Både Nio og Polestar gir gass når det kommer til den norske satstingen. (Foto: Nio/Polestar)

Både Nio og Polestar med større norsk satsing

Hardtsatsende Nio og Polestar gir nå mer norsk gass, men på to litt forskjellige områder.


Det er én markant forskjell på Nio og Polestar, og det er antall nye modeller. For mens Nio allerede har en rekke modeller på plass, ET5 og ET5 Touring, EL6, EL7, ET7 og den første som kom, ES8, har Polestar enn så lenge nøyd seg med en helelektrisk modell, Polestar 2.

Men for det svenske merket som i likhet med Nio også er kinesiskeid vil det snart endre seg, for de har på gang både Polestar 3 og Polestar 4. Og med tre modeller er det også på tide å gjøre litt om på den norske strategien.

‒ Med kun én bilmodell har Polestar vært en suksess i Norge så langt, med over 14.300 Polestar 2 på norske veier, sier Kristian Elvefors, Head of Commercial i Polestar.

‒ Når vi nå beveger oss fra én til tre bilmodeller, er det naturlig å ta neste skritt i den kommersielle driften sammen med våre partnere, og med det øke antall fysiske utsalgssteder.

(Foto: Polestar)

Polestar har fulgt noe de kaller en ekte agentmodell, og Norge blir et av de første landene som nå går over til det som Polestar karakteriserer som en uekte. Det betyr at Polestar rent fysisk skal nå ut til flere, og at partnerne også får større muligheter til å delta i veksten.

Som blant annet Nio valgte Polestar å opprette visningssentre da de ankom Norge, og selve bilsalget var primært tilrettelagt nett.

De har nå åtte egne utsalgssteder hvor kundene kan bestille biler, og Elvefors understreker at tilnærmingen har vært avgjørende for at de har klart å oppnå den merkevarekjennskapen de har i dag i Norge.

‒ I oppstarten av selskapet har det vært en bevisst strategi å skape et veldig tydelig bilde av merkevaren Polestar, og da har det også vært avgjørende å ha full kontroll på merkevare, Spaces, salg og kundeservice. Vi har solgt mye bil på kort tid i Norge, sier Elvefors.

I tillegg har Polestar flere eksterne partnere som blir med på den videre satsingen, og svenskene vil nå posisjonerer seg for ytterligere vekst.

‒ Nå skal vi sammen med partnerne utnytte det store potensialet som ligger i vårt voksende modellutvalg og tilby god fysisk tilstedeværelse. Vi gleder oss veldig til å ta fatt på dette neste kapittelet! avslutter Elvefors.

Nio tar også ytterligere norsk sats, men på et litt annet område.

De har nå klipt snoren til et Nio Hub bedrifts-servicesenter, og dette skal serve alle bedriftskundene merket har.

– Ettersom vi får flere og flere bedriftskunder, så vi behovet for å ha et eget servicesenter for denne kundegruppen, sier servicemarkedsdirektør Sadia Aden Mohamed.

Det nye servicesenteret for bedriftskunder ligger rett ved Nios eksisterende servicesenter i Oslo, og teamet der skal i hovedsak jobbe mot taxi-kunder. I fjor ble det klart at Oslo Taxi valgte Nio som billeverandør.

– Vi har stor forståelse for at tid er penger for alle yrkessjåfører, og for å sikre at vi kan gi den beste servicen var det viktig for oss å åpne Nio Hub bedrifts-servicesenteret, sier Mohamed.

Det nye senteret er godt preppet, og har blant annet fire løftebukker, et eget område for diagnostisering og kalibrering, et eget venteområde og rommer omlag 800 kvadratmeter.

(Foto: Nio)

– Det er veldig gledelig å nå kunne åpne et servicesenter for bedriftskundene våre. Det sikrer ikke bare god service til bedriftskundene, men også til privatkundene som har sitt respektive servicesenter rett ved siden av, sier general Manager An Ho.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Polestar Nio