Vi har prøvekjørt nye Nissan Leaf. (Fotos: Nybiltester)

3. generasjon Nissan Leaf prøvekjørt

Det er nesten som om Nissan Leaf i 3. generasjon har tatt seg en klasse opp, selv om den er litt kortere enn generasjon 2.


Her er det bare navnet du kjenner igjen fra generasjon 2 av Nissan Leaf. Eller hva sier du til inntil 622 kilometer rekkevidde? Google assistent? Elektrisk justerbare seter der sitteputens vinkel kan justeres? Godt head-up display? Knallbra stereoanlegg?

-->
På Oslo Motor Show ble prisene for nye Nissan Leaf gjort kjent, og nå er det mulig å bestille bilen.

Nissan Norge sier at de kundene som bestiller nye Leaf før statsbudsjettet er vedtatt skal få slippe noe ekstra moms-regning, ettersom leveringene ikke kan skje før i 2026.

  • 57 kWh Engage fra 359.900 kroner
  • 57 kWh Engage+ fra 379.900 kroner
  • 57 kWh Advance fra 409.900 kroner
  • 57 kWh Evolve fra 434.900 kroner
  • 75 kWh Engage fra 399.900 kroner
  • 75 kWh Engage+ fra 419.900 kroner
  • 75 kWh Advance fra 449.900 kroner
  • 75 kWh Evolve fra 474.900 kroner

Nissan Leaf i 3. generasjon kan du få med et 52 kWh stort batteri som gir omlag 440 kilometer WLTP-rekkevidde, eller du kan velge den med et 75 kWh stort batteri som gir meget anstendige 622 kilometer WLTP-rekkevidde.

Første Leaf med CCS-ladeplugg, så nå kan man lade Leaf over alt, og er ikke lenger avhengig av å finne Cha-De-Mo ladeplugger. Ladetiden Nissan oppgir er 20 til 80 prosent på under halvtimen. Ettersom de velger å oppgi det på den måten er det nok litt over halvtimen fra 10 til 80 prosent.

Forvarming er på plass, og du kan velge mellom å navigere til lader eller å starte forvarming manuelt.

Du har V2L, V2H, V2B, V2G klart i bilen, og i England starter første test i 2026 av en såkalt «to-veis lader» som gjør bilen til en batteribank for huset ved eventuelle strømbrudd eller dyr strømpris.

V2L er kanskje litt mer kjent enn de andre forkortelsene, men det handler i korte trekk om at lader og bil kan snakke med bygninger eller leilighetsbygg eller strømnettet, der bilen for eksempel lades opp når det blåser mye og blir en inntektskilde når det ikke er så mye vind.

Leaf har fått en kul bakende med såkalt «ducktail-design», noe som gjør bakruteviskeren overflødig. Vi hadde våte veier under testen og det kom ikke noe graps opp på bakruta.

Jeg må vel tilstå at jeg har hatt begrenset begeistring for designet på generasjon 1 og 2 av Nissan Leaf, men med tredje generasjon treffer de meg langt bedre, her liker jeg designet godt fra alle vinkler.

Lengden er 4,350 meter, bredden er 1,810 meter og høyden er 1,550 meter. Nye Leaf bygger på samme plattform som Nissan Ariya.

I videoklippet over er det litt live bilder av bilen og bilens egenskaper, samt litt bilder fra kjøring. Legg merke til det lave støynivået! Det gleder jeg meg til å få teste på grov norsk asfalt, for jeg mistenker det er veldig lavt støynivå også her.

Nissan har jobbet godt med å gi bilen gode aerodynamiske egenskaper, og selv skruer under bilen er dekket til for at undersiden skal bli helt glatt.

Vi testet topputstyrt utgave av nye Nissan Leaf, med elektrisk justering av førersetet der du også kan justere sitteputens vinkel, slå på massasje, og i nakkestøtten har du en høyttaler så navigasjonsdama eller telefonsamtalen ikke trenger å deles like mye med resten av bilen.

Selv skulle jeg ønsket meg en noe lenger sittepute, eller en sittepute som kan justeres i lengderetning, men det hjelper å kune justere sitteputens vinkel, og jeg har aldri sittet så godt i en Leaf som nå.

