En ny Skoda 100? (Fotos: Skoda)

Legenden Skoda 100 anno 2025

Sjekk denne tolkningen av ikonet.


Skoda 100 var ikke tro mot navnet, for den stoppet ikke på hundre i tallet. Ikke tusen heller, dette er historiens aller første Skoda som rundet millionen. En slik modell må selvsagt hylles.

Så Skoda har kommet opp med en ny designstudie i regi av eksteriørdesigner Martin Paclt, og han ønsket å gjenskape ånden og særpreget fra den opprinnelige modellen fra slutten av 1960-tallet. Dog uten å lage en ren retroreplika.

-->
Dermed har målet vært å overføre essensen av originalen til et fremtidsrettet formspråk basert på Skodas Modern Solid-designfilosofi.

Resultatet er en moderne sedan som ifølge Skoda selv har rene, sammenhengende flater, harmoniske volumer og en silhuett som tydelig viser slektskapet til den klassiske Skoda 100.

Blant de moderne elementene er en firepunkts lyssignatur og gjennomgående lysbånd både foran og bak, og dette er detaljer som er diskrete nikk til kromdetaljene og de karakteristiske luftventilene på den opprinnelige modellen.

Inspirert av at frontrute og bakrute på den gamle Skoda 100 hadde nesten identiske former, har Paclt like godt fjernet bakruten helt. Fraværet av glass gjør det mulig å forme hekken med de samme skulpturelle kvalitetene som fronten, noe som gir bilen et særpreget og uventet uttrykk, forklarer Skoda. De ovale grafiske elementene i bilens endepartier er også en direkte referanse til originalen.

En bil uten bakrute, ja, slik som Polestar 4, er ikke bare et estetisk valg – det åpner også for nye tekniske løsninger. For å holde konseptet forankret i realistisk ingeniørkunst, har Paclt integrert et luftinntak over taklinjen, hjulpet av diskrete ventiler i bakskjermene, forklarer merket videre.

Denne løsningen gir effektiv kjøling av tekniske komponenter, samtidig som den minner om den bakmotoriserte konstruksjonen i den historiske Skoda 100.

For å holde hele prosessen litt mer tradisjonell startet de med håndskisser, før modellen gradvis ble utviklet og raffinert digitalt. Som teknisk grunnlag brukte Paclt plattformen til dagens Skoda Superb, og dette resulterte i større ytre mål.

Nå har ikke Skoda noen planer om å ta denne fra konseptstadiet, men sier at erfaringene fra prosjektet vil påvirke fremtidig designarbeid.

Skoda 100/110-serien ble produsert fra 1969 til 1977 og endte på over 1,07 millioner enheter. Modellen bygde videre på 1000 MB og fortsatte med bakmontert motor og bakhjulsdrift, samtidig som den fikk et mer moderne og raffinert design.

Den ble godt mottatt for sine balanserte proporsjoner, praktiske løsninger og overraskende luksuriøse detaljer for sin tid.

Motorutvalget strakte seg fra en 1,0-liters motor på 48 hk til 1,1-litersmotorer på opptil 63 hk i toppmodellene.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Skoda kjøretøy Motor

Les også