Riksvei over 13 har fått på plass nye skredtårn. (Foto: Njål Farestveit, Statens vegvesen)

Har skredsikret de mest utsatte overgangene

Statens vegvesen sier at de mest skredutsatte fjellovergangene i Sør-Norge har fått nye skredtårn.


Høsten holder enn så lenge vinteren på en armlengdes avstand, men plutselig daler snøen ned og et hvitt teppe bretter seg over Norge. Da er det greit å være litt forberedt.

Det er Statens vegvesen, iallfall når det kommer til de mest skredutsatte overgangene i Sør-Norge.

-->
I sommer og høst er det nemlig bygd 23 skredtårn på E134 Haukelifjell og riksvei 15 Strynefjellet, og i slutten av oktober kom de siste magasinene for sprengstoff på plass i skredtårnene på riksvei 13 over Vikafjellet, opplyser Vegvesenet.

– Ved å bruke teknologi til å hjelpe naturen, får vi færre stengninger for trafikantene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

(Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen)

Veier blir ikke bare stengt grunnet skred, men også når det er fare for skred. Og da spiller såkalte snøskredtårn en viktig rolle. Dette er faste installasjoner som kan fjernstyres via en app, og dermed er det mulig å utløse kontrollerte skred.

Skredene kan utløses ved hjelp av sprengstoff eller gass, noe som også betyr at entreprenørene som drifter fjellovergangene får en tryggere arbeidshverdag.

Med skredtårnene på Vikafjellet er Statens vegvesen i mål med å sikre noen av de viktigste fjellovergangene i Sør-Norge, opplyser Vegvesenet. Her er den fysiske infrastrukturen på plass, og nå blir teknologien videreutviklet.

Videre viser Statens vegvesen vei når det kommer til å utvikle og teste sensorer for snødybde, snødrift og snødekke. Nå skal også en dronestasjon testes for å levere data til bedre snødekkemodeller, og dette skal igjen skal gi bedre snøskredvarsel.

Ved hjelp av informasjon fra snøskredtårnene blir veiene tryggere, samtidig som de er minst mulig stengt, slår de fast.

Med de to nye tårene er de nå i mål i Sør-Norge, for i fjor ble det bygd skredtårn på riksvei 7 Hardangervidda og de første skredtårnene ble satt opp på Haukelifjell.

I løpet av to år er altså totalt 13 kjente skredpunkter på fire av de viktigste veisambandene i Sør-Norge sikret med 31 skredtårn. Prislappen er på 65 millioner kroner, hvor de fysiske installasjonene utgjør 55 millioner.

Videre sier Statens vegvesen at de jobber med å utvikle eksisterende skredvarslingsanlegg, slik at trafikantene kan få informasjon i sanntid på skiltavler. I tillegg er det ulike forsøk med fiberkabel og radarløsninger som skal styrke muligheten til å forutse skred.

Og nå står Nord-Norge for tur.

Neste år starter bygging av skredtårn også på riksveier i nord, og Vegvesenet er allerede i gang med prosjekter for E69 i Nordkapp, riksvei 94 i Hammerfest og E6 Langfjorden i Alta.

Les også:

Hva tenker du

Les også