Denne pickupen ser ut som en ganske vanlig Hliux, men lakken avslører at den er litt mer spesiell. (Fotos: Toyota)

Denne Hiluxen går på noe spesielt

Toyota tar hydrogenprosjektet til neste nivå, og nå handler det om pickup.


Helt siden Toyota introduserte det som skulle bli historiens første masseproduserte hybrid, Prius, tilbake i 1997, har de tenkt bredt.

Det betyr både hybrider, elbiler både med litium-ion-batterier og faststoff-batterier, biler som går på e-drivstoff ‒ og hydrogenbiler. Sistnevnte i form av modellen Mirai som kom for snart 10 år siden, og som i dag er i 2. generasjon som et slags grønt alternativ til Camry.

-->
Det japanske merket har som flere andre, inkludert BMW, fortsatt stor tro på hydrogen som et alternativ, og mener at Europa blir et av de viktigste markedene for veksten inn mot 2030. 

Nå er ikke dette et veldig nytt prosjekt. Toyota har faktisk forsket på hydrogenløsninger i over 30 år, og det jobbes nå hardt med å utvikle neste generasjon hydrogenbrenselceller. Der skal en pickup hjelpe til. 

De som følger godt med vet at Toyota også har et annet spennende hydrogenprosjekt i tillegg til Mirai, og det er altså noe så spesielt som en pickup. Det prosjektet startet i 2022, og skjøt raskt fart.  

I fjor viste de fram en prototype av Hilux som de hadde ambisjoner med, og dette prosjektet sammen med partnere og med støtte fra britiske myndigheter har nå nådd en ny fase. En mer intensiv evaluerings- og demonstrasjonsfase.

Totalt er 10 hydrogendrevne Hiluxer satt sammen av Toyota Motor Manufacturing UK i Derby, hvor halvparten brukes til grundige felttester hvor det testes sikkerhet, ytelse, funksjonalitet og holdbarhet. 

Den fem andre vises fram for publikum, blant annet gjennom kunde- og mediedemonstrasjoner ‒ og ikke minst skal de bruks under de kommende olympiske og paralympiske leker i Paris senere i sommer.

Utfordringen for hydrogenbiler er infrastrukturen, noe den første utrullingen av Mirai viste. Men dette kan bli et viktig alternativ, spesielt for kjøretøy som trenger digre batteripakker for å bli nullutslipps. Det er som kjent lite bærekraftig. 

‒ Vi tror det er riktig å satse på flere ulike teknologier for å redusere utslipp, og hydrogen brenselceller er spesielt interessant for tyngre kjøretøyer som er vanskeligere å elektrifisere, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Hilux-prosjektet har allerede fått stor oppmerksomhet i Norge, og vi er spent på fortsettelsen.

Hilux bør være den perfekte testkaninen, for som en ekte kanin håndterer bilen det meste av terreng den møter. Siden 1968 har den blant annet erobret både Nordpolen, islandske vulkaner og det antarktiske kontinentet, og ja, den har vunnet den ultimate testen tre ganger, nemlig Dakar-rallyet.

Utvendig ser «Brenselcelle Hilux» akkurat som en vanlig utgave med sine 5,33 meter i lengden, men under skallet skiller den seg altså ut. Her er det blant annet tre tanker som hver inneholder 2,6 kilo hydrogen montert inne i chassiset, mens brenselcellene er plassert over forakselen.

Et litium-ion hybridbatteri som lagrer elektrisiteten som produseres av brenselcellen, er plassert på lasteplanet og rett over hydrogentankene. Dermed går det ikke utover den innvendige plassen. 

Videre er bilen utstyrt med bakhjulsdrift og leverer 134 kW/182 hk med et dreiemoment på 300 Nm. Ut av røret bak kommer det altså ingen eksos, bare litt vann. 

Rekkevidden er ventet å bli i moderne elbil-klasse, nemlig 600 kilometer. Dagens Mirai har for øvrig en rekkevidde på rundt 650 kilometer, og bruker som en dieselbil kun noen minutter på å fylle tanken. 

At planlegging er viktig viser Hilux-prosjektet, for da Toyota var klar til å bygge prototypene av de spesielle Hilux-utgavene i fjor sommer gikk det unna. På kun tre uker bygde de det første kjøretøyet, og nå har bilen altså nådd en ny fase. 

Toyota startet å forske på hydrogen som et alternativ tilbake i 1992, og nå har de flere prosjekter. På hjemmebane har de et 5-årig prosjekt med såkalte VDL-lastebiler for å avkarbonisere Toyotas logistikkvirksomhet, og for tre år siden inngikk de et samarbeid som skal gi brenselcellebusser. 

I et annet samarbeid i Frankrike brukes Toyotas brenselcellemoduler til å konvertere 10 dieselbusser til nullutslippskjøretøy, og disse skal stå for transport av over 5.000 besøkende under de olympiske og paralympiske leker i Paris.

Her hjemme har de et samarbeid med Corvus som ifølge Toyota Norge har resultert i et av de sikreste og mest avanserte marine brenselcellesystemene som finnes. 

Toyota har også samarbeidet for å skape den første hydrogendrevne nullutslippsbåten som er selvforsynt med energi.

Men Toyotas brenselceller kan også brukes på andre områder, som til å drive generatorer. I 2021 ble disse brukt til å lyse opp Eiffeltårnet i Paris med grønt, bærekraftig lys.

Toyota utvikler nå 3. generasjons drivsystem som er planlagt til 2026/2027, og her skal en høyere effekttetthet og en forventet økning i rekkevidden på 20 prosent. Toyota sier at tekniske framskritt og økt produksjonsvolum kan bidra til å redusere kostnadene med mer enn en tredjedel, noe som selvsagt er viktig. 

Og kanskje dukker det også opp en hydrogendrevet Hilux på norske veier? I så fall uten verken rekkeviddeangst eller ladeangst, så får vi se om den eventuelt kommer med fylleangst. For nei, det kryr ikke akkurat av hydrogenstasjoner. 

Les også:

Debatt