Så hvor langt tilbake i tiden må vi for å finne starten på den moderne elbilhistorie? Vel, det er et par norske merker vi kan se på.
For eksempel Kewet, Knud Erik Westergaard Elektrisk Transport, riktignok en dansk elbil som dukket opp i 1991, men som var forløperen til norske Buddy, en elbil som var på plass i 2005.
En annen norsk forløper til dagens elbiler er Kewet, og denne startet som Pivco, Personal Independent Vehicle Company, og hadde klar noen prototyper til Lillehammer-OL i 1994. Denne ble etter hvert til langt mer kjente Think, og disse holdt det faktisk gående helt til 2011.
Det er også det første året elbilene begynte å ta av her i Norge, og da var også langt mer etablerte merker på plass. Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEv ledet nemlig an, og resten er som kjent historie.
Norsk elbilforeningen dukket opp på samme tid som de norske prosjektene prøvde å vise vei for elbilene.
– Det norske elbileventyret startet med Think og Buddy, men det var ikke bare en dans på roser. Heldigvis var det noen hos oss som fortsatt hadde trua når det gikk litt trått, sier Christina Bu, sjefen i Norsk elbilforening.

Mer eksakt var det noen få entusiaster som startet Elbilforeningen tilbake i 1995, og lite visste de nok hva denne skulle utvikle seg til. I dag er den nemlig en stor miljø- og forbrukerorganisasjon med 120.000 medlemmer.
– Mye har skjedd på 30 år. Men hele veien har vi jobbet for god elbilpolitikk samtidig som vi har hjulpet medlemmene våre i hverdagen som elbilister, sier Bu.
I dag handler det nesten utelukkende om elbiler i nybilsalget, og disse har ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) en markedsandel på hele 95,2 prosent etter årets 10 første måneder.
– 2025 har blitt et jubelår for norsk elbilsatsing. Elbilfordelene har vært på plass lenge, og nå ser vi fantastiske resultater i klimapolitikken. Rundt en million nordmenn kjører elbil, og det er en viktig grunn til at utslippene fra bilparken har gått ned med 40 prosent, sier Bu.
– Vi gjorde det umulige mulig. Vi realiserer målet Stortinget har satt om at hele nybilsalget skal være elektrisk. Jeg håper inderlig at Stortinget forvalter suksessen klokt både i høstens forhandlinger om statsbudsjettet og i årene som kommer.
Hun er dermed inne på neste års statsbudsjett. Arbeiderpartiet har nemlig svært lyst til å høste fruktene av den norske elbil-suksessen gjennom å dra inn millioner, ja, til og med milliarder, i avgiftsinntekter. De har foreslått moms på summen over 300.000 kroner allerede til neste år, og vil fjerne hele momsfritaket på elbiler i 2027.
– Dette går for fort og er ikke særlig lurt. Ja, elbiler kan tåle noe mer moms, men dette bør skje gradvis og forutsigbart. Istedenfor å kjøre på med full moms i 2027, bør vi bruke tiden fram til 2029 for innfasingen, sier Bu.
Hun minner Stortinget om at målet må være et utslippsfritt nybilsalg også i årene som kommer:
– Fortsatt kjører 7 av 10 fossilbil. De må få muligheten til å bytte til elbil framover, så jobben for Elbilforeningen er langt fra over.
Man trenger ikke dype analyser for å finne svaret på den norske elbilsuksessen. Vi gikk nemlig fra de dyreste nybilene til de billigste med tilnærmet avgiftsfrie elbiler, og i tillegg introduserte politikerne flere fordeler som gratis bom og parkering samt kjøring i kollektivfeltet.
Disse har blitt vannet ut med årene, og vil forsvinne helt når overgangen er unnagjort. Da kan Elbilforeningen se tilbake på sine seire, for her er noe av det de har vært med på å få igjennom – og dermed gjort som Buddy og Think – banet vei for elbilene.
- Beboere i borettslag og sameier har lovfestet laderett i fellesgarasjer – og parkeringsplasser.
- Norge har bygd ut et landsdekkende nettverk med over 10.000 hurtigladere.
- De nye hurtigladerne må ha mulighet for kortbetaling.
- Norges mål er at alle nye varebiler i 2029 skal være nullutslipp og alle nye lastebiler i 2030 skal være nullutslipp eller kjøre på biogass. Det gis støtte til kjøp av elektriske lastebiler.
- Med ekstern støtte har Elbilforeningen satt i gang internasjonale prosjekter for å hjelpe andre land i gang med elbiler.
Les også: