ID.3 var den aller første elbilen i den helelektriske ID-serien til Volkswagen, og tok over ansvaret for den elektriske utgaven av Golf.
Siden har det dukket opp flere ID-modeller, men det tyske merket har på ingen måte glemt den foreløpige minste av dem.
Kjøreegenskapene bør også være godt ivaretatt, for det netto 79 kWh store batteriet er selvsagt plassert i gulvet som gir et lavt tyngdepunkt og det er enda bedre stabilisatorer og et oppdatert understell. Alt dette er som kjent viktig for litt raskere biler.
Og ja, ladingen holde også tritt med 185 kW effekt og 10-80 prosent på 26 minutter.
‒ Med sin spontane og overlegne kraftlevering er den nye ID.3 GTX Performance for meg det elektriske motstykket til vårt sporty kompaktbilikon, Golf GTI Clubsport, sier Kai Grünitz, medlem av Volkswagen Brand Board of Management med ansvar for utvikling.
Ikke tro at dette spiser mye rekkevidde. WLTP-tallet for denne lyder nemlig på hele 601 kilometer for den europeiske versjonen, som har fått en veiledende pris på 52.295 euro.
Ellers får selvsagt Performance-utgaven det nyeste av det Volkswagen har å by på, så her finner vi for eksempel assistenten kalt IDA som får hjelp av ChatGPT.
Les også: