Ducati er klar for den ypperste motocross-klassen, MXGP. (Fotos: Ducati)

Ducati klar for historisk MXGP-satsting

Etter å ha herjet på asfalterte baner rundt om i verden, tar nå Ducati en u-sving ut i grusen og er klar for MXGP for aller første gang.


Ducati følger en ganske enkel oppskrift. Vinn på søndagen, selg motorsykler på mandagen. Det har fungert bra de siste årene, for Ducati har nemlig fått verdensmesteren i den ypperste MotoGP-klassen de to siste årene gjennom italienske Francesco Bagnaia.

Dette er altså roadracing på asfalt og dermed er fokuset på de mer sportslige landveissyklene som den elleville Panigale V4, men det italienske merket skal også satse på crossykler ‒ de mer terrengbaserte. 

De har på gang en slik som heter Desmo450 MX, og den siste benevnelsen avslører hva de tenker rundt denne. MX står nemlig for Motocross, og her sikter Ducati så høyt som det er mulig. Nemlig det aller tyngste mesterskapet kalt MXGP, noe som betyr enda tøffere konkurranse for norske Kevin Horgmo hos Honda. 

For Ducati garderer seg så det holder. 

Nå som de tråkker inn i MXGP er det nemlig med en av de største MX-legendene på Desmo450-setet, nemlig Tony Cairoli. 38-åringen har hanket inn hele 9 titler og tatt solide 94 løpsseire, og her har 31 kommet i MXGP-klassen. 

Da på setet til en KTM, men når han nå gjør comeback etter å lagt hjelmen på hylla i 2021 blir det altså som en offisiell Ducati-førere. Italieneren har allerede børstet støvet av kjørekunnskapene gjennom det italienske MX-mesterskapet, hvor han likegodt vant i comebacket. 

Cairoli har fått et såkalt wildcard, et frikort, til MXGP-runden i Nederland, og der skal han vise hva som bor i den aller første MX-sykkelen fra Ducati. 

Men det italienske merket har større planer enn som så, og bekrefter nå at de skal kjøre hele neste MXGP-sesong med den nye Desmo450 MX, som også skal inn i vanlig produksjon. 

Ducatis inntreden blir dermed ikke under den neste runden, for til helga har sirkuset faktisk forflyttet seg ganske så langt nord ‒ Uddevalla i Sverige. Det er ikke så altfor langt unna Svinesund, så mange nordmenn har nå en mulighet til å se de aller beste MX-utøverne i aksjon. 

Dog ikke den nye Ducatien og helten Cairoli.

Men helgen etter er det klart for den nederlandske runden i Arnhem hvor duoen er på plass, og dette blir selvsagt også et viktig steg i utviklingen av Borgo Panigale-sykkelen. 

For Ducati skal selvsagt spikke videre på prototypen inn mot en gjesteopptreden i det italienske mesterskapet helga etter, hvor altså både Ducati og Cairoli allerede har vist muskler så det holder. 

En som helt klart ser fram til at Ducati tråkker inn i MXGP-sirkuset er Infront Moto Racing, selskapet som har medierettighetene til FIM Motocross World Championship.

‒ Dette marker et historisk øyeblikk for MXGP når vi ønsker velkommen til en prestisjetung produsent, Ducati, som markerer et nytt skritt i utviklingen av denne store sporten, sier CEO David Luongo til eget nettsted.

‒ Takket være arbeidet vi har gjort i flere tiår, løfter vi popularitet til MXGP over hele verden. Dette er den beste plattformen for å utvikle prototype motorsykler for markedet, og vi ønsker dem mange år med stor suksess i sporten vår. Det er også en stor glede å ha Antonio Cairoli, en sann legende innen sporten vår, tilbake i Arnhem. Jeg er sikker på at mange fans vil være til stede for å være vitne til comebacket, som vil bli et flott øyeblikk for sporten.

Vi har altså en norsk fører i den tyngste klassen, og Kevin Horgmo som vant et MX2-løp i fjor er helt oppe på en 8. plass sammenlagt og har en 5. plass som beste plassering så langt i år. 

Han har også vist gryende form de siste løpene med to 7. plasser under den siste runden i Belgia, så det blir spennende å se hva den norske 23-åringen kan få til i Uddevalla og ikke minst når han møter to legender om to uker ‒ Ducati og Cairoli.

Les også:

Debatt