Sjekk denne utgaven av Toyota GR Supra. (Fotos: AC Schnitzer)

Tysk tuner har kastet seg over Toyotas superbil

Hva sier du til mer krefter og enda bedre kjøreegenskaper for superbilen Toyota GR Supra? Vel, AC Schnitzer har utgaven for deg.


Det er ganske vanlig at europeiske tunere tar for seg flere enn merket de har spesialisert seg på, og et eksempel er tyske ABT som har hovedfokus på Audi. De tar seg mer enn gjerne av biler fra flere merker i Volkswagen-gruppen, som Lamborghini og Cupra. Ja, de har til og med tunet en Volkswagen ID. Buzz.

En annen tysk tuner er AC Schnitzer, og disse har hovedfokus på BMW. Det merket eier som kjent Mini, så AC Schnitzer kaster seg fra tid til annen også over de små bilene. Og ja, de tuner til og med motorsykler fra BMW.

Som regel holder de europeiske tunerne seg til Europa, men en regel er som kjent til å brytes. AC Schnitzer har gående et samarbeid med Toyota Tyskland, og det åpner for selve kronjuvelen til verdens største bilprodusent.

Ja, en bil så super at navnet ikke levner noen tvil ‒ Supra.

Toyota har som kjent sin egen tuner, motorsportavdelingen Gazoo Racing. Disse tar for seg utvalgte Toyota-modeller og gjør de enda sprekere, og da får bilene tilnavnet GR. En slik er GR Supra.

Det er en perfekt kjøremaskin for AC Schnitzer, så de har helt over 30 år med tuningerfaring i gryta og mikset det hele med en GR Supra.

Målet er som vanlig å følge sitt eget slagord ‒ «Beyond the series».

Det betyr biler som er skreddersydde, racerbanetestet og kanskje aller viktigst ‒ absolutt egnet også for daglig bruk. Ettersom de er en offisiell Toyota-partner kan kundene bestille oppgraderinger via forhandlerne, så enklere blir det ikke.

En Toyota GR Supra utstyrt med 3-literen har som standard 250 kW/340 hk, men dette øker de tyske tunerne til 294 kW/400 hk. Maksimalt dreiemoment får også seg et solid hopp, fra 500 Nm til 600 Nm.

For Supra med 2-literen går kreftene opp fra 190 kW/258 hk og 400 Nm til 221 kW/300 hk og 470 Nm, og her sier AC Schnitzer at denne også er tilgjengelig for eksportmarkedene.

Det er også mulig å heve lyden enda et hakk, så her har tunerne klar to enderør i karbon- eller svart eloksert rustfritt stål.

Kjøreegenskapene løftes med en mer racinginspirert bakvinge i karbon, og det er også en ny frontsplitter som både ser tøff ut og hever marktrykket ytterligere.

Som du kan se av bildene helt nederst er det også mulig å bilen med et stripesett, og bilen kan også senkes helt opp til 30-40 mm som bør gjøre bilen godt egnet for racerbanen. Men det er også et sett som senker den 15-25 mm, og det er kanskje smart å gå for dette alternativet om bilen skal brukes i hverdagen.

Det er selvsagt nye hjul, og tunerne anbefaler kombinasjonen av dekk og felger som de selv har testet ut. Her er det både 20- og 21-tommere også tilgjengelig som såkalt BiColour.

På innsiden kan AC Schnitzer lokke med et nytt pedalsett i aluminium og en fotstøtte, nøkkelholder og deksel for iDrive-systemkontrolleren.

Hvordan de ser ut og selve bilen kan du selv sjekke ut, for her har du altså noe så sjeldent som en Toyota GR Supra av AC Schnitzer.

Les også:

Debatt