Chery-gruppen har en mengde bilmerker under seg, og der hvor Exlantix er sett på som et luksus-merke er Jaecoo et merke som skal passe mer for hvermannsen.
Foreløpig er det kun en versjon med forhjulsdrift som kommer til Norge, men en versjon med AWD er også planlagt, selv om vi per nå ikke har noen informasjon om denne. Bilen har 210 hk og 288 Nm og toppfarten er begrenset til 175 km/t.
Maks ladeeffekt er oppgitt til noe sparsommelige 130 kW, og det skal ta 28 minutter fra 30 til 80 prosent, noe som ikke akkurat er imponerende raskt. Her er det håp om at det vil vise seg å være noe bedre tall når bilen faktisk kommer til Norge for da vi først så på Exlantix ES og ET var ikke rask lading noe tema, men der viser det seg jo at det er langt mer enn raskt, så forhåpentligvis er det også her noe kluss i kommunikasjonen.
Det som derimot ikke er så bra er ladelukens plassering, da denne befinner seg på skjermen i bakkant av høyre forhjul.
Bilen vi fikk testet i Kina var i utstyrsnivå Premium hvor man har stoler i kunstskinn. Her har man varme og ventilasjon og 6-veis elektrisk justering. Personlig savner jeg tilt av sitteputen, men ellers oppleves stolene komfortable. Her kunne jeg heller ikke finne noen minnefunksjon på setet. Den rimeligere utgaven har stoff/skinn seter, med manuelle justeringer og mangler ventilering.
Førermiljøet ser moderne ut, med stor skjerm på 12,3 tommer i midten. Materialkvaliteten er på det jevne, med myke materialer på toppen av dørkortet og dashbordet, mens hardplasten dominerer de nedre delene. Litt for mye pianolakk rundt midtkonsollen for min smak, men det er ikke Jaecoo alene om å tilby.
Koppholderne har god klemming, og under midtkonsollen finner du ladepunkter. God oppbevaringsplass under armlenet. Den trådløse ladeplaten lader med en effekt på 50W, og har ventilering.
Topputgaven har lydanlegg fra Sony og totalt 8 høytalere. Lyden er ok, men dette var ikke noe jeg brukte mye tid på å utforske videre. Standardbilen har 6 høyttalere.
Rattet er relativt stort for biltypen. Du har rattvarme i begge utstyrsnivå, og rattstammen justeres manuelt. Knappene er ikke haptiske, og selv om det er en trykkplate hvor funksjonen avgjøres av hvor du trykker så opplevde jeg ingen problemer med disse.
Egen favorittknapp på rattet som lar deg velge mellom fire forskjellige funksjoner.
Hovedskjermen virker klar og fin og responsiviteten det samme. Her var ikke navigasjonen aktivert slik at jeg fikk ikke testet denne, men da brukergrensesnittet her er en variant av det samme man finner i mange elbiler fra Kina så vil jeg absolutt tro at den vil vise deg ankomstprosent samt legge inn ladere for deg.
Apple CarPlay og Android Auto er begge tilgjengelig trådløst.
Topputgaven har 360 kamera med 3D visning, og oppløsningen virker god.
Jaecoo J5 har V2L som standard, men hvor høy effekt man kan hente ut fikk jeg ikke svar på. Under lademenyen kan du også velge nivå av regenerering som bilen har 3 av. Jeg forhørte meg om forvarming av batteriene, men på dette punktet var svaret noe tvetydig, så dette får vi vente med til vi etter hvert får testet bilen i Norge.
Med mine 178 centimeter får jeg fint plass bak meg selv. Plassen bak oppleves god, og sitteposisjonen relativt grei. Ryggvinkelen kan ikke justeres.
Setevarme har man ikke, ei heller egen klimasone selvom du i bakkant av midtkonsollen har en luftedyse hvor du også finner ett vanlig USB uttak. Yttersetene har isofix, og på topputgaven har du et armlene med to koppholdere.
Panoramataket tilhører også topputgaven og har en elektrisk gardin.
Volumet bak er oppgitt til 384 liter. Gulvet kan legges i to nivåer, og lagt i øverste posisjon så er det plass til en god del under. Relativt dype lommer i sidene bidrar til økt plass og praktikalitet. Seteryggen er delt 60/40 og volumet øker til 1180 liter med ryggen nedfelt.
Her savner jeg skiluke, noe jeg gjør på de fleste biler fra Kina. Festepunkter for sikring av last har du, men sikkerhetsnettet får bli igjen hjemme.
Tilhengerfeste kan du velge og lar deg trekke inntil 1.250 kilo, samt at du kan ha 75 kilo på taket.
Jaecoo J5 har også en aldri så liten frunk, oppgitt til å romme 35 liter.
Selv om vi har reist langt for å se på bilen så er tiden vi har med den relativt knapp og kjøreturen jeg har med bilen er kun på 20 minutter og foregår i bymiljø. Det gjør at det er vanskelig å si mye om opplevelsen, men noe inntrykk får man jo.
Bilen har tre kjøremodus – Eco, Normal og Sport – og responsiviteten på wattpedalen endres tydelig når du skifter mellom de tre modusene. Her er det ikke noe adaptivt understell av noe slag, så det er lite annet som endres.
Ved harde pådrag spinner forhjulene lett, og fenomenet «Torque-steer» dukker fort opp. Dette er relativt vanlig på forhjulsdrevne elbiler, men at forhjulene spinner så fort som her er ikke ideelt, spesielt med tanke på norske vinterveier. 210 hk er nok i en bil som dette, og den oppleves kvikk nok.
Regenereringen kommer gradvis og føles noe rar, og før man blir vandt med hvordan den oppfører seg så blir det en noe nykkete opplevelse. Her kunne man med fordel ha jobbet litt med programvaren slik at man slipper forsinkelsen.
Sitteposisjonen er relativt høy og oversikten god. Understellet og fjærene er mykt satt opp og for min smak ble det litt for mye av det gode. Asfalten i Kina er dårligere enn man skulle tro, og det ble litt mye gynging frem og tilbake her. Styrefølelsen er på de jevne, her er det langt opp til de aller beste, men så skal heller ikke denne bilen være best på alt. Både Omoda og Jaecoo skal være merker som tilbyr budsjettbiler, uten at det nødvendigvis betyr at de er dårlige – for det er ikke inntrykket her.
Chery-gruppen jobber for tiden med å lande en avtale med norsk importør, og håper å ha en avtale signert rundt juletider.
Jaecoo J5 kommer omtrent samtidig med Omoda 5 til Norge, og man håper på å kunne starte levering i første halvdel av 2026. Prisen sies det foreløpig lite om, men det er klare indikasjoner på at bilen skal koste godt under hva som er dagens momsgrense for elbiler, og med tanke på konkurrentene Jaecoo selv ser på som naturlig her er det nærliggende å tro at prisen havner under 400.000 kroner.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- 3. generasjon Nissan Leaf prøvekjørt
- Kia PV5 Cargo – varebil fra Kia
- ID.3 Pure Businessline: Imponerende god til en billig penge
- Peugeot E-3008 SUV: Kan firehjulsdrift få fart på salget?