Her er den 500. og aller siste Bugatti Chiron. (Fotos: Bugatti)

Den ultimate (og siste) Bugatti Chiron

En imponerende æra nærmer seg slutt, for utgaven kun kjent som L'Ultime av Bugatti Chiron håndlages nå i Molsheim.


Bugatti Chiron løftet superbil-verden et nivå da den kom i 2016, og bilen begrenset til kun 500 eksemplarer når nå sin ende med «L'Ultime». Dette siste farvel til Chiron markerer avslutningen på en ekstraordinær æra for den første 1.500 hk gatebilen som også bikket 300 mph (483 km/t).

Men når et kapitel avsluttes, skrives som kjent et nytt. 20. juni skal Bugatti vise arvtakeren, og nå handler det om V16 og elektrifisert kraft.

Den siste Chiron derimot, en Super Sport, er selvsagt en hyllest til den første utgaven som inntok den store scenen i Genève for åtte år siden.

Da Chiron ble vist fram for verden var det i en fargedelingen mellom «Atlantic Blue» og «French Racing Blue», krysset av en feiende C-linje frest av håndpolert aluminiumslegering, ulikt noe tidligere sett i bilverdenen.

For denne 500. og siste Chiron, gjenskapte Bugatti Sur Mesure-teamet det originale designet med et fascinerende samspill av falmende farger.

Og ja, på dørene står det en rekke steder som har bidratt til å skape legenden som Chiron har blitt til, og selvsagt finner vi også #500 rundt om på bilen.

Man skulle kanskje tro at Bugatti selv ville beholde den aller siste utgaven, men det franske merket sier at denne er laget i samråd med kunden ‒ som heldigvis også ville hylle milepælene som Chiron har vært gjennom. 

På de to sidene av den aller siste hylles selvsagt Genève hvor Chiron debuterte, men også opptredener på Chantilly, testfaser på Paul Ricard-banen og 300 mph-testen på Ehra-Lessien. For å ikke glemme det franske flagget på sidespeilene.

Og, selvsagt, det historiske Bugatti-hjemmet i Molsheim samt det ikoniske Château Saint Jean og Cape Canaveral, hvor en rekke kunder har opplevd Chirons toppfart og vanvittig ytelsen takket være W16-monsteret.

«500» finner også veien både til motordekslet og inn i den skreddersydde kabinen, som selvsagt har eksklusivt skinn og andre materialer omgitt av en blåfarge som du kan se av bildene helt nederst.

Selv om Chiron har rukket å bli åtte år, er den fortsatt regnet som en av superbilene på aller øverste hylle, og Bugatti har holdt liv i modellen gjennom en rekke utgaver.

Den originale het kun Chiron, men siden er det fylt på med utgaver som Chiron Sport, Chiron Pur Sport og Chiron Super Sport i tillegg til spesialutgaver som Chiron Super Sport 300+ og Les Légendes du Ciel.

Det hele avrundes altså med L'Ultime.

‒ Bugatti-merket er bygget ikke bare på ren ytelse, men på absolutt håndverk, raffinement og eleganse, og utgjør selve toppen av bilsfæren. Denne helt spesielle Super Sport – det siste mesterverket i den epokedefinerende Chiron-familien – legemliggjør disse verdiene, og forbinder på en sublim måte slike uforlignelige kjerneegenskaper med letthet og hensikt, sier Bugatti-president Christophe Piochon.

‒ Med dette skreddersydde kunstverket har vi gjentatt Chirons majestetiske åtte år lange reise med uforglemmelige øyeblikk som har funnet sted over hele verden, og skapt legioner av fans for Chiron, for ikke å nevne dens utallige bransje-første gjennombrudd og unike verden-første prestasjoner. Denne 500. og siste Chiron-modellen er et passende farvel som fanger en definerende arv som for alltid vil være etset inn i bilhistorien og baner vei til et lysende nytt kapittel, som starter med produksjonen av Bolide og W16 Mistral og fortsetter med avdukingen av vår nye modell i juni.

Her er flere bilder av Bugatti Chiron L'Ultime:

Les også:

Debatt