NAF mener at det må være mer politi langs veiene. (Fotos: NAF)

Vil ha mer politi langs veiene

Bøtene er allerede skyhøye, og nå ønsker NAF at politiet også blir mer synlig langs veiene.


Med 99 omkomne etter årets 10 første måneder ligger vi nå an til det verste ulykkesåret siden 2016, og nullvisjonen er enda lengre unna.

Det er ikke mulig å peke på en enkeltårsak hvorfor utviklingen nå går den gale veien, men statistikken viser at altfor mange unge mister livet i trafikken. Her spiller ofte høy fart en rolle.

-->
Bøtene svir allerede, og blir det for eksempel tatt for å ha kjørt 11 km/t over fartsgrensen i 30-sonen må du ut med voldsomme 5.800 kroner.

Blir du målt til 101 km/t i 80-sonen lyder boten på 9.800 kroner, og 111 km/t i denne sonen betyr et forenklet forelegg på 15.600 kroner.

Men for å få disse bøtene må man altså bli tatt, og NAF mener sjansen for nettopp det er altfor liten. Og får støtte av politiet selv.

De har nemlig laget en rapport om trafikksikkerhet som at du kan kjøre 75.000 kilometer med for høy fart uten å bli tatt, og i samme rapport står det også at høy fart mest sannsynlig var en medvirkende faktor i 25 prosent av dødsulykkene i 2023.

– Vi vet at synlig politi har en god effekt på trafikksikkerheten, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

– Dessverre er det svært sjeldent å se politiet langs veien. Når så du sist en uniformert politibil langs veien?

NAF etterlyser økt fokus på fartsoverskridelser, rus og trafikkfarlig adferd.  

– Den eneste måten å kontrollere dette på, er med økt tilstedeværelse av politi på veiene våre, sier Svendsen, som roser innsatsen som Utrykningspolitiet (UP) gjør.  

– Av alle trafikksikkerhetstiltak er arbeidet til UP blant de aller viktigste. De gjør en formidabel jobb for å øke tryggheten på veinettet i Norge hver eneste dag.

NAF peker på effekten av politikontroller, og viser blant annet til Trafikksikkerhetshåndboken fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som blant annet sier at tilfeldige kontroller er spesielt effektive.  

– Politiet må ha ressurser til å være oftere ute. Vi ønsker flere og hyppigere kontroller velkommen fordi det er et tiltak mot risikoadferd i trafikken som vi vet virker, sier Svendsen, som selv har erfart hvor sjeldent fartskontroller er:

– Jeg kjører selv mange 10.000 kilometer i året. I løpet av de siste par årene har jeg kun vært gjennom en enslig laserkontroll.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

NAF kjøretøy Politi Motor

Les også