Mitt skip er lastet med... en drøss med elbiler. (Fotos: Ford)

Ford med gigantisk momsskip

Det er Klondyke-tilstander hos bilforhandlerne, for nå er det et rush etter å få registrert nye elbiler i løpet av året.


Arbeiderpartiet har i statsbudsjettet for 2026 foreslått at det skal bli moms på summen over 300.000 kroner for elbiler fra 1. januar, noe som betyr at en elbil som i dag koster 500.000 kroner får 50.000 i moms – 25 prosent av summen på 200.000 kroner.

For å unngå denne svære ekstraregningen prøver nå importørene å få dratt i land, ja, nesten bokstavelig, så mange biler som mulig før nyttår, og det stopper ikke der. Bilene må nemlig også være registrert før årsskiftet om man skal unngå den foreslåtte momsen.

-->
Over hos Ford har de nå tatt imot et enormt skip, et «momsskip», og det må til. For de kan rapportere om et rush uten sidestykke ute hos forhandlerne, og for å mette etterspørselen må de få levert flest mulig biler.

Momsskipet som ankom Drammen er av typen gigantisk, for denne første ekstraordinære storleveringen besto av hele 1.100 biler.

Godt nytt for Ford Norge, men sjefen sjøl er ganske oppgitt.

– Nok en gang har politikerne overrasket bilbransjen og kundene med store foreslåtte endringer på kort varsel, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

– Vi har snudd oss raskt rundt og sikret god tilgang på elbiler med levering i år. Kunder som kjenner sin besøkelsestid har svært gode muligheter til å få ny bil registrert før nyttår – det er i de fleste tilfeller en klart bedre løsning enn momskompensasjon. Med den interessen vi opplever nå, lønner det seg absolutt ikke å vente.

Momsskipet var lastet med de nye helelektriske modellene Ford Explorer og Capri, Mustang Mach-E, Puma og E-Transit Custom.

Mange importører kjører nå en slags momsgaranti, noe som betyr at de som bestiller biler i år slipper å betale den foreslåtte momsen om bilene først blir levert til neste år.

– Selv om Statsbudsjettet for 2026 ikke er vedtatt tyder alt på at bilavgiftene generelt skal opp - uansett hvilken drivlinje man ønsker. Per nå er vi i stand til å levere bil til alle som ønsker å kjøpe en ny elektrisk Ford med registrering i år, sier Berg.

– Vi har i tillegg veldig gode kampanjer på alle disse modellene, slik at kundene nå har mulighet til å få i pose og sekk - både ny bil registrert i år med dagens avgifter, samt veldig sterke kampanjetilbud, Dette vil i de langt fleste tilfellene være en bedre deal for kundene enn en momsgaranti ved levering i 2026.

Dette gjelder alle elbilene til Ford, men importøren understreker at farge- og utstyrsvalg kan være noe begrenset.

Ifølge Berg har den helt spesielle leveringssituasjonen som følge av de foreslåtte momsendringene bekreftet Norges betydning for Ford både i Europa og USA.

– Vi har hele Ford-organisasjonen globalt i ryggen, og har god tro på at vi kan registrere elbil til alle våre kunder som ønsker det før nyttår, sier Norges-sjefen.

– Samtidig håper vi at regjeringen snur – setter innslagspunktet for elbilmoms til 400.000 kroner, og venter til minimum 1. april. Det vil gjøre overgangen til moms på elbil langt enklere og ryddigere for både kundene og oss som bransje.

Slik ser det ut når et gigantisk «momsskip» ankommer Drammen havn:

Les også:

Hva tenker du

Les også