Steinsprutskade har blitt en slags folkesykdom for bilene, og her er det nok flere grunner, inkludert det faktum at skvettlappene for lengst er historie.
Mange får seg en stjernesmell i form av steinsprutskade i frontruta, men mange dropper å fikse denne rosen før den har vokst seg for stor. Godt over 60 prosent, viser en fersk undersøkelse.- Tar tak med en gang – 37 prosent
- Tar det når skaden er blitt større enn en liten prikk – 47 prosent
- Tar det når skaden er så stor at det går utover sikten – 12 prosent
- Fikser ikke slike skader – 5 prosent
Sjekk hvilke fylker der flest lar være å ta tak kjapt når de oppdager en steinsprutskade på fronten:
- Oslo – 74 prosent
- Møre og Romsdal – 72 prosent
- Trøndelag – 71 prosent
- Østfold – 71 prosent
- Vestfold – 69 prosent
- Nordland – 65 prosent
- Vestland – 64 prosent
- Telemark – 63 prosent
- Akershus – 61 prosent
- Troms – 59 prosent
- Agder – 59 prosent
- Innlandet – 57 prosent
- Buskerud – 53 prosent
- Rogaland – 46 prosent
- Finnmark – 25 prosent
- Glasskader dekkes på delkasko eller kasko høyere dekning hos de fleste forsikringsselskapene.
- Få bilen til verksted så fort som mulig, før skaden blir større og dyrere. Verkstedet vurderer om skaden skal repareres eller om ruta må byttes.
- Er skaden midt i synsfeltet ditt? Da kan ruta måtte blir byttet selv om sprutskaden er liten.
- Det er store variasjoner i hva det koster å reparere steinsprutskader. Mindre hakk koster gjerne mellom 600 og 800 kroner. Hvis ruta må skiftes, koster det fort mellom 10 000 og 12 000 kroner. Får du en ruteskade på bobilen din koster det fort mellom 50 000 og 60 000 kroner.