Nio hviler ikke på laurbærene, og trår nå inn i nok et segment. For nå er det klar for en ganske stor SUV som baner vei for innvendig komfort, for EL8 har nemlig tre seterader med to sitteplasser hver. De fire fremste er til og med pilotstoler.
Dette er en slags søster til ES8-modellen som mange kjenner, for dette var nemlig modellen som banet vei for Nio i Norge og dermed Europa.
Nio EL8 er en ganske så stor SUV som måler 5,10 meter i lengden, er 1,75 meter høy og 2,20 meter bred. Akselavstanden er også viktig for den innvendige plassen, og hos EL8 er den på formidable 3,07 meter.
De som har sittet i en ES8 vet hvor mye fokus Nio har på komfort, og EL8 baner altså vei for to separate seter på 2. rad. Den bakerste raden er som vi kjenner fra vanlige bakseter, en benkerad.
Fra start av kommer EL8 i to forskjellige versjoner, og det inkluderer også en som befinner seg i Rolls-Royce-riket.
Innstegsutgaven har midtgang, 14-veis bakseter og brede armlener, mens Executive Console tar luksusen opp et nivå. Her er det et kjøleskap og konsoll mellom 2. radens 12-veis Ottoman liggende seter. Og ja, som standard en såkalt Hot Stone Massasje-opplevelse i første og andre seterad.
Det bør gå greit unna med en Nio EL8 også, for her snakker vi altså om merket som var på plass allerede under den første sesongen av Formel E. De var faktisk det andre laget som bekreftet deltakelse i den elektriske søsterserien til Formel 1.
Med firehjulsdrift og to elmotorer som totalt har 480 kW/653 hk og 850 Nm går 0-100 km/t på 4,1 sekunder, noe som er ganske så heftig for en stor og tung bil.
EL8 kan fås med et batteri på 100 kWh, og da lyder rekkevidden på 510 kilometer. Det er også mulig å få EL8 med et batteri på 75 kWh.
Når vi er på batteri. Som de andre Nio-modellene byr også EL8 på batteribytter, noe som betyr at det er mulig å få et fulladet batteri på bare tre minutter.
Det er også 24 sikkerhets- og førerassistentsfunksjoner og noe nytt kalt Smart Safety System som styrer kollisjonsputene og sikkerhetsbeltene på en enda mer effektiv og sikker måte. Det er for øvrig sju kollisjonsputer i EL8, inkludert en sidegardin som gir beskyttelse til baksetepassasjerene.
Nio har veldig fokus på sikkerhet, og EL8 kommer ikke kun med et såkalt Child Presence Detection som varsler om både barn og kjæledyr er glemt i baksetet. Det er også kollisjonsvarsling når bakdøren åpnes og noe som er kalt smart vindus- og dørlåsing.
Og ja, for komfort er det til og med en kjæledyrmodus som holder tempen på 22 grader og deaktiverer funksjoner som kan være plagsom for kjæledeggen.
Nio EL8 kommer som standard med 20-tommers felger, men det er også 21- og 22-tommere tilgjengelig. Bak forfelgene er det også et bremsesystem fra Bosch med seks-stemplers kalipere, så doningen bør kun stoppe veldig greit.
I vintermørke Norge er lys ekstra viktig, og EL8 har adaptive Matrix LED-frontlykter og noe interessant. Uavhengig kontrollerte mikro-LED kan nemlig bøye lys rundt svinger og reagere på møtende trafikk, og unngår dermed den stadig mer irriterende og farlige blendingen av andre på veien, forklarer Nio.
For å sikre kjørekomforten har EL8 løsninger som konstant justerer støtdemperne i sanntid, og her overvåkes ting som veiforhold, kjøretøyets hastighet og hvordan bilen kjøres inn i svinger.
Det er også mulig å få Nio EL8 med både hengerfeste og Premium Komfort-pakken, ja den som åpner for både massasje på de to første radene og oppvarmede seter i tredje rad.
Det er allerede åpnet for salg av Nio EL8, og startprisen lyder på 719.000 kroner, og da med den såkalt BaaS-løsningen. Her kjøper man bilen uten et batteri, som man deretter leier. Dette er løsningen de aller fleste kundene går for.
Her er flere bilder av Nios 7. modell på det norske markedet, den luksuriøse 6-seteren EL8:
Les også: