner og er en bakhjulsdrevet variant med 407 hk og 500 Nm. Påstått WLTP-rekkevidde er 545 kilometer, men det er rekkevidde tallene for MG IM6 som er noe merkelige, så de skal vi se litt nærmere på her nå, beklager på forhånd litt «tall-nerding» her!
For at man med et batteri på 96,5 kWt netto skal kunne ha en rekkevidde på 545 kilometer så må forbruket være ca. 17,7 kWh/100 km, men MG IM oppgir WLTP-forbruket til å være 20,7 kWh/100 km, som gir en rekkevidde på 466 kilometer. Pussig.
Skjermen bakom rattet og infotainmentskjermen er som hos mange andre i samme «skjermbit». Gode skjermer er det. Her er det også en ekstra skjerm mellom forsetene og det er her de mest sentrale innstillinger gjøres. Kanskje et litt underlig valg å droppe head-up display på en luksusbil?
Ellers veldig deilig med spaker der du kontrollerer girvalg, vindusvisker og blinklys.
I kupeen har du aktiv støydemping, og jeg klarer ikke høre noe til denne aktiviteten for å dempe støy, men hører bare stillhet i kupeen som er merkbart mye bedre enn de fleste andre på våt veibane og med 20-tommers felger og dekk.
Bakspeilet synes jeg kanskje er litt lite, og med en liten bakrute blir utsikten bakover noe begrenset. Som du ser i infotainmentskjermen er det trådløs Apple CarPlay, og det samme har man dersom Android Auto er i bruk på mobilen.
Spotify har åpnet for lossless nedlastingskvalitet, og jeg må si at jeg synes anlegget her inne spiller meget bra, detaljert og fyldig lydbilde. Jeg har hørt anlegg som er enda litt hvassere, men jeg mistenker at 90 prosent av befolkningen vil synes anlegget her er knallbra. Akkurat radiobiten er fortsatt litt «underveis» føler jeg, men det kan også fikses med tiden med softwareoppgraderinger OTA – over the air.
Du kan velge omtrent alt helt selv i denne bilen, og du kan også velge om bilen skal vise deg videobilder av blindsona di når du bruker blinklys. Her dukker kameravisningen opp helt i høyre skjerm sin kant når du blinker til høyre, og det mener jeg er en genial skjermbruk.
Når du bllinker til venstre er naturlig nok denne visingen lengst mulig til venstre i skjermen. De som ser litt nøye på bildet over her vil merke seg at batteriprosenten ikke vises (enda), men dette kommer nok i en softwareoppgradering, for MG IM her i Norge har meldt inn at den er ønsket i skjermen bakom rattet.
Man kan hente fram batteriprosenten i skjermen mellom setene, så det er jo ikke det at den ikke er tilgjengelig, den er bare ikke så opp i dagen som vi ønsker oss her i Norge, så det endres nok ganske snart.
Dersom du er av dem som «sjekker rekkevidde» med batteriprosent, så er ikke det så lett foreløpig, for denne bilen har per nå en svært ulineær SOC-kurve. Hva betyr det? Vel, når man har en høy batteriprosent så synker batteriprosenten «for sakte», og kan antyde en rekkevidde på 1.000 kilometer, altså at man kan kjøre 20 kilometer på 2 prosent, og når man kommer under 40 prosent lurer man på om «man kommer fram» fordi batteriprosenten går superkjapt nedover.
Dette er også en sak som vil kunne fikses på med softwareoppgraderinger, for folk trives langt bedre med en mer forutsigbar og lineær SOC-kurve som mer gjenspeiler hvor mye av batteriet som til enhver tid faktisk er brukt.
MG IM6 har ulike modus du kan velge, blant annet regn og nattmodus, her et bilde fra presentasjonen som demonstrerer regn og nattmodus som hjelper deg å se foran og bak bilen når det er kompliserte siktforhold. Det er ikke umulig at det vil dukke opp flere moduser her ved senere softwareoppgraderinger.
