Mye imponerte med nye CLA, men så har vi prisen. (Fotos: Nybiltester)

Mercedes-Benz CLA 350 4Matic: Kjøreglad, lekker og dyr

Med CLA viser Mercedes at de virkelig kan dersom de vil, for her stemmer det aller meste.


Med voldsom rekkevidde, lynrask lading, lekkert design og imponerende kjørekomfort ligger det meste til rette for en salgssuksess for Mercedes, bortsett fra at plassen ikke er noe særlig å skryte av og at prisen fort blir ganske stiv.

-->
Nye CLA bygger på Mercedes nyutviklede MMA-plattform, en plattform flere elbiler fra konsernet vil få. Bilen er 4,72 meter lang og 1,84 meter bred og har en akselavstand på 2,79 meter. I Norge vil bilen konkurrere mot Tesla Model 3, Polestar 2 og BMW i4 da aller er sedaner av relativt lik størrelse.

Du får den i tre utgaver 200, 250+ og 350 4Matic. De to førstnevnte har kun bakhjulsdrift, mens 350 4Matic naturlig nok har trekk på alle fire hjulene og er også den utgaven vi kjører denne uken.

CLA 200 har et batteri på 58 kWh, mens både 250+ og 350 4Matic har et batteri på 85 kWh netto. Dråpeformen vi har blitt vandt med fra Mercedes sine elbiler er intakt, selv om proporsjonene her virker langt bedre enn på EQE og EQS.

Den gode aerodynamikken er riktignok ivaretatt og sammen med en utrolig effektiv drivlinje har 250+ en oppgitt rekkevidde på hele 768 kilometer etter WLTP-standarden. CLA 350 4Matic har en maks rekkevidde på inntil 747 kilometer, så det er ikke mange kilometerne du mister ved å velge firehjulsdrift.

Utgaven vi kjører har 354 hk, 515 Nm og tar deg til 100 km/t på 4,9 sekunder. Bilen har en to-trinns girkasse for maksimal effektivitet og komfort. Førstegiret er det du bruker mest da bilen kun girer opp ved høye hastigheter.

Du kan velge mellom ni eksteriørfarger, og hele 10 felgdesign og størrelser – fra 17-tommers til 19-tommers. Startprisen på 250+ er 572.900 kroner, mens topputgaven koster fra 599.900 kroner, derfor er det naturlig nok ingen som skal ha 250+.

Standardutstyret er relativt omfattende, men som kjent kan tyskerne friste med masse deilig ekstrautstyr, og testbilen havner derfor på 778.940 kroner. Det er mye – altfor mye.

Pressebilen er utstyrt med AMG eksteriørpakke som bidrar til litt mer sportslige detaljer. Uten pakken blir bilen veldig rund og kjedelig.

I videoklippet over ser vi nærmere på eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene.

Stolene er meget behagelige med rikelige justeringsmuligheter. Her er det kunstskinn og Microscut, en deilig kombinasjon. Setejusteringene gjøres som alltid hos Mercedes i døra, og knappene for dette er lekere enn noen gang, men kanskje ikke like gode i bruk.

For å justere korsryggstøtte eller sku på setevarmen må du inn på skjermen, hvor du også kan lagre seteposisjonen i tre nivåer – på begge stoler. Massasje og ekte skinn kan du få.

Nye CLA har neste generasjons førermiljø fra Mercedes. Noen vil elske det, andre vil hate det. Her er det mye skjerm, kanskje litt for voldsomt. Skjermen foran rattet er på 10,25 tommer, men har dessverre ikke like mange visninger som vi tidligere er vant med fra Mercedes. Nå er det enten tradisjonelle klokker med kjørecomputer/kart i midten, eller en diger visning av det bilen kan se rundt den.

Hovedskjermen er på 14 tommer og har nå fjerde generasjon MBUX system. Passasjeren kan også nyte godt av en egen skjerm på 14 tommer dersom du har huket av for det på listen over ekstrautstyr.

Materialkvaliteten er god, og Mercedes har nok lyttet til kritikken rundt all hardplasten de tidligere har fått en del kritikk for. Her er det overveiende grad av myke materialer, og lite områder som gir gjenskinn. I tillegg skal man huske på at dette er ikke ment som noe flaggskip for Mercedes, det skal større og langt dyrere modeller få ta seg av.

I midtkonsollen finner du en trådløs ladeplate, og under den har du ytterligere ladepunkter dersom du skulle ha behov. Koppholderne er dype og har god klemming, og under armlenet har du ok med plass.

Hanskerommet rommer det du pleier å ha inni der, men ikke ta på det – for akkurat der glemte Mercedes dette med myke materialer.

Testbilen er utstyrt med Burmester lydanlegg – et anlegg til drøye 14.000 kroner, noe jeg personlig gladelig ville betalt for.

