Dette er en ny bil bestilt av en F1-stjerne. (Fotos: Retro Automotive)

Dette er Formel 1-stjernenes nye bil(!)

Lando Norris gjorde nesten det helt store under Canada Grand Prix, men det går åpenbart ikke like fort hjemme i Monaco. For dette er hans nye bil.


Om vi spoler 40 år tilbake i tid var det McLaren det meste handlet om i Formel 1. Fra 1984 til 1991 hanket de inn sju VM-titler, tre av disse vunnet av Ayrton Senna.

Med Mika Häkkinen som førstefører ble det to nye titler i 1998 og 1999, mens Lewis Hamilton sørget for den foreløpig siste for McLaren da han vant med ett fattig poeng i 2008.

Nå nærmer tørkeperioden seg slutten, for det britiske laget har løftet seg voldsomt. Det hele toppet seg under Miami Grand Prix tidlig i mai, for da kunne endelig Lando Norris krysse mållinjen som den aller første bilen.

Norris har også innkassert to 2. plasser denne sesongen, i Imola og nå senest i Canada hvor han var knappe 4 sekunder bak Max Verstappen. Det har også gjort sitt til at Norris er på en overraskende 3. plass i VM, og nå er han rett i ryggen på Ferraris Charles Leclerc.

Han kan feire et så langt veldig godt 2024 med å sjekke ut sin nye bil, og dette er vel neppe noe Erling Braut Haaland eller de andre fotballproffene hadde kjøpt. For Norris er åpenbart en som ikke tar med seg jobben hjem.

Hans nye bil er nemlig en retro Land Rover Defender 90. Jepp, en gammel terrengbil.

Vel, nå ser denne kun gammel ut. For den kommer fra Land Rover-spesialistene Retro Automotive, og disse skreddersyr biler for kundene.

Britene forklarer at bilen har beholdt det robuste originale utseendet til Land Rover Defender 90, men kommer med en rekke unike funksjoner, detaljer og håndverk som er skreddersydd til F1-førerens krevende spesifikasjoner.

Nå er det ikke veldig vanskelig å se at dette er en spesialversjon, for bilen mangler ganske mye på øvre halvdel. Dette er for øvrig første gang Retro Automotive har kappet taket av en Land Rover.

‒ Da vi konsulterte Lando om tilpasningsprosjektet, var han tydelig på at han ønsket at bilen skulle være helt toppløs, uten noen form for tak eller pinner, forklarer Ben Davies, direktør i Retro Automotive.

– Vi har aldri fått en slik forespørsel. Kunder vil vanligvis ha en form for tak på den, så dette forbedret virkelig individualiteten til kreasjonen.

Det er kanskje selvsagt, for som så mange stjerner er også Norris basert ved rivieraen. Og der er det som kjent ganske mye sommer.

Men det er mer «selvsagt», for Norris ville også ha retrobilen i en særegen McLaren-inspirert fargekombinasjon. Og særegen er den.

Fargen heter nemlig Nardo Grey, en spesiell perlemorsblanding laget kun for F1-stjernen, mens Muirhead Egyptian Blue-skinnet skal tilføre litt middelhavs-kulhet til finishen. 3D-printet «Lando Norris»-ikonografi av metall vises rundt i bilen, inkludert i midten av det fantastiske skinnrattet.

Det er heller ikke overraskende at komfort sto høyt på ønskelisten, for man tar som kjent ikke med seg jobben hjem. Så omfattende var den at spesialistene brukte over 1.000 timer på å restaurere bilen.

Retro Automotive forklarer at bilen i utgangspunktet sitter lavt, men har en justerbar luftfjæring slik at denne også bør komme seg ut på de mange sandstrendene uten problemer.

Bak er det to skinnskledde benker, så her bør det være mulig å kose seg litt ekstra. Ja, det er til og med høyttalere som er mulig å hekte av og ta med seg til stranden.

‒ Monaco er kanskje et av de mest sensuelle stedene i hele Europa, så bilen til Lando vil absolutt være i godt selskap, sier Davies.

‒ Jeg er sikker på at ørneøyde besøkende i området vil fotografere bilen for sosiale medier, og det er nøyaktig slik Landos interesse oppsto.

For F1-føreren så nemlig et bilde på Instagram og deretter tok teamet kontakt med Davies, og dermed var det gjort.

‒ Lando hadde sittet rundt middagsbordet med noen andre F1-sjåfører, og de pratet om hvordan de elsket bilen og hva merket sto for, forklarer Davies.

‒ Etter at han sendte oss en DM, forklarte vi litt mer om vår filosofi, håndverk og oppmerksomhet på detaljer, og så begynte vi å rådføre oss med ham for å lage sin egen skreddersydde retrostil Defender som vil sitte stolt sammen med hans eksisterende samling av andre hodesnuende superbiler.

Retrobiler er virkelig i skuddet, og det Yorkshire-baserte selskapet sier at de kun rekker å lage 15 biler i året. Jobben tar vanligvis rundt seks måneder, og de er i kontakt med kunden gjennom hele prosessen.

Utfordringen er at det er veldig mange flere som vil ha en slik Land Rover, og interessen vil nok nå nye høyder med en F1-stjerne på kundelisten.  

Les også:

Debatt