Alt av kameraer har meget god visning, og på bildet over ser du ryggekamera med 360 visning der bilen er gjennomsiktig. Det gjør det veldig enkelt å parkere bilen dersom man ikke vil la bilen parkere seg selv for deg, for det kan den naturligvis, og når du har valgt parkeringsplassen bilen skal bruke er den relativt rask til å parkere for deg.
Du har også frontkamera med 360 visning når du skifter fra revers til drive.
MG IM6 har en egen løsning for å slå alt av ADAS av dersom man ønsker det, med «Lukk alle» knappen, da kommer det opp et vindu der du må trykke bekreft, så med to trykk kan alt bli slått av, genialt løst!
Ved å trykke ned høyre rullehjul kan man velge hvilken snarvei som skal åpnes, og da er jo ADAS en genial snarvei å ha på den knappen.
Her kan man jo også velge om det er enkelte ting man vil ha på og ikke av.
AWD og momentfordelingen mellom motoren foran og motoren bak kan vises i skjermen bakom rattet, og jeg må jo si at jeg opplever det som noe merkelig at AWD skal være på hele tiden når jeg egentlig ikke trenger det, for det drar jo masse strøm. Som du ser over her kjørte jeg i kjøremodus Comfort, og da bør man heller ha AWD «on demand».
Den gang Tesla kom med AWD slet de med det samme, den gang Polestar 2 kom med AWD slet de med det samme, og det er en liste som egentlig er alt for lang til at jeg kan fortsette med den. Poenget er at når man ikke trenger AWD så bør ikke AWD heller være på, men for å spare strøm så holder det i bøtter og spann av bilen har RWD ved normal kjøring på normal vei.
I MG4 Xpower har SAIC løst dette ved at AWD i normale kjøremodus er «on demand», det vil si slår seg på veldig raskt ved behov, mens i kjøremodus «Sport» eller «Vinter» så er AWD på hele tiden. En lignende løsning kan man jo kanskje ønske seg i MG IM6, for å spare på forbruket ved normal kjøring. MG4 og Marvel R har kun AWD når man kjører fremover, derfor nevnte jeg spesifikt at MG IM6 har AWD også i revers.
Dette er også noe som løses med softwareoppgradering, og som potensielt kan gi denne bilen et langt lavere forbruk enn det som er oppgitt og det man faktisk opplever på veiene nå som det er høst, for forbruket er høyt her nå, det er det ingen tvil om, og da blir rekkevidden lav. Da er det jo bra at det finnes relativt enkle løsninger på utfordringen, så får man jo håpe på at det hjelper… skikkelig… så rekkevidden kan være noe lignende WLTP når sommeren kommer tilbake igjen.
Når vinteren kommer gleder jeg meg til å få teste denne bilen på glatta! Det tror jeg kan bli veldig moro!
Det er veldig mye jeg liker veldig godt med MG IM6, og kjøreegenskapene er en av de tingene jeg virkelig setter pris på her. Firehjulsstyringen gir ikke bare en artig lav svingradius på litt over 10 meter, men det gir også en lekenhet på svingete veier som gjør at bilen oppleves mindre og lettere enn den egentlig er.
Når du da i tillegg har overflod av krefter så blir det meget underholdende å kjøre med MG IM6 på svingete veier! At man kan kombinere denne lekenheten med en god komfort har jeg stor sans for. Her synes jeg MG IM6 har funnet en fin kombinasjon av sportslighet og komfort, men de som elsker å ikke kjenne at det er vei under bilen vil nok oppleve fjæringene her som litt sportslige.
Når det er sagt så når ikke MG IM6 helt opp til kjøregleden som leveres av BMW i4 M60 eller Kia EV6 GT, de er ett greit hakk over på kjøregleden, men dette er svært bra likevel, for MG IM6 er tross alt en SUV.
Et romslig bagasjerom i MG IM6, men 60/40 delt baksete og ikke noen for gjennomlasting er vel kanskje ikke en norsk drøm? Som du ser av bildet over her kan baksetene ha ulik vinkel på ryggen, og det er svært mange posisjoner man kan ha bakseteryggen i. Midtsetet henger sammen med venstre baksete.
