Det er noe som heter å pløye nye mark, og det gjør iallfall Torsus. Merket som har hovedkontor i Tsjekkia startet eventyret så sent som i 2016, og har siden kommet med både busser og minibusser som bør passe perfekt for de som tilbyr eventyrturer. Her kan 34 passasjerer opplevde bussturer langt utenfor allfarvei.
Nå bygger ikke Torsus selve kjøretøyet, for dette er eksiterende biler fra enten Man eller Volkswagen. Deretter gyver Torsus løs på disse, og dette er virkelig ikke vanlige modifikasjoner.
For det spesielle med disse kjøretøyene er at de er preppet for terrengkjøring, så ja, vi har dermed noe så snodig som en svært kapabel terrengbuss. Noe for Oslo, som åpenbart ikke klarer å holde bussene i gang når vinteren flekser muskler?
Uansett, en Torsus Praetorian lar seg ikke stoppe med det første, og nå har terrengbussen blitt enda bedre. For Torsus har klar en 3. generasjon som tar den til nye høyder.
Praetorian er basert på en Man og er utstyrt med en voldsom dieselmotor med hele 1.150 Nm dreiemoment koblet til en 12-trinns girkasse, og har selvsagt 4x4 som tar den over den meste av hindringer.
3. generasjonen har også noen svære 19,5-tommers bremser foran og bak, nye oppheng og et understell som skal håndtere både terreng og forhold.
For de som lurer, den takler enkelt 65 prosents stigninger og forserer 680 mm dype elver.
Nytt av året er også en redesignet kabin med nytt dashbord, girskifter, kontroller, knapper og paneler, og den innvendige oppvarmingen, ventilasjon og klimaanlegget har fått seg et løft. Bilen er også enda mer lydisolert, så komforten har virkelig fått seg et løft.
Fortsatt kan bussen frakte 34 passasjerer, men Torsus byr også på en versjon med 14 seter.
Som vi vet har ekte terrengbiler også en vinsj foran, for man vet aldri når utfordringen blir litt for stor og man trenger hjelp. Nye Praetorian er selvsagt ikke dårligere, og byr på en som takler 12 tonn og har en 30 meter lang stålkabel. Det bør vel holde?
‒ Hos Torsus vet vi at hvis vi ønsker å lage den tøffeste terrengbussen i verden, må vi være tøffe mot oss selv som selskap og tøffe mot oss selv som designere og ingeniører. For å fortsette å lede an kan vi ikke bare kan sitte på laurbærene – vi må presse hardt og innovere, og vi må gjøre det hele tiden, sier Vakhtang Dzhukashvili, grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Vi har et ordtak i Ukraina, «en sulten hund er sterkere enn en fornøyd ulv», og hos Torsus er vi alltid veldig sultne på fremgang. Heldigvis får vi hjelp av kundene, som opererer i de tøffeste og mest utfordrende sektorene over hele kloden. Som katastrofehjelp, medisinske tilbud, motorsport, skogbruk, gruvedrift, jordbruk, turisme og mer, og de hjelper oss til å levere framgangen.
Torsus høster nemlig data fra de eksiterende bussene, og har brukt disse som et grunnlag under utviklingen av 3. generasjons terrengbuss.
‒ Disse dataene gjør oss i stand til å designe og konstruere svært fokuserte tekniske forbedringer som leverer oppdragsspesifikke fordeler, som tydelig demonstrert av neste generasjons Praetorian samt vår mindre, raskere og enda smidigere Terrastorm.
Sistnevnte er basert på en Volkswagen Crafter, og er altså lillesøsteren i familien.
Storesøster Torsus Praetorian er ikke lik noe annet på denne kloden, og det kan du selv sjekke. For her er bilder av den nyeste og 3. generasjonen av bussen som kan plukke opp passasjerer «der ingen skulle tru at nokon kunne bu».
Les også: