Den største årsaken for at bilbergere må rykke ut er den samme for elbiler og andre biler. (Fotos: NAF)

Elbilene og bensinbilene havner i samme problemer

Man skulle kanskje tro at det var stor forskjell på elbiler og de med eksospotte når det kommer til veihjelp, men nei, de er likere enn du kanskje tror. Se topp 5 årsaker her.


Det er en vesentlig ting som skiller elbilene fra tradisjonelle biler, og det er drivverket. For fjerner man den store forbrenningsmotoren med alle tilhørende deler så står man igjen med svært få bevegelige deler, og det bør være en fordel når man er på tur.

Eller?

Vel, vi finner ikke motortrøbbel på listen over de fem mest vanlige grunnene for at NAF må rykke ut og hjelpe elbilister i nød, men så er heller ikke dette det største problemer for de som kjører de mer tradisjonelle bilene.

For:

‒ Utrykningene til våre bilbergere viser at elbiler har stort sett de samme problemene som bensin- og dieselbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Motortrøbbel er riktignok på listen, og det er også batteritrøbbel for elbilistene.

‒ I utgangspunktet er det færre ting som kan gå galt med motoren i en elbil enn i biler med forbrenningsmotor, sier Sødal. 

‒ Derfor er det ikke motorstopp som er høyt på listen over bilberginger til elbiler. Derimot har elbiler mer elektriske feil eller feil med hovedbatteri som kan føre til driftsstans.

Men dette er ikke den vanligste årsaken, for på topp troner ikke overraskende starttrøbbel. Og ja, også punktering har blitt et problem. Bilmerkene har som kjent bannlyst reservehjulet i bilen. 

‒ For elbil ser vi at problemer med startbatteri og punktering er de hyppigste årsakene. Det er lett å glemme at det finnes et startbatteri i elbiler, sier Sødal.  

Den store batteripakken i elbilene er der for å drive elbilene akkurat som bensinen og dieselen, mens startbatteriet eller 12-voltsbatteriet er det lille som styrer dørlåser, lys og en del andre ting. 

Det lille batteriets viktigste oppgave er å starte motoren, understreker NAF.

‒ I elbiler er startbatteriet mindre enn i bensin- og dieselbiler, påpeker Sødal.

‒ Grunnen er enkelt forklart at i en diesel- eller bensinbil skal startbatteriet bokstavelig talt fyre opp motoren. Det krever mer kraft enn i en elbil hvor elmotoren nærmest starter som en PC. Det at startbatteriet er mindre i elbiler, er hovedgrunnen til at mange elbilister også opplever å ikke få start på bilen, særlig vinterstid.

Topp fem årsaker til at elbiler får bistand:

Sommer:

  1. Startproblemer og flatt startbatteri
  2. Punktering
  3. Andre elektriske feil eller hovedbatteri
  4. Nøkler låst inne i bil
  5. Andre feil med hjul/hjuloppheng
Vinter:

  1. Startproblemer og flatt startbatteri
  2. Punktering
  3. Kjørt fast i snø/vei
  4. Andre elektriske feil eller hovedbatteri
  5. Feil på bremser/parkeringsbrems
Topp fem årsaker for andre biler:

Sommer:

  1. Startproblemer og flatt batteri
  2. Motorstopp
  3. Punktering
  4. Andre feil med hjul/hjuloppheng
  5. Nøkler låst inne i bil
Vinter:

  1. Startproblemer og flatt batteri
  2. Kjørt fast i snø/vei
  3. Motorstopp
  4. Punktering
  5. Elektriske feil
Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker NAF