Produksjonen av Ford Explorer er i gang. (Fotos: Ford)

Produksjonen av Ford Explorer i gang

Ford har endelig fyrt opp samlebåndet i den toppmoderne fabrikken i Køln, noe som betyr at den europeiske produksjonen av nye og helelektriske Explorer er i gang.


Det er knyttet store forventninger til nye Explorer, Fords første elbil basert på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Faktisk så mye at bilmerket har investert vanvittige 21 milliarder kroner for å gjøre sin tyske historiske lokaler om til en toppmoderne fabrikk.

Anlegget heter Ford Cologne Electric Vehicle Center, og markerer ifølge Ford selv ett viktig skritt på veien mot å produsere en ny generasjon elektriske personbiler med høy kvalitet for europeiske kunder.

Kommende Ford Explorer, en SUV på 4,47 meter, blir den første bilen som ruller av det nye samlebåndet, og senere i år skal det også settes i gang produksjonen av en helelektrisk sportslig crossover.

Det er ikke rart at Ford har sett fram til dette, for SUV-modellen som allerede er testet verden rundt av en influenser kan skryte med rekkevidder over 600 kilometer, hurtiglading på 185 kW, hengerfeste for 1.300 kilo, mulighet for firehjulsdrift og en pris som starter på 400.000 kroner.

– Det å se vår fabrikk i Køln som Ford bygget i 1930 gjort om til et toppmoderne produksjonsanlegg for elektriske biler er intet mindre enn imponerende, sier Kieran Cahill, vice president, Manufacturing, Ford in Europe and International Markets Group.

‒ Når vi nå starter masseproduksjon av elektriske biler her, med den nye helelektriske Explorer først ut, markerer det starten på en ny æra for Ford i Europa.

Ford Norge har åpnet for bestillinger av elbilen, og sier at en godt utstyrt Explorer med den største batteripakken og bakhjulstrekk starter fra 449.000 kroner. Med firehjulsdrift går prisen opp med 29.000 kroner til 478.000 kroner.

Senere i år åpnes det også for bestilling av Explorer med Standard Range-batteri og bakhjulsdrift, og denne utgaven presser prisen helt ned til 399.000 kroner levert Ski på Østlandet.

Den nå toppmoderne Cologne Electric Vehicle Center har fått det siste innen AI-teknologi, og støttet av selvlærende maskiner vil mer enn 600 nye roboter sveise, skjære, rengjøre, lakkere og smelte – alt for å sikre at presisjonen, effektiviteten og kvaliteten er den beste, melder Ford.

Det er også et nytt kontrollsenter som overvåker monteringsprosessen i sanntid, og dette går helt ned til antall muttere og deler på hver arbeidsstasjon.

Videre kan Ford opplyse at anleggets «digitale tvilling» vises via en gigantisk berøringsskjerm som inneholder alle arbeidsstasjoner med informasjon om verktøy, materialleveranser, arbeidssikkerhet med mer.

Det er også små berøringsskjermer som gir ansatte ytterligere informasjon om statusen på arbeidsstasjonen.

– Ved å overvåke hvert eneste trinn av produksjonsprosessen, vil Ford oppnå et enestående kvalitetsnivå for kundene våre, sier Rene Wolf, managing director, Manufacturing, Ford-Werke GmbH.

Det er selvsagt også tenkt bærekraft, og Ford har fokusert både på utslipp, vannforbruk og energiforbruk og jobber for karbonnøytralitet gjennom hele fabrikken.

 

Nå som samlebåndet har startet blir klimagassutslippene overvåket og registrert for uavhengig sertifisering i henhold til de nyeste internasjonale standardene, opplyser bilmerket.

Målet er at videre at alle Fords produksjonsanlegg, logistikk og direkte leverandører i Europa skal være karbonnøytrale innen 2035.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Ford Ford Explorer