Skoda 100 var ikke tro mot navnet, for den stoppet ikke på hundre i tallet. Ikke tusen heller, dette er historiens aller første Skoda som rundet millionen. En slik modell må selvsagt hylles.
Så Skoda har kommet opp med en ny designstudie i regi av eksteriørdesigner Martin Paclt, og han ønsket å gjenskape ånden og særpreget fra den opprinnelige modellen fra slutten av 1960-tallet. Dog uten å lage en ren retroreplika.
Inspirert av at frontrute og bakrute på den gamle Skoda 100 hadde nesten identiske former, har Paclt like godt fjernet bakruten helt. Fraværet av glass gjør det mulig å forme hekken med de samme skulpturelle kvalitetene som fronten, noe som gir bilen et særpreget og uventet uttrykk, forklarer Skoda. De ovale grafiske elementene i bilens endepartier er også en direkte referanse til originalen.
En bil uten bakrute, ja, slik som Polestar 4, er ikke bare et estetisk valg – det åpner også for nye tekniske løsninger. For å holde konseptet forankret i realistisk ingeniørkunst, har Paclt integrert et luftinntak over taklinjen, hjulpet av diskrete ventiler i bakskjermene, forklarer merket videre.
Denne løsningen gir effektiv kjøling av tekniske komponenter, samtidig som den minner om den bakmotoriserte konstruksjonen i den historiske Skoda 100.
Skoda 100/110-serien ble produsert fra 1969 til 1977 og endte på over 1,07 millioner enheter. Modellen bygde videre på 1000 MB og fortsatte med bakmontert motor og bakhjulsdrift, samtidig som den fikk et mer moderne og raffinert design.
Den ble godt mottatt for sine balanserte proporsjoner, praktiske løsninger og overraskende luksuriøse detaljer for sin tid.
Motorutvalget strakte seg fra en 1,0-liters motor på 48 hk til 1,1-litersmotorer på opptil 63 hk i toppmodellene.
Les også:
- Elsparkesykler kan få høyere aldersgrense
- Duket for Kia EV2
- Mer rekkevidde og AWD for E-Transit Custom