Det er knyttet store forventninger til nye Explorer, Fords første elbil basert på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Faktisk så mye at bilmerket har investert vanvittige 21 milliarder kroner for å gjøre sin tyske historiske lokaler om til en toppmoderne fabrikk.
Anlegget heter Ford Cologne Electric Vehicle Center, og markerer ifølge Ford selv ett viktig skritt på veien mot å produsere en ny generasjon elektriske personbiler med høy kvalitet for europeiske kunder.
– Det å se vår fabrikk i Køln som Ford bygget i 1930 gjort om til et toppmoderne produksjonsanlegg for elektriske biler er intet mindre enn imponerende, sier Kieran Cahill, vice president, Manufacturing, Ford in Europe and International Markets Group.
‒ Når vi nå starter masseproduksjon av elektriske biler her, med den nye helelektriske Explorer først ut, markerer det starten på en ny æra for Ford i Europa.
Ford Norge har åpnet for bestillinger av elbilen, og sier at en godt utstyrt Explorer med den største batteripakken og bakhjulstrekk starter fra 449.000 kroner. Med firehjulsdrift går prisen opp med 29.000 kroner til 478.000 kroner.
Senere i år åpnes det også for bestilling av Explorer med Standard Range-batteri og bakhjulsdrift, og denne utgaven presser prisen helt ned til 399.000 kroner levert Ski på Østlandet.
– Ved å overvåke hvert eneste trinn av produksjonsprosessen, vil Ford oppnå et enestående kvalitetsnivå for kundene våre, sier Rene Wolf, managing director, Manufacturing, Ford-Werke GmbH.
- Elbilistene bryr seg mindre om bilprisen
- Nordmenn får elbiltrøbbel i utlandet
- Nye tungbil-ladere over hele landet