Når det kommer til F-150 Lightning er faktisk Norge unik. For som et klapp på skulderen for god norsk elbil-innsats bestemte Ford seg for å sende denne ut av Nord-Amerika og hele veien over til Norge.
Den første ikke-amerikanske utgaven ble utlevert til Dag fra Lier 9. februar, og siden har flere titalls norske kunder fått sine nøkler. Det er moro!
Nå sier ikke Ford noe om kreftene, for bilen er fortsatt litt hemmelig. Men de opplyser at marktrykket er på ganske så ville 2.772 kilo, og at toppfarten er på 242 km/t. Så det bør gå unna, både på de korte rettstrekningene og i svingene.
Nå har de også hentet føreren fra absolutt øverste hylle, for selveste Romain Dumas skal ratte denne 23. juni. Ja, det er mannen som innehar Pikes Peak-rekorden.
Fot å preppe den best mulig foran det berømte bakkeløpet studerer Ford data fra tidligere forsøk, og dermed bør både programvaren og ikke minst battericellekjemien være på topp.
Også denne i likhet med de mer spesielle superbilene SuperVan 4.0 og 4.2, Mustang Mach-E 1400, Mustang CobraJet 1400 og F-100 Eluminator tilhører Ford Performance Demonstrator-programmet, og målet her er å vise hvilke muligheter elbiler faktisk åpner for.
Og ja, lære enda mer om elektriske drivverk, og ikke minst få erfaring med hvordan man kan få enda mer krefter ut av det.
F-150 Lightning Switchgear som tar utgangspunktet i den vanlige pickupen har blant annet forsterket fjæring og karbonkomposittpaneler, og er preppet for mer ekstreme påkjenninger i terrenget.
Les også:
- Hyundais lille elbil skal hete Inster
- Kan bilkjøring bekjempe vinterdepresjon?
- Max verdens raskeste ‒ også i en Olabil