Marc Philipp Gemballa Marsien er en ganske så unik 911. (Fotos: Marc Philipp Gemballa)

En Dakar-inspirert 911

Marc Philipp Gemballa Marsien er en 830 hk sterk Porsche 911 testet både i iskalde Skandinavia og glohete ørken, og ja, den er allerede utsolgt.


Marc Philipp Gemballa, sønnen til Porsche-spesialist Uwe Gemballa som stiftet Gemballa-merket tilbake i 1981, har tidligere vist fram en lekker litt mer terrengbasert superbil, og følger nå denne opp.

Den nye er inspirert av de historiske Dakar-bilene og bør takle det meste av forhold, for denne er testet både under iskalde og glovarme forhold. Ja, tidligere Le Mans-ingeniører har også bidratt, så alle bokser bør være haket ut med denne Marsien-modellen.

Det var i ørkenen i De forente arabiske emirater som bød på temperaturer over 50 grader at navnet Marsien ble født, for der er det en rød ørkensand kombinert med et enestående fjellandskap.

‒ Vi følte at vi var på Mars, minnes Marc Philipp Gemballa.

‒ Omgivelsene minnet om den røde planeten, og forholdene på stedet gjorde at superbilen føltes som hjemme – den var tross alt laget nettopp for slike ekstreme forhold. Derav navnet Marsien, avledet fra det franske ordet «Mars» eller «fra Mars».

Dette er altså en ombygd 911 som har fått et løft på absolutt alle områder, så en mer «spesial» enn dette skal man lete lenge etter. For eksempel består fjæringssystemet som er justerbart av mer enn 30 individuelle komponenter frest av solid aluminium, og det går selvsagt i en masse karbon og andre spesialmaterialer både på innsiden og utvending.

Av andre oppsiktsvekkende ting kan vi nevne en dekktrykk-justering direkte fra cockpiten som bør komme til nytte under et sandrally, og selv RUF har vært involvert i utviklingen.

Det betyr noe ekstremt i motorrommet, og som standard kommer marsvandreren med en 6-sylindret motor med 750 hk og 930 Nm. Men det er mer. De som ikke er fornøyd med dette kan be om 830 hk gjennom blant annet nye turboladere, og da bør det gå unna i ørkenen.

Som en ekte spesialmodell blir hver eneste bil bygget etter hver kundes drømmespesifikasjon, og Marc Philipp Gemballa sier at de kan innfri alle ønsker som måtte komme.

Det er dog et problem, og det er ikke rent lite.

Nei, vi tenker ikke på prisen, men det faktum at Marc Philipp Gemballa kun skal sette sammen 40 biler, og de er alle solgt. Selskapet sier at bilene skal leveres 16 ulike land, så vi kan jo alltids håpe at en også finner veien hit.

Men sjansen for å se en Marsien på ekte er nok minimale, så da er det greit at vi har noen bilder av denne meget spesielle 911 Turbo S fra 992-serien du kan sjekke ut.

Her er de:

Les også:

Debatt