ID.3 var den aller første elbilen i den helelektriske ID-serien til Volkswagen, og tok over ansvaret for den elektriske utgaven av Golf.
Siden har det dukket opp flere ID-modeller, men det tyske merket har på ingen måte glemt den foreløpige minste av dem.
Senest i mai kunne de lokke med en ID.3 Pro S, og så har vi ID.3 GTX.
Dette er en utgave med 210 kW/285 hk, og er altså en liten elektrisk hissigpropp. Men ikke den sinteste i familien.
Det er nemlig på vei en ID.3 GTX Performance, og ytelsesutgaven som er den sterkeste elbilen til Volkswagen så langt kan skryte av 240 kW/326 hk. Her snakker vi altså om en ekte elektrisk lommerakett.
Kjøreegenskapene bør også være godt ivaretatt, for det netto 79 kWh store batteriet er selvsagt plassert i gulvet som gir et lavt tyngdepunkt og det er enda bedre stabilisatorer og et oppdatert understell. Alt dette er som kjent viktig for litt raskere biler.
Og ja, ladingen holde også tritt med 185 kW effekt og 10-80 prosent på 26 minutter.
‒ Med sin spontane og overlegne kraftlevering er den nye ID.3 GTX Performance for meg det elektriske motstykket til vårt sporty kompaktbilikon, Golf GTI Clubsport, sier Kai Grünitz, medlem av Volkswagen Brand Board of Management med ansvar for utvikling.
‒ Selvfølgelig har en elektrisk drivenhet og en turboladet bensinmotor hver sin unike karakter. Likevel deler ID.3 GTX Performance og Golf GTI Clubsport den samme fascinerende lettheten når de akselererer.
Det elektriske drivsystemet gir et dreiemoment på solide 545 Nm, og hele pakken tar ID.3 GTX Performance opp til 100 km/t på 5,7 sekunder. Toppfarten er satt til 200 km/t, ny rekord for ID-serien.
Ikke tro at dette spiser mye rekkevidde. WLTP-tallet for denne lyder nemlig på hele 601 kilometer for den europeiske versjonen, som har fått en veiledende pris på 52.295 euro.
Ellers får selvsagt Performance-utgaven det nyeste av det Volkswagen har å by på, så her finner vi for eksempel assistenten kalt IDA som får hjelp av ChatGPT.
Det er også mulig å få en ID.3 GTX Performance med en modifisert Sport DCC adaptive chassiskontroll og en ny Vehicle Dynamics Manager som tar høyde fot flere sensorer enn tidligere, så denne bør håndtere de fleste kjøreoppdragene den blir satt til.
Rent designmessig har den blant annet et nytt uavhengig svart luftinntak i en diamantstil med nye lys og 20-tommers Skagen GTX-felgen som også er mulig å få i helsort, og det er selvsagt også flere GTX-spesifikke funksjoner på innsiden.
Les også: