Det er én markant forskjell på Nio og Polestar, og det er antall nye modeller. For mens Nio allerede har en rekke modeller på plass, ET5 og ET5 Touring, EL6, EL7, ET7 og den første som kom, ES8, har Polestar enn så lenge nøyd seg med en helelektrisk modell, Polestar 2.
Men for det svenske merket som i likhet med Nio også er kinesiskeid vil det snart endre seg, for de har på gang både Polestar 3 og Polestar 4. Og med tre modeller er det også på tide å gjøre litt om på den norske strategien.
Polestar har fulgt noe de kaller en ekte agentmodell, og Norge blir et av de første landene som nå går over til det som Polestar karakteriserer som en uekte. Det betyr at Polestar rent fysisk skal nå ut til flere, og at partnerne også får større muligheter til å delta i veksten.
Som blant annet Nio valgte Polestar å opprette visningssentre da de ankom Norge, og selve bilsalget var primært tilrettelagt nett.
De har nå åtte egne utsalgssteder hvor kundene kan bestille biler, og Elvefors understreker at tilnærmingen har vært avgjørende for at de har klart å oppnå den merkevarekjennskapen de har i dag i Norge.
‒ I oppstarten av selskapet har det vært en bevisst strategi å skape et veldig tydelig bilde av merkevaren Polestar, og da har det også vært avgjørende å ha full kontroll på merkevare, Spaces, salg og kundeservice. Vi har solgt mye bil på kort tid i Norge, sier Elvefors.
– Det er veldig gledelig å nå kunne åpne et servicesenter for bedriftskundene våre. Det sikrer ikke bare god service til bedriftskundene, men også til privatkundene som har sitt respektive servicesenter rett ved siden av, sier general Manager An Ho.
Les også:
- Elbilsalget: Danskene helt i ryggen på Norge
- Ny terrengbuss når nye høyder
- Megatest for store eActros ‒ skal også innom Nordkapp