Det nye brukergrensesnittet er flott og relativt enkelt i bruk. Mange detaljer er videreført fra forrige system, og Mercedes-kjennere vil fort finne ut av dette. Denne generasjonen av MBUX systemet er den første som har integrert AI fra både Google og Microsoft, og gjør at du skal kunne snakke til bilen å få svar på det meste.

OTA-oppdateringer vil sørge for at dette systemet blir bedre og bedre med tiden. Du kan laste ned et hav av tredjeparts apper, og skjermen fremstår krystallklar og responsiviteten er god.

Navigasjonen har innebygget søkemotor fra Google, og AI-assistenten kan hjelpe deg med navigasjonsrelaterte spørsmål. Ladere legges inn automatisk dersom du skulle ha behov for det, og bilen viser deg hele tiden hvor mye den forventer at du skal komme frem med – og nøyaktigheten virker knallbra under vår testuke.

Interiørbelysning er Mercedes gode på og CLA har en omfattende og lekker belysning med et hav av fargevalg.

Rattet er meget godt å holde i, og du får rattet lavt og langt ut slik mange foretrekker. Her er det haptiske knapper, men kundebilene vil bli levert ut med fysiske knapper for volum og cruisekontroll slik at rattet testbilen har er ikke noe du vil se i tiden fremover.

Regenereringen til bilen justerer du ved å vippe girvelgeren enten ifra deg eller mot deg, og du kan velge mellom ingenting, normal og kraftig i tillegg til at bilen har et Auto-modus som fungerer ypperlig. Rattvarme er tilgjengelig, men kun av/på.

Med morsomme spill blir ladestoppene eller ventingen på fergekaien litt morsommere. Grafikken er imponerende god, og responsiviteten til systemet imponerer.

Med mine 178 centimeter sitter jeg fint bak meg selv, meg god plass til både knær og hode. Hans Vidar har tidligere sett på CLA, og da han tar like mye plass som en som er 190 centimeter så opplever han at hodeplassen blir noe knapp her. Her vil nok de aller største nyte godt av shooting brake – eller stasjonsvogna – som kommer på vårparten neste år.

Stort armlene i midten med koppholdere, og to USB-C utganger ved midtkonsollen. Ingen egen klimasone, men to dyser i midten. Hvor ble det av setevarmen bak Mercedes?

Innstigningen er noe trang, og skal du montere en barnestol, eller sette fra deg ungen tørr jeg nesten vedde på at du en eller annen gang kommer til å stange borti den skrående taklinjen, kanskje gjør du det til og med to ganger…

CLA er ingen kombi, noe som gjør at den faller litt igjennom på den praktiske biten. Store gjenstander får du ikke med deg, med mindre du tar de på hengeren – som her kan trekke inntil 1.800 kilo.

Bagasjerommet rommer 405 liter. Noe plass under gulvet, men ikke mer enn at du akkurat får plass til det aller mest nødvendige.

Baksetene er tredelt 40/20/40, og gir deg muligheten til å ta med et par flatpakker fra Ikea samt at skiene slipper å havne på taket.

Mercedes-stjerna står mer i sentrum enn noen gang tidligere, og på nye CLA finner du den overalt. Fronten er full av lekre små belyste stjerner som lager et lekkert lysshow ved åpning/lukking.

Hovedlyktene har også stjerneform og du skal vel være relativt lite bilinteressert for ikke å se hva som møter deg. Multibeam LED lys er standard og lyser veldig godt, men vi savner som alltid lyktespylere, og her virker det som det kun er fjernlysassistent, i hvert fall ingen matrix-action under testen vår.

Sjekk ut videoen over for å finne ut av hvor langt bilen går nå som det har blitt kaldt ute og om bilen leverer så rask lading som lovet.

En standard-utstyrt CLA 350 4Matic har et oppgitt forbruk på 13,1 kWh/100 km. Det ser vi ingenting til nå som kuldegradene har meldt sin ankomst, og det gir naturlig nok utslag på rekkevidden. På landeveistesten vår er det denne gangen temperaturer mellom 4 kuldegrader og 1 varmegrad. Veiene er fuktige på grunn av salting, men ellers er forholdene fine. Turen er 200 kilometer lang og har en maks hastighet på 80 km/t.

Forbruket ender på 15,1 kWh/100 km som gir en rekkevidde på 563 kilometer, noe som er godt under de 693 som er lovet for bilen. Ikke overraskende for oss, men det er vel bare å stålsette seg for diverse kommentarer om manglende rekkevidde på diverse forum – på helt lik linje med i fjor.

Testbilen står for øvrig på dekk i dimensjon 225/40-19 foran og 255/35-19 bak.

Vi kjører også en testrunde som vi kaller 50/50-test, en test som simulerer blandet kjøring. Her er det både landevei og motorvei og makshastigheten her er 110 km/t. Også her er veiene fuktige, og temperaturene ligger mellom -3 og 0 grader.

Forbruket ender her på 17,2 kWh/100 km som her gir en rekkevidde på 494 kilometer. Ikke sett kaffen i halsen, for dette er – mener jeg – fremdeles veldig bra forholdene og den høye gjennomsnittshastigheten tatt i betraktning. Som alltid sjekker jeg rekkevidden på turen sørover fra Oslo mot Sørlandet, og CLA briljerer med lavt forbruk i ren motorveihastighet.

Her gjør den gode aerodynamikken underverker, for etter å ha kjørt 155 kilometer med ren motorveikjøring så viser kjørecomputeren et forbruk på 16,3 kWh/100 km, da på en tur hvor jeg ikke tenker på effektivitet og hvor batterivarmeren er aktiv. Imponerende, rett og slett.

CLA 350 4Matic er et prakteksempel på at man ikke skal se seg blind på makseffekten en bil kan lade med. Det som er viktig er tiden som er oppgitt fra 10 til 80 prosent da denne er langt viktigere enn et høyt effekt tall. Her er maks 320 kW og Mercedes sier det skal ta 22 minutter fra 10 til 80 prosent.

Forvarming av batteriene er mulig via gjennom bilens navigasjon, det vil si at du må navigere til en lader for at dette skal virke. I bilen får du informasjon om nåværende ladeeffekt og batteritemperatur, og kan følge med på utviklingen av disse mens du forvarmer.

 Jeg navigerer til en lader ved Grenlandsporten etter at jeg har kjørt fra Oslo, en distanse på 155 kilometer – nok til at batteriene skal bli gode å varme. Underveis legger jeg merke til at temperaturen stiger sakte, men med trykk på sakte. Ved ankomst laderen er ikke temperaturen høyere enn 14 grader og bilen estimerer en maks effekt på 260 kW.

Jeg lader en klatt og legger ut på motorveien igjen i et forsøk på å få opp temperaturen ytterligere. Etter noen strafferunder er jeg tilbake ved samme lader, og bilen viser nok en gang at jeg kun vil få 260 kW. Vel vel, jeg plugger i og tenker at dette blir en langt dårligere tid enn oppgitt.

Men, etter 22 minutter stopper jeg klokken og vi er da på 80 prosent  – akkurat slik som lovet. Her gjorde det altså ingenting om jeg ikke fikk høyere effekt enn 260 kW, for ladekurven endret seg slik at jeg fikk høy nok snitteffekt til å klare tiden som er lovet. Det er bra! Over 80 prosent går det også relativt hurtig og du er på 90 prosent før du får drukket opp kaffen.

CLA 350 4Matic er en veldig kjøreglad bil som oppleves både morsom og behagelig – meget behagelig vil jeg påstå. Her har du mer enn nok krefter, og understellet er akkurat passe fast.

Støynivået er på et lavt nivå og samspillet mellom understell, krefter og styring er veldig bra. Hjelpesystemene er gode, og særdeles enkle i bruk.

Head-up displayet viser deg kartinformasjon og førerdisplayet gir deg piler i retningen du skal kjøre.

Varsler og andre irriterende momenter slipper du her – du kan skru dem enkelt av – men her er både filholder og oppmerksomhetsvarsel så bra programmert at du neppe trenger å skru dem av – bra!

Jeg kjører over 1.000 kilometer med bilen i løpet av testuken og lar meg imponere over komforten og forbruket, spesielt i høyere hastigheter. Som nevnt så har du fler nivåer av regenerering, personlig liker jeg Auto best, da bilen fint styrer dette selv. En ting jeg bemerker meg i løpet av uken er hvor godt bilen ruller, her kjenner man at drivlinjen er effektiv da det ikke er noen ting som holder igjen bilen og farten økes nesten på flatmark.

Perfekt er bilen riktignok ikke og vi opplever noe rasling fra interiøret på passasjersiden, noe man absolutt ikke forventer fra en bil som dette. Nå hører det med til historien at dette er veldig tidlig produserte biler, så vi får håpe at dette er bedre på bilene som kundene etter hvert vil få.

Jeg irriterer meg også over at setevarmen sakte men sikkert skrus av automatisk – kan den ikke bare få være på helt til jeg selv ønsker å skru av? Mulig det er en meny for akkurat det, men da er den godt gjemt. Jeg stusser også litt over at det ikke er noen Matrix-lys her – spesielt med tanke på prisen.

Med nye CLA entrer Mercedes et segment hvor det er tøff konkurranse, og dersom du går i utstyrsfella blir bilen langt dyrere enn alle de tre hvasseste konkurrentene i BMW i4 M60 Supercharged, Polestar 2 Long range Dual Motor med alt utstyr og Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Da spørs det om salget ikke blir seende deretter ut også, for selv om dette er en knallbra bil med mange fine egenskaper så er prisen etter vår mening litt for stiv.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også