Denne bilen har hatt en sjuk verdiøkning. (Fotos: Aston Martin Works)

Kostet 20.000 kr, gjett verdien nå!

Waliseren John Williams hadde spart i ett år, punget ut voldsomme 900 pund og fikk nøklene til en Aston Martin DB5. I dag er den verd voldsomme summer.


19 år gammel hadde John Williams spart nok til å kjøpe drømmebilen, en åtte år gammel Aston Martin DB5 fra 1965. Han tok dermed toget til London, og kjørte bilen tilbake til Nord-Wales.

Der brukte han den daglig til han fikk jobb i Midtøsten i 1977, men da ble den parkert i oppkjørselen.

-->
– Flere ville kjøpe den, og jeg hadde trengt pengene, men fikk meg ikke helt til å gjøre det. Sue (kona) sa alltid: «Det klarer du aldri», sier John.

Sue Williams legger til:

– Nabobarna pleide å komme innom for å leke, og de lekte på henne (bilen). Spratt på panseret. En balanserte på eksosrøret og det knakk!

– Etter hvert som tiden gikk, ble det et mål for meg å få henne restaurert; å kunne kjøre henne igjen, forklarer John.

– Som garasjemann skammet jeg meg litt over at jeg hadde latt henne havne i den tilstanden. Jeg jobbet hardt for å kjøpe henne, og vi har jobbet hardt for å få henne reparert.

I 2022 gjorde paret alvor av planene, og kontaktet Aston Martin Works i Newport Pagnell, merkets historiske hjem og stedet der mer enn 13 000 av de mest ikoniske Aston Martin-sportsbilene ble bygd over 50 år. De kunne mer enn gjerne utføre restaureringen.

Tre år senere kan endelig se sluttresultatet, og feiende flott og perfekt 50 år gammel DB5.

Den han eier er universelt anerkjent som den mest ønskede spesifikasjonen av alle DB5-er, en høyrestyrt DB5-sedan fra 1965 med den ettertraktede Vantage-motoren.

Fargen er også viktig, denne bar den mest ettertraktede eksteriørfargen, Silver Birch.

Av de 1.022 DB5-modellene som ble bygget av Aston Martin mellom 1963 og 1965, hadde 887 sedan-karosseriet, og av disse kun 39 som opprinnelig hadde Silver Birch-lakken, Vantage-motoren med høyere effekt og høyrerattkonfigurasjonen til Williams-bilen.

Han sitter altså på et spesielt sjeldent og ettertraktet eksempel av «verdens mest berømte bil».

– Dette er virkelig en fin historie. Vi er glade for at herr og fru Williams tok med bilen tilbake til stedet der den ble bygget, slik at vi kunne restaurere den, sier Paul Spires, president i Aston Martin Works.

– Selv om bilen var i en svært slitt tilstand da den kom, setter vi alltid pris på en utfordring, og jeg visste at vi har ferdighetene, engasjementet og ekspertisen til å bringe bilen tilbake til en bedre enn ny stand.

De har brukt mer enn 2.500 timer på jobben, og som du ser ut av bildene ser den helt fantastisk ut.

Bilen kostet 900 pund tilbake i 1973, rundt 1.500 pund i dagens verdi. Så hva er den verdt i dag?

– Selv om det kan være uhøflig å spekulere i verdiene på bilen, tror jeg det er rimelig å anta at hvis den noen gang skulle bli tilbudt på markedet igjen, og med tanke på spesifikasjonene og opprinnelsen, ville en verdi på opptil 1 million pund være på sin plass, sier Spires.

Så jepp. Fra 20.000 kroner til 13,4 millioner kroner. Det er verdiøkningen sin, og en grei pris for en bil som ble brukt som lekestativ.

Les også:

Hva tenker du

Les også