Green NCAP kalkulerer bilens totale utslipp gjennom et helt liv. Her en Ioniq 6. (Fotos: Green NCAP)

Norge med når bilenes totale utslipp kalkuleres

Green NCAP, den miljøfokuserte søsteren til kollisjonstesterne Euro NCAP, har oppdatert protokollen, og nå tas også Norges grønne strøm med i miksen.


Euro NCAPs kollisjonstester har gjort sitt til at nybilene som kommer til Europa blir stadig med trafikksikre, og kollisjonstesterne strammer stadig skruen som gir bilene 5 stjerner.

Green NCAP har et lignende mål, nemlig å vise hvor mye nybilene faktisk slipper ut av CO2 gjennom et helt liv. Dette er på fagspråket forkortet til LCA, som står for Life Cycle Assessment.

-->
Så her får man et svar på hvor miljøvennlig en bil er, enten den har en bensinmotor, er en hybrid eller har et helelektrisk drivverk.

Nå har de oppdatert protokollen som gir den totale summen, og tar høyde for utviklingen som skjer blant annet gjennom råstoffblandingene for biodrivstoff, nye drivstofftyper som E85 og enda mer effektiv produksjon av elbil-batterier.

Det siste punktet er en versting for elbilene, men her er det gode nyheter. Ifølge Green NCAP har utslippene knyttet til batteriproduksjonen falt rundt 16 prosent, så denne blir stadig grønnere.

En grunn er Europas stadig mer fokus på mer klimavennlig kraft som både vind og vann, noe som tar ned utslippene både under produksjon og ikke minst under bruk av elbilen og ladehybriden.

LCA blir også kalkulert ut fra strømmiksen til EU27, og her er nyheten at Norge nå er en del av regnskapet. Det betyr enda et lite fall i LCA-tallene til de ladbare bilene som testes.

Green NCAP har også et samarbeid med selskapet Ricardo som er eksperter når det kommer til bilenes LCA når de nå har oppdatert protokollen.

‒ Ricardo og Green NCAP har et langt samarbeidsforhold, sier Nikolas Hill, teknisk direktør for Ricardo.

‒ Vi setter pris på Green NCAPs tilnærming til LCA med fokus på å tilby autentiske data og brukervennlighet. Det er viktig at LCA-data utvikler seg for å forbli relevante og i takt med industrien, så vi støtter sterkt denne oppdateringen. Vi gleder oss til å se resultatene.

‒ Vi ser inn i fremtiden, og ingen vet hvordan elektrisitet vil bli generert om 5 eller 10 år, sier Gerfried Jungmeier, en forsker tilknyttet Green NCAP.

‒ Så vi trenger et slags scenario for alle de europeiske landene med de samme forutsetningene. Det var en av hovedgrunnene til at vi tok dataene fra Ricardo. De har et veldig konsistent scenario for hvert av de 27 europeiske landene basert på teknisk gjennomførbarhet og politiske forventninger.

‒ LCA for kjøretøy har vært en viktig del av informasjonen Green NCAP tilbyr, sier Aleksandar Damyanov, Green NCAP Technical Manager.

‒ Kontinuerlige dataoppdateringer er imidlertid nødvendige for å holde seg på linje med industriutviklingen og endrede energiforsyningsbaner. Green NCAPs LCA tror vi gir forbedret standardisering, mer realistiske og relevante resultater, brukervennlighet og gode sammenligningsevner.

Green NCAP har så langt i 2024 satt sammen LCA for 14 biler, og her skal du få resultatene.

Her er det tatt høyde for at bilene varer i 16 år og kjører 240.000 kilometer.

I parentes finner du «best»-tallene som er mest relevant her i Norge, for her benytter vi nesten utelukkende fornybar energi.

Green NCAP LCA totale klimagassutslipp snittet i tonn CO2:

  • BYD Dolphin: 23 (22)
  • MG 4: 24 (22)
  • Smart #3: 26 (24)
  • Zeekr X: 26 (25)
  • Hyundai Ioniq 6: 27 (25)
  • Volkswagen ID.7: 27 (25)
  • BMW i4: 28 (26)
  • Skoda Enyaq: 28 (27)
  • Zeekr 001: 29 (28)
  • Toyota Corolla Cross: 53 (44)
  • Opel Astra: 54 (49)
  • BMW 2-serie Active Tourer: 56 (48)
  • Honda CR-V: 63 (54)
  • Fiat Doblo: 64 (54)
Her en MG 4:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Green NCAP