Med 99 omkomne etter årets 10 første måneder ligger vi nå an til det verste ulykkesåret siden 2016, og nullvisjonen er enda lengre unna.
Det er ikke mulig å peke på en enkeltårsak hvorfor utviklingen nå går den gale veien, men statistikken viser at altfor mange unge mister livet i trafikken. Her spiller ofte høy fart en rolle.
NAF peker på effekten av politikontroller, og viser blant annet til Trafikksikkerhetshåndboken fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som blant annet sier at tilfeldige kontroller er spesielt effektive.
– Politiet må ha ressurser til å være oftere ute. Vi ønsker flere og hyppigere kontroller velkommen fordi det er et tiltak mot risikoadferd i trafikken som vi vet virker, sier Svendsen, som selv har erfart hvor sjeldent fartskontroller er:
– Jeg kjører selv mange 10.000 kilometer i året. I løpet av de siste par årene har jeg kun vært gjennom en enslig laserkontroll.
- Jepp, dette er Hondas nye elbil
- Mazda viser to Vision-modeller
- Finalistene i årets bil i Europa klare