En mer ekstrem utgave av F-150 Lightning finnes det ikke. (Fotos: Ford)

Slik har du ikke sett Ford F-150 Lightning

Det er duket for en ny supervan fra Ford, og denne gang handler det om den elektriske pickupen F-150 Lightning.


Når det kommer til F-150 Lightning er faktisk Norge unik. For som et klapp på skulderen for god norsk elbil-innsats bestemte Ford seg for å sende denne ut av Nord-Amerika og hele veien over til Norge.

Den første ikke-amerikanske utgaven ble utlevert til Dag fra Lier 9. februar, og siden har flere titalls norske kunder fått sine nøkler. Det er moro!

Morsomt er også Fords unike satsting på såkalte supervans, biler som skal takle de mange svingene i verdens mest berømte bakkeløp, Pikes Peak. Dette har de faktisk holdt på med siden 1916, og den gang med en modernisert T-Ford.

I fjor tok de også det elektriske steget med en veldig ombygd E-Transit som fikk navnet SuperVan 4.2, og denne kunne flekse med voldsomme 1.050 kW/1.400 hk. Det gikk så unna at bilen satt ny rekord i åpen klasse på 8:47 minutter. Ikke verst når vi legger til at strekningen er på 20 kilometer og det er 156 svinger. Og ja, målgang er på solide 4.302 meter over havet.

Nå drar de ting enda mer ut, for de har på gang en voldsom versjon av F-150 Lightning. En som de har kalt F-150 Lightning SuperTruck, og nok en gang har de fått hjelp av STARD for å gjøre denne mest mulig potent.

Nå sier ikke Ford noe om kreftene, for bilen er fortsatt litt hemmelig. Men de opplyser at marktrykket er på ganske så ville 2.772 kilo, og at toppfarten er på 242 km/t. Så det bør gå unna, både på de korte rettstrekningene og i svingene.

Nå har de også hentet føreren fra absolutt øverste hylle, for selveste Romain Dumas skal ratte denne 23. juni. Ja, det er mannen som innehar Pikes Peak-rekorden.

Fot å preppe den best mulig foran det berømte bakkeløpet studerer Ford data fra tidligere forsøk, og dermed bør både programvaren og ikke minst battericellekjemien være på topp.

Dette er faktisk ikke den første mer potente F-150 Lightning Ford har vist, for i januar kunne Ford Performance Motorsports avduke en F-150 Lightning Switchgear.

Slik ser den ut:

Også denne i likhet med de mer spesielle superbilene SuperVan 4.0 og 4.2, Mustang Mach-E 1400, Mustang CobraJet 1400 og F-100 Eluminator tilhører Ford Performance Demonstrator-programmet, og målet her er å vise hvilke muligheter elbiler faktisk åpner for.

Og ja, lære enda mer om elektriske drivverk, og ikke minst få erfaring med hvordan man kan få enda mer krefter ut av det.

F-150 Lightning Switchgear som tar utgangspunktet i den vanlige pickupen har blant annet forsterket fjæring og karbonkomposittpaneler, og er preppet for mer ekstreme påkjenninger i terrenget.

Det er absolutt ikke F-150 Lightning SuperTruck, for denne skal sluke asfalterte svinger raskest mulig. For som vi kan se av bildet under minner den ikke veldig mye om en stor elektrisk arbeidshest, men ser heller ut som en lynrask gateracer.

Les også:

Debatt