Du har to stykk skjermer på 14,3 tommer der en er bak rattet og den andre er mer på midten som infotainmentskjerm. I nye Nissan Leaf har du ikke bare Google Maps, men du har også Google Assistent, og du kan laste ned apper fra Google Play app-butikken, for eksempel YouTube som du kan se på mens du lader bilen.

I testbilen var det Bose-anlegg, og det spiller usedvanlig bra i forhold til bilens størrelse, på kanten til sjokkerende fyldig og med knallgod bassgjengivelse.

For meg som er medlem av «sitte bredbent foreningen» så kom ikke knærne mine borti noe som helst, og det var også svært så komfortabelt.

Rattet har gode fysiske knapper, der du på venstre side ordner med cruisekontroll og volum, og på høyre side ordner du med det meste annet. Knappen på høyre side som har et avlangt symbol som først er hvit og så sort er en nydelig knapp, her kommer du rett inn i dine personlige ADAS-instillinger, som du slår på med et trykk på «ok» knappen (hjulet i midten).

Du velger naturligvis helt selv hva du ønsker skal være på og hva du ønsker skal bli slått av i dine personlige ADAS-innstillinger. Deilig å få slått av alt man ikke liker med to trykk.

Infotainmentskjermen består av tiles, der du kan gå inn på det du ønsker å fokusere på, som jo fort blir navigasjon når man skal kjøre en rute andre har programmert for deg på veier du mest sannsynlig aldri har kjørt før.

Artige girvelgerknapper, der revers og drive har fysisk kjennbarhet, slik at du ikke behøver å se på knappene for å velge rett gir.

Kjekt med fysisk volumhjul, og knapper for diverse klimainnstillinger under infotainmentskjermen.

Selv om opplevelsen i førermiljøet er et solid hakk opp fra generasjon 2 av Leaf, så er likevel Leaf noen hakk under Ariya når det gjelder materialvalg og luksusopplevelse.

Testbilen var også utstyrt med et veldig godt head-up display som gir deg informasjonen du trenger på veien foran deg.

Noe av det som er ekstra behagelig med Google Maps navigasjon er at man får opp batteriprosenten man kan regne med å komme fram med. Den viser også ladestasjoner i kartbildet med informasjon om hvor mange ladere som er tilgjengelige/ledige i øyeblikket.

Skal du langt vil også Google Maps foreslå ladestopp, og sørge for eventuell forvarming av batteriene. Du kan også selv velge hvilken batteriprosent du ønsker å komme fram med, så vil ladestopp og ladelengde tilpasses deretter. Er man glad i å planlegge kan man gjøre det i bilens app før man reiser, og overføre reisen til bilens navigasjon.

Google assistenten kan du be om alt fra hjelp til å legge inn reisemål i navigasjonen til å endre temperatur eller spørre om vær, nyheter, en vits eller informasjon om et eller annet.

Bakdøras håndtak er integrert i karosseriet, slik at det ikke gir særlig ekstra med luftmotstand.

Dersom man er 185 centimeter eller lavere har man fin plass til hodet og knærne i baksetet til nye Leaf, jeg som tar like mye plass som en som er 190 centimeter lang får håret i taket og knærne hadde berørt framseteryggen dersom jeg ikke var medlem av «sitte bredbentforeningen». Dette ser du i videoklippet.

Som hos Renault Scenic kan man også i Leaf velge glasstak der man kan velge selv hvor glasset ikke skal slippe inn lys eller utsikt gjennom taket, det ser du vist fram i videoklippet.

Bagasjerom med 437 liter med plass og fleksibelt gulv som kan brukes til å dele opp bagasjerommet om man for eksempel har lite bagasje eller man har handleposer.

Her er bagasjerommet mer oppdelt, og det er på grunn av kablene at skillet ser noe skjevt ut.

Du kan bestille nye Leaf med avtagbart hengerfeste og da kan du trekke med deg inntil 975 kilo. På taket kan du også ha inntil 75 kilo. I videoklippet er det vist en bagasjeholder på hengerfestet og sykkel på taket.

Jeg kan anbefale å ta en nærmere kikk på tredje generasjon av Nissan Leaf.

Bilene skal komme til kunder i februar 2026, og for ordens skyld, ingen tar med «ny mva» fra et statsbudsjett som ikke enda er vedtatt, i priser som presenteres.

Jeg gleder meg til å få teste nye Nissan Leaf i Norge etterhvert.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også