Nei, du leste ikke feil – bilen heter iCaur V25 – i hvert fall i Europa. I Kina heter bilmerket iCar, men da navnet allerede er tatt i Europa valgte man altså å legge til en U i navnet. Litt spesielt, men på folkemunne vil nok denne fort omtales som iCar.
Bilen er 4,22 meter lang, 1,92 meter bred og har en akselavstand på 2,74 meter. Med andre ord er bilen relativt kompakt, noe som særlig gjør seg gjeldende i bagasjerommet.
Her er vel kanskje det største salgsargumentet for V25 som er en større versjon av samme bil, og som vil passe for en større kundegruppe enn det V23 ville gjort.
Under oppholdet i Kina fikk vi også sett V27, den til nå største utgaven av denne bilen, men den er ikke tilgjengelig som ren elbil, og er derfor ikke interessant for Norge.
Bakfra er det heller ingen tvil om hvor inspirasjonen er hentet ifra, men det som kanskje gledet meg mest er at V25 har bakrutevisker, noe V23 ikke hadde og som gjør at sikten bakover er tilnærmet null på våte veier.
Etter å ha klatret inn i bilen siter du godt i stoler som på førersiden er seks veis elektrisk justerbar, mens du på passasjersiden kun har 4-veis. Her mangler man med andre ord mulighet for tilt av sitteputen, samt forlengelse av denne for de som ønsker det. Litt kjipt at passasjeren heller ikke kan justere stolen i høyden – her håper vi det gjøres endringer på de europeiske utgavene.
Stolene fremstår komfortable med microfiber i midten med det vi antar er kunstskinn på yttersiden. Her er det varme og ventilasjon i tre nivåer.
Førermiljøet oser av kvalitet og maskulinitet. Her er det flotte materialer nærmest rundt baut, og alt virker veldig solid skrudd sammen. Følelsen av knapper og scrollehjul minner om biler i en langt dyrere bilklasse, og er svært tilfredsstillende. Sitteposisjonen er høy og du føler nesten at du har den vertikale frontruten plantet i nesen.
Solide håndtak er på plass slik at du får klatret opp i bilen, og i taket er det gjort klar egne knapper hvor du kan koble på diverse ekstrautstyr og ekstralys om ønskelig.
Midtkonsollen er noe tilbaketrukket og etterlater et lite tomrom foran, hvor du nede ved gulvet finner koppholderne samt ladepunktene.
Rattet er veldig sportslig, tykt og godt å holde i. Minimalt med knapper, scrollehjulene på hver side kan vippes til sidene, men ikke noe mer enn det. Cruisekontrollen aktiverer du på girhendelen, og hvordan disse systemene virker i praksis får vi rett og slett komme tilbake til.
S-utgaven har egen Boost-knapp som gir deg økte ytelser i 10 sekunder – hvor mye fikk vi ingen informasjon om.
Bilen vi kjørte hadde 360 kamera, og det jeg bet meg mest merke i var hvor god oppløsningen var.
Skjermen er på 15,4 tommer, men bilen vi testet hadde kun kinesisk språk og vi fikk dermed ikke testet noe av funksjonene på den. Her skal Apple CarPlay og Android Auto være tilgjengelig.
Jeg har meget god plass bak meg selv både til knærne og i høyden. Her skulle jeg kanskje ønske at selve benken var løftet litt mer slik at vinkelen på knærne ikke ble så spiss. Her kan det ved første øyekast se ut som om at bilen kun har fire seter, men det er plass til en i midten, selv om det på ingen måte er komfortabelt å sitte der.
På den noe større V25 håper vi at et skikkelig midtsete er på plass.
Materialkvaliteten bak er meget fin, med stor grad av myke materialer. På grunn av litt manglende informasjon samt at programvaren var på kinesisk så vet jeg rett og slett ikke om det fantes noe oppvarming av baksetene.
Her er det heller ingen egen klimasone, ei heller luftkanaler. Heller ingen ladeuttak, men mulighet for å trekke en kabel gjennom midtkonsollen slik at man kan få plugget i utgangene foran.
Benken bak kan vippes, men det er begrenset med plass under. Det er også under her at du finner setebeltet til personen som skal sitte i midten.
Plassen i bagasjerommet er noe begrenset og kanskje det som vil ødelegge drømmen om å ha denne som familiebil. Her fikk jeg ikke noe offisielt tall på volumet, men det ble nevnt omtrent 200 liter, noe som ikke ser ut til å være så langt fra sannheten. Under gulvet er det et relativt stort trau, med plass til ladekabel etc.
Ingen festepunkter for sikring av last, ei heller til et eventuelt sikkerhetsnett. Bakdøren er som du ser sidehengslet. Den asiatiske utgaven har ingen mulighet for hengerfeste, men på spørsmål om dette så fikk vi beskjed om at Chery er fullstendig klar over at dette er meget ønskelig på bilene levert i Europa – så får man tyde det som man vil.
Boksen på bakluken kan åpnes fra innsiden og kan dermed brukes til noe ekstra oppbevaringsplass.
V23 har ingen frunk, og påfyllingen av spylervæske gjør du gjennom denne vesle luken på panseret. Om V25 har frunk fikk vi ingen informasjon om, så vi får igjen vente i spenning.
Vi fikk testet litt lett offroading med bilen, noe den selvsagt taklet bra. På skjermen var det visning av masse data, men også her svikter de kinesiske kunnskapene til undertegnede. Men grader og prosent er relativt universelt så noe forstod jeg jo.
På vanlig vei opplevdes iCaur V23S meget sprek, for denne versjonen har over 450 hk. Standardutgavene har henholdsvis 135 og 210 hk. Bilen oppleves lettstyrt og har et relativt fast understell, uten å være ukomfortabel. Oversikten er god, og bilen er lett manøvrerbar.
Støynivå og kjørekomfort på lengre turer får vi komme tilbake til, da testruten er relativt kort, og foregår i urbane strøk med mye start/stopp.
Ladehastighet snakket de svært lite om i Kina, men det som ble fortalt oss er at man per nå ikke har veldig rask lading. Her ble det oppgitt omtrent 40 minutter fra 20 til 80 prosent på de utgavene man tilbyr i Asia, og da jeg spurte om ladehastigheten på V25 ble jeg fortalt 100 kW (!). Her noterte designeren for V25 flittig da jeg fortalte at dette hørtes altfor tregt ut.
Påvirkningskraften min er nok heller minimal, men vi får håpe at Chery og iCaur sjekker forholdene og forventningene i Europa litt før de lanserer bilen.
Da vi først fikk se V23 og ble fortalt at man ønsket å ta den til Norge var prisen noe av det som fikk mest oppmerksomhet. For her snakker man om en bil som ble priset godt under dagens momsgrense. Hvordan historien blir på V25 vet vi ingenting om, men ordlyden var fremdeles at dette skulle være en bil som skulle konkurrere i den lavere enden av skalaen.
Når iCaur er forventet på norske veier gjenstår å se, men at dette er en morsom og spennende bil er det liten tvil om. Pris, rekkevidde, ladehastighet og importør vil nok være veldig avgjørende dersom man skal lykkes, men vi håper at vi en gang i framtiden kan teste bilen på norsk jord.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Jaecoo J5 – nærmer seg Norge
- 3. generasjon Nissan Leaf prøvekjørt
- Kia PV5 Cargo – varebil fra Kia
- ID.3 Pure Businessline: Imponerende god til en billig penge