Du kan bestille hengerfeste til MG IM6, og da kan du trekke med deg 1 500kg på alle varianter av IM6 og IM5.
Nyttelasten er ikke «helt rå», du kan ha med folk og bagasje som veier 451 kilo, når man så skal trekke vekk 75 kilo til sjåføren gir det en nyttelast på 376 kilo, det er en del lavere enn for eksempel en bil som Opel Frontera. Tror nok de fleste skulle ønske seg 100 kilo mer her, og dette kan man dessverre ikke fikse med softwareoppgraderinger.
Under gulvet har du en ganske romslig brønn, så plass har man mye av i MG IM6. Både til bagasje og til folk.
Du har også en frunk på 32 liter i MG IM6, så her får du fint plass til ladekabler og spylervæske. Personlig er jeg ikke fan av at man har et lokk over området der man skal ta av enda et lokk for å fylle på spylervæsken, litt usikker på om de ikke bruker så mye spylervæske i Kina som i Norge? Noe må det jo være ettersom de lager en litt unødvendig «dobbelt-lokk-løsning».
I baksetene er plassen god, selv til meg som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang. Komforten i setet er også god så lenge du ikke må sitte i midten bak. Du har koppholdere i armlenet, men ellers er det nesten litt stusselig bak her til at dette skal være en luksusbil, ingen klimasone med instillinger av temperatur bak, og kun 1 USB-C på deling, og ikke noe ambientebelysning.
Her er det helt tydelig et luksusfokus i forsetene.
Vi fikk ikke mye tid med bilen, og kjørte den ikke langt, men laget likevel en video som du kan se over her.
Det er noe uvisst når vi kan få låne bil til test, for Norwegian Mobility Group som låner ut biler til test syntes en hel uke var alt for lenge å låne ut en pressebil nå i starten, så da får vi bare vente til «Oslo-folket» har fått gjort sitt antar jeg.
Vi gleder oss til å få teste MG IM6 mer, for det er en elbil det er både moro og meget komfortabelt å kjøre. Mange av utfordringene vi ser med bilen i dag kan løses med softwareoppgraderinger, men nyttelasten må du nok belage deg på å kunne leve med.
I disse moms-tider så kommer det et skip med biler på til Norge i månedsskiftet november/desember, og det er fortsatt muligheter for å få bestilt seg en av de bilene som er på det skipet, slik at man får bilen sin registrert før nyttår. Endelig statsbudsjett blir som regel ikke klart før midt i desember, så først da vet vi hva som blir ekstra å betale for elbiler registrert i 2026, men det er jo ikke usannsynlig at det blir noe mer moms og kanskje også noe mer avgifter på elbiler, for staten vil jo ha sitt.
For de som er opptatt av sikkerhet, så har MG IM6 fått 5 stjerner i 2025-utgaven av Euro-NCAP. Likevel savner jeg feste for sikkerhetsnett for bagasje når man legger ned bakseter for å få med seg mer.
Vår «prøvetur» var på 70 kilometer, med 29 kilometer motorvei med 110 km/t og på våte veier, da leverte bilen et forbruk på 24,6 kWt/100 km. Foreløpig vet vi som nevnt ikke om forbruket i bilen er med eller uten ladetap, men om ladetap ikke er i forbrukstallet tilsvarer det en rekkevidde på 392 kilometer. Når det er nevnt så er dette langt fra en rekkeviddetest.
MG IM6 kan du mest sannsynlig få prøve en tur med hos din nærmeste forhandler allerede, men det er ikke alle som har fått inn MG IM5 riktig enda, den har også blitt prøvekjørt, så det kommer en egen sak om MG IM5 her om ikke altfor lenge.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Polestar 2 Long range Dual motor – holder fortsatt tritt med konkurrentene
- iCaur V23: Kommer neppe til Norge, men det gjør muligens storebror
- Jaecoo J5 – nærmer seg Norge
- 3. generasjon Nissan Leaf prøvekjørt