Marc Philipp Gemballa, sønnen til Porsche-spesialist Uwe Gemballa som stiftet Gemballa-merket tilbake i 1981, har tidligere vist fram en lekker litt mer terrengbasert superbil, og følger nå denne opp.
Den nye er inspirert av de historiske Dakar-bilene og bør takle det meste av forhold, for denne er testet både under iskalde og glovarme forhold. Ja, tidligere Le Mans-ingeniører har også bidratt, så alle bokser bør være haket ut med denne Marsien-modellen.
Dette er altså en ombygd 911 som har fått et løft på absolutt alle områder, så en mer «spesial» enn dette skal man lete lenge etter. For eksempel består fjæringssystemet som er justerbart av mer enn 30 individuelle komponenter frest av solid aluminium, og det går selvsagt i en masse karbon og andre spesialmaterialer både på innsiden og utvending.
Av andre oppsiktsvekkende ting kan vi nevne en dekktrykk-justering direkte fra cockpiten som bør komme til nytte under et sandrally, og selv RUF har vært involvert i utviklingen.
Det betyr noe ekstremt i motorrommet, og som standard kommer marsvandreren med en 6-sylindret motor med 750 hk og 930 Nm. Men det er mer. De som ikke er fornøyd med dette kan be om 830 hk gjennom blant annet nye turboladere, og da bør det gå unna i ørkenen.
Les også:
- Svært mange fikler med skjermen: ‒ Skummelt
- Norge med når bilenes totale utslipp kalkuleres
- 50 år siden Opels oppsiktsvekkende sikre småbil