Helt siden Toyota introduserte det som skulle bli historiens første masseproduserte hybrid, Prius, tilbake i 1997, har de tenkt bredt.
Det betyr både hybrider, elbiler både med litium-ion-batterier og faststoff-batterier, biler som går på e-drivstoff ‒ og hydrogenbiler. Sistnevnte i form av modellen Mirai som kom for snart 10 år siden, og som i dag er i 2. generasjon som et slags grønt alternativ til Camry.
Totalt er 10 hydrogendrevne Hiluxer satt sammen av Toyota Motor Manufacturing UK i Derby, hvor halvparten brukes til grundige felttester hvor det testes sikkerhet, ytelse, funksjonalitet og holdbarhet.
Den fem andre vises fram for publikum, blant annet gjennom kunde- og mediedemonstrasjoner ‒ og ikke minst skal de bruks under de kommende olympiske og paralympiske leker i Paris senere i sommer.
Hilux bør være den perfekte testkaninen, for som en ekte kanin håndterer bilen det meste av terreng den møter. Siden 1968 har den blant annet erobret både Nordpolen, islandske vulkaner og det antarktiske kontinentet, og ja, den har vunnet den ultimate testen tre ganger, nemlig Dakar-rallyet.
Utvendig ser «Brenselcelle Hilux» akkurat som en vanlig utgave med sine 5,33 meter i lengden, men under skallet skiller den seg altså ut. Her er det blant annet tre tanker som hver inneholder 2,6 kilo hydrogen montert inne i chassiset, mens brenselcellene er plassert over forakselen.
Toyota startet å forske på hydrogen som et alternativ tilbake i 1992, og nå har de flere prosjekter. På hjemmebane har de et 5-årig prosjekt med såkalte VDL-lastebiler for å avkarbonisere Toyotas logistikkvirksomhet, og for tre år siden inngikk de et samarbeid som skal gi brenselcellebusser.
I et annet samarbeid i Frankrike brukes Toyotas brenselcellemoduler til å konvertere 10 dieselbusser til nullutslippskjøretøy, og disse skal stå for transport av over 5.000 besøkende under de olympiske og paralympiske leker i Paris.
Her hjemme har de et samarbeid med Corvus som ifølge Toyota Norge har resultert i et av de sikreste og mest avanserte marine brenselcellesystemene som finnes.
Toyota har også samarbeidet for å skape den første hydrogendrevne nullutslippsbåten som er selvforsynt med energi.
Men Toyotas brenselceller kan også brukes på andre områder, som til å drive generatorer. I 2021 ble disse brukt til å lyse opp Eiffeltårnet i Paris med grønt, bærekraftig lys.
Toyota utvikler nå 3. generasjons drivsystem som er planlagt til 2026/2027, og her skal en høyere effekttetthet og en forventet økning i rekkevidden på 20 prosent. Toyota sier at tekniske framskritt og økt produksjonsvolum kan bidra til å redusere kostnadene med mer enn en tredjedel, noe som selvsagt er viktig.
Og kanskje dukker det også opp en hydrogendrevet Hilux på norske veier? I så fall uten verken rekkeviddeangst eller ladeangst, så får vi se om den eventuelt kommer med fylleangst. For nei, det kryr ikke akkurat av hydrogenstasjoner.
Les også:
- Den ultimate (og siste) Bugatti Chiron
- En uke med svært komfortable Kia EV9 GT Line
- Banebrytende Toyota RAV4 runder 30 år