Italia er en gammel bilhovedstad med merker som Fiat, Alfa Romeo og selvsagt supermerker som Ferrari og Lamborghini, og vi må selvsagt nevne merker som Lancia og Pagani også.
I tillegg finnes det selvsagt en rekke andre mindre merker, slik som ikonet De Tomaso som faktisk fortsatt holder koken, men et rent masseproduserende elbilmerke mangler de.
Men det vil Aehra gjøre noe med.
De har altså satt listen skyhøyt og kaller sine to første elbiler for ultra-premium, og dette er smart nok både en sedan og en SUV. Sistnevnte ble vist fram mot slutten av 2022, mens sedansøsteren dukket opp i fjor sommer.
Sjekk denne:
Her går det altså i elegante italienske linjer med et sportslig uttrykk, og i løpet av året som har gått siden den lekre coupésedanen ble vist har ting gått framover.
Nå kan nemlig Ahra avsløre navnene på de to elbilene, Impeto SUV og Estasi Sedan. Og det er en mening bak begge disse to.
Aehra sier at som et vitnesbyrd rundt oppdraget «om å lage uttrykk for ren italiensk bilkunst» har Impeto SUV fått sitt nav fra følelsen «impuls» ‒ dette skal feire den overveldende bølgen av kreativ energi.
Aehra Estasi Sedan er på sin side oppkalt etter følelsen «ekstase», en intens henrykkelse som kommer fra kontemplasjonen av et objekts skjønnhet, forklarer det ferske merket.
Videre kan Aehra forteller at begge bilene skal kombinere «banebrytende elbil-teknologi med fantastisk skjønnhet».
Å lage «ultra-premium» elbiler koster selvsagt sine kroner, men foreløpig virker det som at Aehra har kontroll. Det har sendt inn en utviklingsplan på 1,2 milliarder euro til departementet for industri og Made in Italy, som kontrollerer Italias Automotive Fund, for bygging av et toppmoderne produksjonsanlegg.
De håper at regjeringen ser at bilmerket kan spille en viktig rolle for å levere bærekraft i stor skala, og de er allerede invitert til et toppmøte om framtiden til den italienske og europeiske bilindustrien som tar plass i Roma.
Så ja, ting virker foreløpig positivt.
‒ Det vil være utrolig gledelig å få vår søknad om finansiering godkjent av den italienske regjeringen, og å bli valgt ut som et prosjekt av nasjonal strategisk betydning, sier Hazim Nada, grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Dette vil ytterligere validere Aehras oppdrag om å redefinere bærekraftig mobilitet med ultrahøy premium ved å utnytte de nyeste ingeniør-, batteri- og produksjonsteknologiene.
Planen er nå en nytt produksjonscampus og opprette 540 nye arbeidsplasser samt ytterligere 110 i Milano, og målet er å starte produksjonen av de to første modeller innen midten av 2026.
Målet er ganske hårete, nemlig 25.000 biler av hver modell per år.
Og det bør iallfall ikke stå på linjene:
Les også: